A K+F a nemzetgazdaság motorja lehet

2002. 05. 02. 23:02
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A kutatás-fejlesztés (K+F) és az innováció a fejlett piaccal rendelkező államokban a nemzetgazdaság meghatározó eleme; a tudásalapú társadalmakban ugyanis a fejlődés jórészt ezekhez a területekhez kötődik. Az a tendencia, amely a szektor erősödését jellemzi, a következő évtizedekben is meghatározó lesz – nyilatkozta lapunknak adott interjújában Szabó Gábor, az Oktatási Minisztérium (OM) helyettes államtitkára, aki szerint öt éven belül reális célkitűzés az, hogy a GDP két százalékát lehessen majd a magyar K+F-re fordítani. Ezt az is alátámasztja, hogy a Széchenyi-terven belül prioritást élvez a terület. Olyannyira, hogy az igénybe vehető állami támogatások révén nemcsak a szektor bővülhet jelentősen, hanem a források hatékony kihasználásával a K+F-nek a nemzetgazdaság motorjává kell válnia.

– A kilencvenes években a gazdasági átalakulás teljesen háttérbe szorította a kutatás-fejlesztés területét; a folyamatosan csökkenő GDP-vel arányosan egyre kevesebb pénz jutott a szektorra. Milyen előrelépés volt az utóbbi években?
– Magyarországon a kilencvenes évek közepére az állami támogatások GDP-hez viszonyított hányada 0,7 százalékra mérséklődött. Mindez a világ legfejlettebb térségeiben épp ellenkezőleg alakult. Az Európai Unióban a K+F-re fordított összeg GDP-arányosan 2, míg az Egyesült Államokban és Japánban jelenleg 3 százalék körüli. A kutatás-fejlesztés (K+F) és az innováció tehát a fejlett iparral rendelkező államokban a nemzetgazdaság meghatározó része. A tudásalapú társadalmakban ugyanis a fejlődés jórészt ezekhez a területekhez kötődik. Az a tendencia, amely a szektor erősödését jellemzi, a következő évtizedekben is meghatározó lesz. Mindazon országoknak, amelyek a XXI. században pozícionálni akarják gazdaságukat, a K+F területét kiemelten kell kezelniük. Lényeges tényező a K+F-fel kapcsolatosan, hogy egy OECD-felmérés szerint minél magasabb egy állás K+F tartalma, annál nagyobb az ottani átlagfizetés. Ott, ahol öregszik a társadalom, igen fontos kérdés, hogy a társadalom hány százaléka dolgozik ilyen munkahelyeken.
– Az említett, a szektorra vonatkozó aránytalanság mellett hazánkban azért néhány szerkezeti torzulás is mutatkozott...
– Igen. Alacsony ráfordításhoz kis kutatói létszám társult, továbbá a vállalati szféra részvétele aránytalanul alacsony volt. A helyzet orvoslását tehát aligha lehetett halogatni. Az előremozdulás egyik fontos része volt, hogy 2000-ben széles körű szakmai támogatással megszületett a Tudomány- és technológiapolitika 2000 című dokumentum. Az anyag kidolgozását a Tudomány- és Technológiapolitikai Kollégium, valamint ennek Tudományos Tanácsadó Testülete végezte. Ez, a K+F és az innováció teljes területét átfogó anyag, konkrét tennivalókat és finanszírozási feladatokat fogalmazott meg, továbbá előirányozta a Nemzeti Kutatási és Fejlesztési Programok (NKFP) elindítását. A szakmai következtetések alapján a K+F és az innováció területét a kormány a Széchenyi-terv egyik prioritásává tette és ennek megfelelően a 2001–2002-ben jelentős költségvetési többletforrásokat juttatott a területnek.
Míg 2001-ben 17,5 milliárd, addig 2002-ben 19,5 milliárd forint többlet jutott a K+F és az innováció területére. Ezek az adatok abból a célból vezethetők le, hogy amennyiben a magánszféra is hasonló arányban növeli K+F kiadásait, akkor a nemzeti K+F-ráfordítások 2001-ben a GDP 1,1 százalákát, 2002-ben 1,5 százalékát érik el.
