Thália papja

„A beszédtanárom három hónapot adott, hogy leszokjak a palóc tájnyelvről. Rengeteget kellett gyakorolnom ahhoz, hogy sikerüljön; éjszaka, ha elfáradtam, még gombostűkkel is szurkáltam magam, hogy ébren maradjak."

2001. 10. 28. 6:35
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Ha egy színészt szerepein keresztül akarunk beazonosítani, legsikeresebb színpadi alakításait emlegetjük. Negyvenhét pályán eltöltött év terméséből azonban nehéz a válogatás. Horatio, a Bölcs Náthán, Mágnás Miska szerepe után, ha néhány olyan filmet is ideveszünk, mint a Vasvirág, a Két emelet boldogság vagy a Földindulás, akkor is megannyi emlékezetes alakítás maradt ki a listáról. Díjait felsorolni is hosszú lenne, hiszen mindent, amit lehetett, megkapott. Legutóbb a Nemzet Színészei közé választották. Komoly műtéteken átesve tavasszal ünnepelte hetvenedik születésnapját. Természete azonban még mindig hajtja. Idén formálta meg a Pesti Színházban ismét a Bölcs Náthánt, a napokban pedig Tiborcként láthatjuk a Gyulai Várszínház színpadán. Avar Istvánnal a múltról és a jelenről beszélgettünk.

- Bányász családban született, papnak készült, de segédmunkásként is dolgozott. Ezek után hogyan döntött a művészi pálya mellett?
- Kisgyerekként nagyon vonzónak tűnt a papi pálya. Anynyira, hogy mindennap ministráltam, otthon a hokedlire még oltárt is csináltam. Később azonban csalódtam a lelkészekben, és hamar fel is adtam azt az elképzelésemet, hogy pap leszek. Végül mégis az lettem: Thália papja. Hosszú pályafutásom után nyugodtan állíthatom, hogy a színészet is papság. Ugyanúgy kell hozzá megszállottság és hit abban, amit csinál az ember, hit annak igazságában. De hogy színész legyek, meg sem fordult a fejemben. Igaz, a falubeli tanító néninek köszönhetően sok verset mondtam, s afféle amatőr színtársulatban is játszottam. Tizennégy éves koromban azonban abbahagytam az iskolát, mert akkor úgy tudtuk, hogy apám meghalt a háborúban, és elkezdtem segédmunkásként dolgozni Egercsehiben, a bányában. Ezután aknacsatlós lettem, nekem kellett le- és felszállítani az embereket a bányába, a személyszállítások között pedig háromszáznegyven-háromszázötven csillét kellett tologatni egy-egy műszakban. Később lent, a bányában is dolgoztam.

Továbbtanulásra csak akkor gondoltam, amikor apám végre hazajött a háborúból. Az amatőr színtársulat tagjai addig-addig biztattak, mígnem kérvényt írtam, és azt eljuttattam a színművészeti főiskolára. A felvételire Miskolcra kellett utaznom, nekem azonban kisebb gondom is nagyobb volt annál, hogy a vizsgára készüljek. Ezt meg is mondtam a vizsgabizottságnak. Mivel az önéletrajzomban benne volt, hogy amatőr színjátszó vagyok, arra kért a bizottság, hogy valamelyik szerepemből mutassak nekik valamit. A falu rosszából az öreg gonoszt játszottam el, azután helyzetgyakorlatot csináltattak velem. Még aznap közölték, hogy felvettek. És ez lett a „vesztem”. Még hátravolt ugyan két forduló, azokra azonban már nagyon is készültem.

- Származása, gyerekkora előnyt vagy hátrányt jelentett önnek a főiskolán?
- Nem gondolkodtam én ezen. Bár 1949-ben vettek fel, egy évvel később kezdtem el a főiskolát, mert lehetőséget kaptam, hogy egy év alatt a hiányzó érettségi vizsgámat letegyem. Ez az idő kimondottan jó volt arra, hogy ismét hozzászokjak a tanuláshoz. A főiskolán már megszállottan az érdekelt, hogy színész legyek. Rendszeresen jártam színházba, nem volt olyan előadás, amit meg ne néztem volna. A beszédtanárom három hónapot adott, hogy leszokjak a palóc tájnyelvről. Rengeteget kellett gyakorolnom ahhoz, hogy sikerüljön; éjszaka, amikor elfáradtam, még gombostűkkel is szurkáltam magam, hogy ébren maradjak, és mondjam, mondjam a nyelvtörőket. Végül leszoktam a tájszólásról, a pöszítésről is, olyannyira, hogy később a főiskolán beszédtechnikát, színpadi beszédet kezdtem tanítani.

