Erdélyi élmények

Kicsi, nyolc és fél fős csapatunk, többek között a magyar-cseh barátság elmélyítésében elévülhetetlen érdemeket szerzett 82. székelyudvarhelyi gyalogezred után választott nevet. A „fél” személy az a hatéves kislány volt, akinek „pacifikálása” még számtalan álmatlan éjszakát fog okozni Magyar Bálintnak. Aki a Gyimesi-szorosban határőröset játszott és folyamatosan azt firtatta, hogy ha Erdély ezer évig Szent István országához tartozott, akkor ma miért Románia része?

2003. 07. 23. 5:30
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Miután a Nyolcvankettesek a Szatmárnémeti-Nagybánya általános irányban tervezték előnyomulásukat, ezért a hadművelet előtti utolsó egyeztetéseket, július 4-e estéjén a nyíregyházi Tölgyfa étteremben kívánták lebonyolítani. A csonka hazától való búcsút nagyban megkönnyítette, hogy megérkezésünket követően, stílszerű rendszámú Citroen C 5-én berobogott és azonnal kemény pártmunkába kezdett a Nyírség Scharnhorst-ja, Szabolcs megye Gneisenau-ja.

Rövid nyírbátori és nagyszekeresi kitérőt követően Csengersimánál alig egy óra alatt – hét gépkocsi állt előttünk – beengedtek az ígéret földjére. A túloldalon „természetesen” magyarul egy szót sem tudó úriember szunyókált pénzváltás feliratú bódéjában – a modernnek tűnő határállomás épülete kong az ürességtől – mérgesnek tűnt, amiért felébresztettem, de azért eurómért hajlandó néhány helyi egyenértékessel megörvendeztetni.

A román pénz – különösen annak műanyag változata – külön élmény, a gyertyával végrehajtott tudományos kísérlet is igazolta, hogy hőre lágyul. Szatmárnémetiben már megtapasztalhattuk a túra legkellemetlenebb kísérő jelenségét, a minden komolyabb útkereszteződésnél kunyoráló koldusokat. Az erdődi kastély lesújtó romjait, a gyönyörű középkori ákosi református templom ellenpontozta. Itt ért el elsőként utunk leghűségesebb társa, a hol szemetelő, hol zuhogó eső.

A román viszonylatban is borzalmas lepusztultságú lakótelepekkel tüntető Nagybányán képtelenek voltunk megállni, osztagunk művészettörténészétől is csak egy lemondó legyintésre és arra a megjegyzésre futotta, az egykori festőtelep alkotói is boldogok lehetnek, hogy nem kell látniuk ezeket a siralmas állapotokat. Szatmár megyét elhagyva a Gutin-hágón keresztül a történelmi Máramaros megyébe jutottunk, ahol az utazónak szinte kötelessége néhányat megtekintenie a híres ortodox fatemplomok közül. Az egyik legszebb közülük, a környéket feldúló, 1717-es tatár betörést követően készült deszei, így nem meglepő, hogy a törököket és a tatárokat a templom kifestője az elkárhozottak között ábrázolta. Nehezebben érthető, hogy a művész miért juttatta hasonló sorsra a franciákat, zsidókat és németeket, de miután a többi XVIII. századi ortodox templomban is ők alkották a kárhozottak csapatát, ez általános vélekedés lehetett akkoriban.

Minden esetre jó jelnek tűnt, hogy a magyarok akkor még kimaradtak e felsorolásból. E hiányt ellensúlyozzák az 1918-19-es uralomváltást követően épített templomaik, például a marosvásárhelyi, ahol díszmagyaros urak korbácsolnak román szenteket. A dákó-román kontinuitás legendáját bennünk kevéssé támasztották alá a fatemplomok cirill betűs feliratai.

A Máramarosban eltölteni tervezett első estét némileg beárnyékolta a szálláshelyül szolgáló fogadóban tartott lakodalom, mely a vájt fülűeket megajándékozta a reggel hétig tartó román lakodalmas zene minden szépségével. Szigeten, mint a román többségű helyeken általában, csak az államnyelven megírt étlappal szolgáltak, így a rendeléseket megelőzte az indián regényekből is ismert cserkészés egy „nyelv” után. Csak később értettük meg, az előkerített magyar pincérlány ingerültségének okát, miszerint Romániában szinte ismeretlen a munkajog, így már több, mint 48 órája szünet nélkül dolgozott.

