Az ötvenedik nap

Karácsony és húsvét után pünkösd az egyházi év harmadik legnagyobb ünnepe: a húsvét utáni hetedik vasárnapon ünnepli a keresztény világ a Szentlélek eljövetelét és az egyház megalapítását. Pünkösd szombatján több százezren zarándokolnak Csíksomlyóra, ahol a világ legnagyobb kegyszobra áll.

Ádám Kata
2003. 06. 07. 9:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Pünkösd, a harmadik legnagyobb ünnep

Karácsony és húsvét után pünkösd az egyházi év harmadik legnagyobb ünnepe. A húsvét utáni hetedik vasárnapon, tehát az ötvenedik napon ünnepli a keresztény világ a Szentlélek eljövetelét és egyben az egyház megalapítását. Neve is innen származik, a görög pentekosztész, azaz ötvenedik szóból. A keresztény egyházi liturgiában is, az emberek lelkében is valami nagy örömnek a napja: a tavaszvárásnak, a jó idő megérkezésének, a virágfakadásnak az ünnepe. A pünkösd a Krisztus-hívők világában beteljesítése, megerősítése a feltámadásnak, az Atyához való fölemeltetésnek, és főleg Jézus maradandó jelenlétének.

Az ünnep első, ránk maradt írásos említése csak a II. századból való, ám egészen bizonyos, hogy ünneplése olyan régi, mint maga az egyház. A középkorban a Szentlélek lejövetelét jelző szélzúgás jelképezésére kürtöket és harsonákat fújtak, a tüzes nyelvek jelképezésére égő kócot, rózsákat és ostyát hullattak a magasból, néhol fehér galambokat eresztettek szét a templomban.

Pünkösdi népszokások

Pünkösdi királyság

Pünkösd ünnepéhez több népszokás is kötődik; legjellegzetesebb és legrégibb hagyomány a pünkösdi királyválasztás. A legények lóversenyen, ügyességi próbákkal, virtuskodással döntötték el, ki a legrátermettebb. A verseny győztesét régebben igen nagy becsben tartotta a többi legény: egy évig a vezetőjük, bírájuk volt, hivatalos minden lakodalomba és összejövetelre, a kocsmában „ingyen rovása” volt (vagyis a község fizette a fogyasztását), lovát, marháját társai őrizték, apróbb vétségeiért pedig testi fenyítéssel nem illették.

A pünkösdi király uralma mindig a következő pünkösdig tartott. Erre eredeztethető vissza a Magyarországon már a XVI. században általánosan ismert szólás, ami a pünkösdi királyság múló, valójában értéktelen voltára utal (pünkösdi királyság), és amelyből a szokás általános és régi elterjedésére lehet következtetni. (Sokhelyütt egyébként ilyenkor avatták a legényeket is. Leöntötték őket borral, vagy elverték a feneküket. Ez után a „szertartás” után számította őket a falu legénynek, vagyis járhattak a kocsmába, udvarolhattak.)

A pünkösdi királynéjárás a Dunántúlon még napjainkban is élő népszokás, ha nem is eredeti tartalmában és formájában. A lényege a kislányok termékenységvarázslással egybekötött köszöntése. Kiskirálynénak a legszebb kislányt választották meg. Mise után a kislányok a királynéval házról házra jártak, jókívánságokkal köszöntve a háziakat, akik a játék végén megkérdezték a lányokat: Hadd látom a királynétokat, édes-e vagy savanyú? Fellebentve a díszes kendőt, megcsiklandozzák a kislány állát. Ha a királyné mosolygott, de a fogát nem villantotta ki, a háziak megnyugodtak, hogy jó lesz az azévi termés, és almát, tojást, kolbászt, pénzt ajándékoztak a jókívánóknak.

