A kedvezménytörvény története

Másfél esztendeje - 2001. június 19-én - fogadta el 92 százalékos támogatottsággal a magyar Országgyűlés „A szomszédos államokban élő magyarokról” címet viselő 2001. évi LXII. törvényt, mely az általuk az anyaországban igénybe vehető kedvezményeket szabályozza. A jogszabály ellen egyedül a baloldali liberális SZDSZ szavazott, amely párt Magyarországon a nemzetet, mint identitást teremtő közösséget meghaladhatónak és meghaladandónak tartja.

2002. 12. 24. 5:55
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A státustörvény megalkotását a trianoni békediktátum (1920. június 4.) kényszerítette ki, hiszen az az ország eredeti területének alig huszonnyolc százalékát hagyta meg, s a Magyarország kárára létrehozott és/vagy magnagyobbított szomszédos államokhoz került 3,2 millió magyar, ami 49 százaléka volt a Trianon utáni Magyarországon maradt magyarok lélekszámának. A határokat bebetonozandó – hiszen itt már fejlett nemzettudattal rendelkező népet szakítottak el az anyaországától – a győztesek nagyarányú telepítéseket hajtottak végre, mely a korábbi etnikai arányok megváltoztatását, valamint a rezsim hű elemek anyagi megjutalmazását célozta.

A „vesztes nemzetek” – németek, magyarok, zsidók – elitjét jórészt felszámolták, vagyonuk jelentős részét kisajátították. E népcsoportokat kihagyták a földreformból, eltávolították a közfunkciókból, anyanyelvi oktatásukat részben, vagy egészben megszüntették. Azonnal megkezdődtek az etnikai tisztogatások is, az uralomváltás első éveiben közel 400.000 magyart űztek el szülőföldjéről. E tendenciákat felerősítette a II. világháborúban a többségében magyar identitású zsidóság deportálása, a háború végén Kárpátalján a felnőtt magyar férfi lakosság Szibériába hurcolása, a szerb partizánoknak Bácskában végrehajtott bosszú hadjárata mintegy 30.000 áldozatot követelt. Romániából mintegy 135.000 Csehszlovákiában közel 130.000 magyart zsuppoltak át 1946-47-ben Magyarországra, s közel 40.000 főt telepítettek át a szülőföldjéről a Szudéta-vidékre.

A létező szocializmusban a magántulajdon megszüntetése, a civil szervezetekre, az egyházakra kiterjedő állami kontroll a kisebbségi önszerveződés szinte minden formáját felszámolta. A mind súlyosabb gazdasági bajokkal küzdő szocialista országok, egyre gyakrabban játszották ki a nacionalista kártyát. A fentiek következtében az első világháború után az Magyarországtól elcsatolt területeken a magyarok lélekszáma 2,7-2,8 millióra csökkent az 1990-es évek végére, ami közel 20 százalékos fogyást jelent, ugyanakkor a trianoni békeszerződéssel érintett területeken a többségi nemzetek lélekszáma, az erőszakos asszimiláció és a szervezett telepítési politika következtében az 1910-es állapothoz képest legkevesebb 250 százalékkal gyarapodott.

Míg Erdélyben a magyarok aránya az összlakosságon belül 1910-ben 35 százalékra, addig 2002-re 20 százalékra csökkent, a Felvidéken 1910-ben 31 százalékról 10-re, Kárpátalján 31 százalékról, 14-re, a Vajdaságban 29százalékról 17 százalékra módosult. S a lefenyegetettebb Moldvában élő mintegy 250.000-es csángó-magyar közösség asszimilációja már olyannyira előrehaladt, hogy alig harmaduk beszél magyarul.

Az 1989-90-es fordulat következtében, fennállt a szomszédságpolitikai újrakezdés reménye, ekkor került az alkotmányba 6.§ 3. bekezdése: „A Magyar Köztársaság felelősséget érez a határain kívül élő magyarok sorsáért és előmozdítja a Magyarországgal való kapcsolataik ápolását.” A gyakorlatban azonban ez a kívánság írott malaszt maradt, egyrészt mivel Romániában és Jugoszláviában a rendszerváltás folyamata elakadt, s a hatalmuk átmentésében érdekelt, gyakran a pozíciójuk megőrzéséért küzdő titkosszolgálatokkal igen szorosan összefonódott posztkommunista elitek, a nacionalizmus gerjesztésével, a régi magyarellenes ellenségképek felélesztésével kívánták uralmukat legitimálni. Ezt példázta az általuk megszervezett 1990. márciusi marosvásárhelyi magyar ellenes pogrom, illetve a Bukarest és Pozsony titkosszolgálati együttműködése Magyarország euro-atlanti integrációjának megakadályozása érdekében.