- Gyakran hangoztatta is, hogy szereti a fiatalokat. Elmondaná, hogy milyen velük valójában a kapcsolata?
- Félig-meddig apja is vagyok tanítványaimnak. Nyugodtan fordulhatnak hozzám bármilyen problémájukkal, ha tudok, segítek nekik. Élni is szoktak ezzel a lehetőséggel, de hogy visszaélnének jószívűségemmel, az szerencsére nem szokott megtörténni. Egyébként is butaság kritizálni a fiatalokat, meg kell próbálni megérteni őket. Én is voltam fiatal, mentem a magam feje után, és tudom, hogy mennyire másképpen gondolkodtam, mint a szüleim. Tudomásul kell venni, hogy a világ megy előre. Tudom, nem könnyű, hiszen nekem is van gyerekem, két unokám, de a súrlódások elkerülése miatt nekik is muszáj megérteniük az én kissé konzervatív gondolkodásomat, nekem pedig az ő gondolkodásukat. Ebben sokat segít az, hogy a főiskolán fiatalokkal dolgozom.

- Sok fiatal kollégával játszik együtt a Bánk bánban is, ahol ön Tiborcot alakítja, pályafutása során immár másodszor. Másképpen értelmezi most a szerepet, mint régebben?
- Természetesen, hiszen huszonhat évvel ezelőtt más világban éltünk. Mások voltak a társadalmi feszültségek, mint ma, és a színpadon is máshová helyeződnek a hangsúlyok. Tiborc monológja persze akkor sem csak a szabadságvágyról szólt, most azonban, a szabadságban a mai nézővel kell megértetni a darabot, a mai feszültségek okát anélkül, hogy külön aktualizálni akarnék.

- Ha jól tudom, egyébként is rendezőbarát színész.
- Tény, mindig igényeltem, hogy a rendező felkészült legyen, mert akkor el tudja mondani, meg tudja velem, a színésszel értetni, hogy mit is akar valójában. Ha így van, akkor nyugodtan próbálok. Legutóbb a Bölcs Náthánt próbáltam a Pesti Színházban, pályám során azt is második alkalommal. Mészáros Tamással, a rendezővel, akivel korábban sohasem dolgoztam együtt, szinte vitatkozni sem lehetett, annyira tudta, mit és miért akar. Ezt szeretem.

- Pályafutását Pécsen kezdte, az azóta eltelt évtizedek alatt két színház, a Madách és a Nemzeti között „ingázott”. Időközben soha nem vágyott más teátrumokba?
- Egyrészt ez a két színház harcolt értem. Először a Nemzetibe Major Tamás hívott 1958-ban, de akkor inkább Pécsen maradtam. Két év múlva hívtak a Madáchba, akkor már elfogadtam az ajánlatot. Hat esztendő után átmentem a Nemzetibe, és tizenkilenc év múlva vissza a Madáchba. Bár már nem vagyok tagja, de nyugdíjasként még ma is játszom a Madáchban. Mindez nem jelenti azt, hogy máshonnan nem kaptam ajánlatot. Vendégművészként számos helyen játszottam, Szegeden Lear királyt, az Asbóth Színpadon Petúr bánt és még sorolhatnám, de valamiért a Madách és a Nemzeti Színházhoz ragaszkodtam. Nekem egyébként is nagy szerencsém, hogy soha nem unatkoztam. Reggeltől estig a színházban voltam, szegény édesanyám, amíg élt, aggódott is nagyon. Azzal nyugtatgattam, hogy ha meghalok, majd azt mondják a koporsóm felett, hogy a munkába halt bele. De tényleg, vagy szerepet tanultam, vagy próbáltam, vagy játszottam, vagy olvastam, vagy kimentem Biatorbágyra, a telkükre, ahol valamit mindig bütyköltem. Persze most, hogy megöregedtem, és több műtétem is volt, kicsit vissza kellett fognom magam. A feleségem szerint még most is túl sokat dolgozom.

- Mi hajtja?
- Nem is tudom, talán a természetem.

- Néhány éve azt fájlalta, hogy nem gondolkodnak önben a rendezők. Most mi a helyzet?
- Minden okom megvolt arra, hogy azt mondjam, nem gondolkodik bennem a szakma. Az előző rendszerben tizenhét évig voltam honatya. Ezt a rendszerváltás után, ha nem is mindig direkt, de a szememre vetették. Voltak, akik a színházi múltamat is megkérdőjelezték. Olyan is akadt, aki egyenesen azt kérdezte: nem tartom-e zsenántnak, hogy a Kádár-korszakban kaptam a Kossuth-díjamat. Nem – válaszoltam. Most, a Bölcs Náthánnal ismét bizonyítottam, hogy hetvenéves koromban még mindig használható színész vagyok. És azt tapasztalom, hogy a színházi emberek közül egyre többen gondolkodnak bennem. El sem tudom mondani, mennyi szerepet adtam vissza az utóbbi időben, mert a fáradtságot már én is érzem.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.