A pünkösdölés hasonló a királynéjáráshoz, de ez elsősorban adomány-gyűjtésre szolgált. Az Alföldön és Észak-Magyarországon volt jellemző, s nem csak lányok voltak a szereplői. Volt, ahol király és királyné párost jelenítettek meg, de volt, ahol lakodalmi menetet menyasszonnyal és vőlegénnyel. A pünkösdölők házról-házra jártak, s ahol szabad volt pünkösdölni, énekszóval köszöntötték a ház népét.

Májusfa-döntés, mátkálás

Egyes területeken ilyenkor állították a májusfát. Azokon a területeken pedig, ahol május 1-jén állították, ott általában ezeken a napokon döntötték ki. A májusfát bandákba verődve állították a legények a lányoknak. Általában a közösségeknek is volt egy közös fája, aminek a kidöntését ünnepély, és táncmulatság kísérte.Más helyeken házakra, kerítésekre tűztek ki zöld gallyakat, ágakat. Ezzel bizonyos településeken a lányos házakat jelezték, máshol viszont a gonosz szellemek távoltartása reményében. Úgy tartották, ha ilyenkor esik, jó termés várható.

A pünkösd az udvarlás, párválasztás ideje is: ebben az időszakban a lányok bátran mutatkozhattak választottjukkal. Egyes helyeken például a legényeknek be kellett csempészni a kiválasztott lány ablakába egy pünkösdi rózsát, a lányoknak pedig koszorút kellett fonni, s átadni a legényeknek. Ilyenkor szokás volt a mátkálás is. A legény annak a lánynak küldött egy tálat kaláccsal és borral, aki tetszett neki. Ha a lány viszonozta az érzelmeket, akkor ő is hasonlóan telerakott tálat küldött vissza.

Csíksomlyó, a pünkösdi zarándokhely

Csíksomlyó hírneves búcsújáró hely; több százezer ember zarándokol ide minden pünkösd szombatján. Csíksomlyón évente két nagy búcsút tartanak: a pünkösdit, illetve szeptemberben a Márianeve búcsút. Csíksomlyó kegytemplomában áll a világon ismert kegyszobrok legnagyobbika, a XVI. század elején készült 2,27 méteres Mária-szobor. Hozzá, Máriához fohászkodik az ide zarándokoló immáron négy évszázada, és énekli, mondja búcsús énekeit.

Csíksomlyón 1567 óta tartanak pünkösdi zarándoklatot, annak emlékére, hogy a csíki és gyergyói katolikusság elhárította szülőföldjétől az erőszakos hittérítés veszélyét. A zarándoklat így elsősorban a katolikus székelység életének nagy eseménye, de más felekezethez tartozók, illetve az anyaországban élő hívők is részt vesznek rajta. Elsődleges célja a Boldogságos Szűz Mária tisztelete, egyben bűnbánati gyakorlat: az út fáradalmának, a nagytömeges zsúfoltságnak, a nap hevének, a vízhiány miatti szomjazás kellemetlenségének önkéntes vállalása, türelmes elviselése által vezekel a keresztény ember személyes bűneiért.

Régi hagyomány szerint a közelebbi, de sok esetben távolabbi egyházközségek tagjai is gyalog teszik meg az utat Csíksomlyóra. A búcsús csoportok (keresztaljak) csak alapos előkészület után indulhatnak útnak: lelkipásztoruk vezetésével ki kell jelölniük a zászlóvivő férfiakat és nőket, a csengettyűs fiatalokat, az előimádkozó és énekvezető híveket. A menetoszlop elején a helységjelző táblát viszik.

A szomszédos községek keresztaljai bevárják egymást, és együtt haladnak a kitűzött cél felé. Pünkösd szombatjának reggelén a keresztalják fölvonulnak a Kissomlyó- és Nagysomlyó-hegy közötti térségre. Ott gyülekeznek, várakoznak, imádkozva és énekelve készülnek a déli szentmisére. Az ünnepi istentiszteleten az egész közösség együtt imádkozik és énekel a Boldogságos Szűz Mária tiszteletére.

Forrás: hetivalasz.hu, hhrf.org, ofm.ro, parameter.elosoft.com, radio.hu

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.