Budapest a 90-es évek elején megkísérelte a kétoldalú kapcsolatok javítását, a helsinki-formulán túlmenő határgaranciák megadását, az országban élő magyarság jogainak széleskörű biztosításához kívánta kapcsolni. S az alapszerződéseket az ott élő magyarság legitim szervezeteinek egyetértésével szándékozta kidolgozni. Ezen jogoknak a szerződésekbe történő felvételére és a belső jogba való beépítésére azonban csak Szlovénia, Horvátország, és Ukrajna volt hajlandó, ahol a magyarok aránya elenyésző az ország összlakosságához képest. A „védőhatalmi” a törekvéséhez Magyarország sem a befolyásos nyugati államoktól, sem a meghatározó nemzetközi szervezetektől nem kapta meg az igényelt támogatást.

A délszláv válság következtében a nyugati hatalmak térségünk stabilitását abszolutizálták, ezért megelégedtek egyes jogszabályok elfogadásával, nem ellenőrizték azok végrehajtását. A gyakorlatban ezért nem váltak valóra ezen országok Európa Tanács tagságához, majd monitorozásához fűzött magyar remények. Pl.. Bukarest 1993-ban, amikor felvették a szervezetbe, többek között vállalta a 176/1993-as ajánlás tiszteletben tartását. Ez az ajánlás az egyházi vagyonok teljes körű visszaszolgáltatására kötelezte Romániát, mely vonatkozott a történelmi magyar egyházaktól a szocializmusban elkobzott ingatlanokra is. A kérdésben kibocsátott kormányrendeletek ellenére mindmáig ténylegesen egyetlen ingatlan sem került vissza jogos tulajdonosaihoz.

A Nyugat által szuggerált időpontban, az 1995. márciusi 19-én csak a nemzetközi elszigeteltségéből így kitörni igyekvő Szlovákiával sikerült aláírni az alapszerződést. A szerződés a kétoldalú kapcsolatok legkényesebb részeivel nem foglalkozott, nem érintette a Bős-Nagymarosi vízlépcső, a kollektív jogfosztást jelentő Benes dekrétumok kérdését. A jószándékú értelmezéssel kapcsolatos félelmeket igazolták, hogy az alapszerződés ratifikációjával egy időben 1996. március 26-én a pozsonyi parlament több olyan törvényt is elfogadott, amely ellentétes volt a megállapodás betűjével és szellemével, ilyen szlovák államnyelv használatát, vagy a közigazgatás átszervezését szabályozó jogszabály. Pozsony a gyakorlatban lemondott a magyarországi szlovákokról. Szlovákia „ajánlatának” a lényege, Budapest asszimilálhatja őket, de cserébe ne akadályozza a felvidéki magyarok szlovákosítását. Ezért Pozsony csak annyiban érdeklődik a magyarországi szlovákok sorsa iránt, amennyiben az ürügyet szolgáltat a Magyar Koalíció Pártjának egyik vagy másik kérését elvetésére.

A magát elárulva érző román kormány 1995 márciusában az erős nyugati nyomás ellenére sem volt hajlandó aláírni az alapszerződést, mert tartalmazta az ET 1201-es ajánlását. Mint a gyors EU csatlakozásra egyre kevésbé esélyes állam a szerződés megkötésével nem kívánta segíteni Magyarország integrációját, sőt mindent elkövetett, hogy attól Pozsonyt is távol tartsa. A patthelyzetet az 1996. július 4-5-én megrendezett magyar-magyar találkozót követő, minden addigi mértéket felülmúló német és amerikai diplomáciai nyomás mozdította ki a holtpontról.

A találkozó a határokon túli magyar szervezetek tájékoztatását célozta Magyarország euro-atlanti integrációs terveiről és az ebből fakadó feladatokra való közös felkészülést volt hívatva szolgálni. A megbeszélések zárónyilatkozatában a Kárpát-medencei magyarság hosszú távú céljai között megjelent a területi autonómia is. A nyugati hatalmak a területi autonómia igényét a nemzetközi normákat meghaladó, a térség stabilitását veszélyeztető követelésként értékeltek. Egyértelművé tették, ha a záros határidőn belül nem kötik meg a magyar-román alapszerződést, Magyarország kimarad a NATO-kibővítés első köréből. (A Horn kormány legnagyobb külpolitikai malőrjéhez nagyban hozzájárult a zárónyilatkozat hiteles angol fordításának késedelmes elkészítése.) Ezért a budapesti kénytelen volt hozzájárulni, hogy a romániai magyar kisebbség alapvető kérdéseiben egy a reméltnél is jóval gyengébb változat aláírására kerüljön sor 1996. szeptember 16-án, Temesvárott.