– Mi a célkitűzés a K+F vonatkozásában?
– A hosszabb távú célkitűzés hazánk nemzetgazdaságában a GDP-hez viszonyított 2 százalékos szint elérése. A tervek szerint mindez öt éven belül reálisnak bizonyulhat, így elérhetjük a jelenlegi uniós mércét és jelentősen szűkűlhet a „K+F-olló”. Az említett adatok függvényében kijelenthető, hogy nagy gazdaságtörténeti lépés ez a Magyarországon kimutatható emelkedés. A K+F állami támogatásának akkor van értelme, ha az eredmények hasznosulnak is. Ezen a téren egyébként az Európai Unióban sincs minden rendben; „európai paradoxonnak” is szokás nevezni azt a jelenséget, hogy a tagállamokban, amelyekben világszintű alapkutatás folyik, az eredmények nem kellően hasznosulnak. A hazai rendszer kialakításánál alapelvként rögzítettük, hogy a rendszer támogassa az eredmények hasznosulását. Ennek kulcseleme a versnyszféra részvételének a növelése.
– Milyen dotáció igényelhető ?
– A költségvetési támogatása mellett szükséges kiemelni a 2001-ben bevezetett adókedvezményt, amelynek értelmében a vállalkozások a K+F-ráfordításuk 200 százalékát írhatják le a társasági nyereség adóalapjából. Ettől az intézkedéstől az várható, hogy a magánszféra részvétele nő a területen, és a K+F-ráfordítás is megugrik. További kulcskérdés, hogyan lehet serkenteni a versenyszféra és a tudásbázis együttműködését. Az adókedvezménynek itt is van új eleme. Ez az, hogy a kedvezmény a költségvetési kutatóhelyeknél – felsőoktatási intézményeknél, akadémiai kutatóintézeteknél stb. – megrendelt szerződéses kutatásra is igénybe vehető. A pályázati rendszerek feltételekor megfogalmazódott, hogy előnyt élvezzenek azok a projektek, amelyeket költségvetési kutatóhelyek és vállalkozások közösen dolgoztak ki és az elnyerhető állami pénzre is együttesen pályázzanak. A kormány stratégiájának megfelelően a központi költségvetés többletbevételéből jelentős mértékű állami támogatást kaptak a meglévő rendszerek: az Országos Tudományos és Kutatási Alap (OTKA), továbbá a Központi Műszaki Fejlesztési Alap (KMŰFA).
– Versenyképes-e a nemzeti kutatási-fejlesztési program a nyugati pályázati kiírásokkal ?
– A nemzeti kutatási és fejlesztési programok (NKFP) rendszere a korábbi szakmai felosztástól eltérően öt tematikus prioritásra – életminőség javítása, információs és kommunikációs technológia, környezetvédelem és anyagtudomány, agrárgazdaság és biotechnológia, nemzeti örökség és a jelenkor társadalmi kihívásainak kutatása – épül. Reményeink szerint korszerű, igazi áttörést ígérő projekteket nyújtanak be a jelentkezők. Szükséges hangsúlyozni azt is, hogy az iménti felsorolás első négy programjánál a minimális támogatási összeg 100 millió forintnál kezdődik. Szintén az említett programokhoz tartozik, hogy kötelező a konzorcium alakítása; a kutatást végzők és a felhasználó partnerek együttműködését értjük ez alatt. Az NKFP-ben egy projektre elnyerhető több száz millió forintos támogatásból nyilvánvaló, hogy ez már nemcsak tartalmában, hanem volumenében is versenyképes a fejlett országok hasonló pályázati kiírásaival. A K+F hazai támogatási rendszere ezzel teljessé vált és minden remény megvan arra, hogy nemcsak az érintett szektort, hanem a várakozások szerint a nemzetgazdaság egészét is lendületbe hozza, tartósan motorja lesz a fejlődésnek.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.