A várakozásokkal szemben az RMDSZ 1996-2000 közötti részvétele a bukaresti kormányban, valamint a felvidéki MKP (Magyar Koalíció Pártja) 1998-ban kezdődő kormányzati felelősség vállalása sem jelentett érezhető javulást a kisebbségi magyarság sorsában. Már a koalíciós tárgyalások során kellett kívánságaik legnagyobb részét feladni, így gyakorlatilag csak Ceausescu-i és Meciar-i idők legsúlyosabb kisebbségi megszorító lépéseinek felszámolására; pl. Szlovákiában a kétnyelvű iskolai bizonyítványok visszaállítására – vállalkozhattak.

A kisebbségi pártok politikai mozgásterét tovább korlátozta a kormánykereteken túlnyúló, a magyar törekvéseket megakadályozni hivatott, hibátlanul funkcionáló együttműködés. Amit jól példázott többek között a pozsonyi parlament szlovák partjainak a magyar többségű megye létrejöttét megakadályozó taktikázása, az ország regionális újjászervezéséről szóló törvény ügyében. S amikor az MKP felvetette 2001 nyarán a kormányból történő kilépés lehetőségét, akkor a koalícióban maradásuk érdekében rendkívül kemény nyugati nyomás alá kerültek.

Az 1998-ban hatalomra jutott jobbközép kormány 1999. februárjában újjászervezte és intézményesítette a határokon túli magyarokkal fenntartott kapcsolatokat és legitim politikai szervezeteikből, valamint az anyaországi parlamenti pártok képviselőiből létrehozta a félévente ülésező Magyar Állandó Értekezletet (MÁÉRT). A MÁÉRT 1999. novemberi ülésének zárónyilatkozata ajánlást fogalmazott meg a kormány számára, hogy vizsgálja meg a határon túli magyarok magyarországi státusát meghatározó törvényi szabályozás lehetőségét. Alapvető szempont volt, hogy a törvénytervezet illeszkedjen az EU jogrendjéhez, illetve hazánk integrációs kötelezettségvállalásaihoz. A törvény mintájául szolgált az 1997-ben elfogadott szlovák törvény, az 1998-as román rendelet, valamint a hasonló szabályozást alkalmazó EU tagállamok; Olaszország, Ausztria, Görögország; példája, de figyelembe vették a német tapasztalatokat is.

A kapcsolattartás megkönnyítésén túl a kisebbségi létből adódó hátrányok enyhítésére, az asszimilációs folyamat megállítását szolgáló törvény elfogadását rendkívül intenzív egyeztetések előzték meg. 2001. júniusáig Budapest tucatnyi alkalommal konzultált a szomszédos országok, valamint az EU képviselőivel. Ezen egyeztetés nyomán került ki a törvényből többek között a magyar kisvállalkozások pénzügyi támogatásának terve.

A megbeszélések nyomán világossá vált, hogy Szlovénia, Horvátország, Szerbia és Ukrajna nem emelt komolyabb kifogást a törvénnyel kapcsolatban. Románia abban bízott, hogy a Nyugat majd visszavonatja a törvényt, ezért várakozó álláspontra helyezkedett, míg a Budapesttel a közvetlen összecsapást kerülni kívánó Szlovákia Bukarest háta mögé bújt. Furcsa körülménye volt a megbeszéléseknek, mikor Bukarest azzal magyarázta, hogy nem emelt szót a hétezer romániai lakos horvát állampolgársága és közel tízezer szlovák igazolványa ellen, mert nem tudott ezekről. A bukaresti érdektelenséget jó jelezte, hogy az alapszerződés által létrehozott kisebbségi vegyes bizottság, 1997 és 2001. októbere között a román fél érdektelensége miatt nem ülésezett.

A kisebbségvédelem területén a magyar megoldásokat gyakran követő Bukarest 2001. április 30-án írta alá Szkopjéval a két állam közötti barátsági és együttműködési szerződést, melynek 12. pontja biztosítja makedóniai arománok nemzetiségi jogait. A kisebbségvédelemmel megbízott Közérdekű Információk Minisztériuma 2001. november 6-án, találkozót szervezett Temesváron a jugoszláviai románok egyesületeinek és szervezeteinek képviselőivel. A temesvári találkozón a jugoszláviai románok 11 szervezete emelt szót a kelet-szerbiai (Timok-völgyi vlahok jogfosztottsága ellen.)

2001. június végén a román diplomácia a jogszabály felülvizsgálatára kérte az Európa Tanács Joggal a Demokráciáért Bizottságát. Bukarestben abban bíztak, hogy az ún. Velencei Bizottság kimondja, hogy a törvény a nemzetközi standardokat meghaladó szabályozás. Budapest külpolitikai sikerének volt betudható, hogy a bizottság mindegyik európai törvényt nagyítója alá vette, s egyértelművé tette, hogy az elfogadott kedvezmény törvény nemzetközi összehasonlításban közepesen erősnek mondható. Lényeges elmarad juttatásaiban, pl. a hasonló szlovák és horvát jogszabálytól, de az EU-tag Görögország, Olaszország is e tekintetben sokkal bőkezűbb.

A bizottság 2001. október 22-én nyilvánosságra hozott állásfoglalása megállapította, hogy a magyar szabályozás nem teremt új jogi helyzetet, annak bevezetéséhez nem szükséges új átfogó európai kisebbségi megállapodás, nem számít diszkriminációnak a kisebbségek identitásának védelméhez adott támogatás. Jellemző, hogy Pozsony például nem ellenzi a felvidéki németek jelentős anyaországi támogatását. Ez a segítség a kultúra és az oktatás területén túl is terjeszkedhet, ha a cél legitim és azzal arányos a támogatás mértéke, valamint ha az már létező precedens alapján működik

A presztízs veszteséget elkerülendő, a Velencei Bizottság állásfoglalása után Bukarest kétoldalú egyetértési nyilatkozat megkötéséhez kapcsolta a kedvezménytörvény végrehajtásához történő hozzájárulását és az ún. ajánlóirodák működésének engedélyezését. Ennek aláírására 2001. december 22-én Budapesten került sor, amelyben a magyar fél lemondott román relációban a hozzátartozói igazolvány lehetőségéről. Vállalta a magyar igazolvány tulajdonosokkal azonos kedvezményekben részesít minden román állampolgárt a munkavállalás tekintetében. (Az egyetértési nyilatkozat aláírásában szerepet játszott az a tény, hogy 2001 végén Bukarestben az Orbán kormány választási győzelmét valószínűsítették.)

A belpolitikailag gyenge szlovák kormány kezdetben nem kívánta NATO bővítés előtt a magyar-szlovák viszonyt a kedvezmény törvény körüli vitával megnehezíteni. Pozsony valószínűleg abban bízott, hogy az erőteljes román fellépés hatására Budapest, amúgy is visszakozni lesz kénytelen. A magyar-román egyetértési nyilatkozat és annak kedvező EU és ET értékeléseket követően azonban a választásokra készülő szlovák kormánypártok a nacionalista ellenzékük okán lépéskényszerbe kerültek. Jól mutatta, hogy a szlovák kormánynak csak egy otthon, Magyarországgal szemben felmutatható diplomáciai sikerre volt szüksége, ezért a törvénnyel kapcsolatos kritikáik mindig az általánosság szintjén maradtak.

Pozsonynak törvény állítólagos diszkriminációs jellege elleni fellépése hitelességét nyilvánvalóan gyengítette a külföldi szlovákokról szóló 1997-es jogszabály, mely egyértelműen etnikai kritériumok alapján nyújt kedvezményeket. A szlovák kormány javaslatára a parlament 2002. február 7-én a magyar kedvezménytörvényt elutasító politikai nyilatkozatot fogadott el, melyben a jogszabály megváltoztatására szólítja fel Budapestet. Ennek értelmében Pozsony a magyar féltől azt várja, hogy a kedvezménytörvényt igazítsa hozzá az európai joggyakorlathoz.

Mostanra már megállapítható, 2002 elején az MSZP sietett Pozsony segítségére azzal, hogy időközben „felfedezte” az általa is megszavazott kedvezménytörvény hibáit s azt üzente ezeket hajlandóak kormányra jutásuk esetén kijavítani. Így a szocialisták egyértelművé tették Pozsony számára, hogy felesleges az áprilisi választások előtt megegyeznie az Orbán kormánnyal, hiszen az MSZP győzelme esetén hajlandó úgy „átdolgozni”, hogy a törvény ne érje el gyakorlati hasznát, azaz az asszimilációs nyomás érezhető enyhítését.

A törvény fontosságát aláhúzza, hogy a csángó-magyarok helyzetén az sem változtatott, hogy az Európa Tanács 2001. májusi ülésén elfogadta azt a jelentést, amely e Moldvában élő népcsoportról kimondja: olyan, magyar eredetű és ajkú népcsoport, amelynek joga van a saját kultúrájához és az anyanyelvén bemutatott istentiszteletekhez. Sajnos ezen elvek megvalósítása helyett a román hivatalos szervek még a magánlakásokon történő anyanyelvi oktatásukat – pl. házkutatásokkal – akadályozzák, s püspökség tiltja a magyar nyelvű misézést, sőt a nyelvhasználatot is. A kedvezménytörvénnyel szembeni ellenkezés okát a legvilágosabban a pozsonyi parlament képviselője fogalmazta meg, aki e jogszabályban nyolcvan év asszimilációs „sikereinek” veszélyeztetését látta.

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.