A zenei élménytől még zúgó fejjel ellátogattunk az 1897 és 1977 között működő börtönből kialakított, „A kommunizmus Áldozatainak és az Antikommunista Ellenállás Emlékmúzeumába. A kommunista időkben Máramarosszigeten őrizték a politikai foglyokat, az ő szenvedésüknek – köztük Márton Áronénak – állít emléket az 1997-ben megnyitott ottani Terror Háza. Azt viszont a sors fintorának is tarthatnánk, hogy a magyarok olyan esküdt ellenségeit, mint Iuliu Maniu miniszterelnököt, vagy az Erdély Romániához csatolásáért küzdő Hossu görög-katolikus püspököt is bebörtönözte a kommunista diktatúra. A jelenleg az Ukrajnával államhatárt képező Tisza-parti séta bohó kísérletét a román határőr ébersége – így 2003-ban, a látástól-Mikulásig egyesülő Európa közepén – meghiusította. Az egyaránt NATO és uniós tagságra pályázó országok között szemmel láthatóan nagyon baráti a viszony, ezért is van lezárva a forgalom elől az a keskenynyomtávú híd, amely kapcsolatot biztosítana a kárpátaljai Aknaszlatina és a partiumi Máramarossziget között. Ezt követően az Iza völgyén előnyomulva Rozália, Izakonyha és Jód fatemploma következett. Itt segítségünkre volt a falu szája, hiszen a vándor még körbe sem tudta járni a legrégebbit, a gyönyörű XIV. századi jódi templomot, már előkerült a kulcsok őre. A figyelmes szem hamar észrevette, mekkora ellentét feszül a kis falvak szegény, de tiszta és rendezett utcácskái és a nagyobb városok málló, gondozatlan lakótelepei között. A városba kényszerített, s ezzel gyökértelenné tett emberek kilátástalanságát csattanósan ábrázolta az omladozó borsai tömbháza lakásának erkélyén gubbasztó idős néni. Már Máramarosban feltűnt, hogy miközben ordít a szegénység, a nyomor, sok száz éves műemlékek pusztulnak el a gondozatlanságtól, addig száz számra épülnek új ortodox templomok a nagyvárosok lakótelepein éppen úgy, mint vidéken, lásd például a friss kolostorkomplexumot Barcánfalván. A román ortodoxia – mely legalább annyira a nacionalizmus élesztésének intézménye, mint egyház – tetemes állami támogatással hajtja végre nemzetébresztő feladatát, melynek egyik forrása éppen az 1918-as uralomváltás óta több lépcsőben elvett és mindmáig vissza nem adott magyar közösségi vagyontárgyak képezik.

A csapat erősebb idegzetű tagjai meglátogatták a majszini múzeumot, ahol a magyar fegyveres szervek által 1944-ben a faluban kivégzett partizánok támogatóinak állítottak emléket. Miután a magyarok vélt és valós disznóságainak „ismertetése” Romániában kiemelt feladatnak tűnik, ezért a múzeumban kivételesen államnyelven kívül angol feliratok is segítették a „tájékozódást”. A kiállítás, amúgy a megszokott hibákat mutatta fel, pusztán az érzelmekre kívánt hatni, anélkül, hogy tájékoztatta volna a látogatót a történtekről. (Milyen alakulat, miért követte el a megtorlást, volt-e hadbírósági tárgyalás, megfelelt az eljárás a korabeli hadijognak, miért éppen az áldozatok lettek kivégezve, stb.) A gyengébbek Naszódra és Besztercére tettek kitérőt, s meg kívánták tekinteni Harina gyönyörű XIII. századi templomát is, a próbálkozás sajnos sikertelen maradt, miután a kulcsok őrét nem sikerült előkeríteni. Ezt követte, az út egyik legborzalmasabb élménye, az egykor négy kastéllyal büszkélkedő, a történelmünkben oly fontos család ősi fészkének, Bethlennek felkeresése. A két, még maradt, de leírhatatlanul lepusztult kastélyt beszorították az egész belvároson elterpeszkedő, lepattant lakótelepek közé.

A borsafüredi szállás tervszerű elfoglalását követően – mi lévén az egyedüli vendégek – hamarosan megkaparintottuk az étterem CD lejátszója feletti uralmat is. Amely minden magyar CD lejátszására hajlandó volt, leszámítva – a rossz nyelvek szerint a beépített Decebál II chipnek köszönhetően – a „Legyen úgy mint régen volt” című dalt is tartalmazó slágergyűjteményt. Így stratégiai partnereink hozzájárulásával – a pincérhölgy minden kérdésünkre bólogatott – a nóták élő előadására helyeződött a hangsúly.
Az esős hétfőt a Nagy-Pietrosz – mely 1940-44 között Magyarország legmagasabb csúcsa volt – majdnem megmászása töltötte ki. Az előőrs átlépte ugyan a lélektaninak is nevezhető 2000 méteres tengerszint feletti magasságot, de az idő előrehaladtával és az időjárás viszontagságaival (kb. 5 Celsius árnyékban, vízszintes irányból érkező égi áldás) nem kívánva felvenni a küzdelmet, ők is dolgavégezetlenül kellett, hogy visszatérjenek a bázisra. A helyi viszonyokról sokat elárult, hogy a borsai bank pénzváltójánál hosszú sorokban várakoztak, akik július havi legfőbb jövedelmükhöz kívántak hozzájutni, a nyugaton dolgozó rokon által adott 50 euróst leire konvertálni.

Másnap a gyönyörű Radnai havasokon keresztül elhagyva a „kisebbik hazát”, átmerészkedtünk Bukovinába, ahol a néhány ortodox kolostor – Moldovita, Sucevita, Arbore, Humor és Voronet – az utóbbiban egy teljesen EU kompatibilis, a szomszéd népekkel való megbékélést hirdető, az 1938-as határokat ábrázoló Nagy-Románia térkép megtekintése képezte a programot. Itt – ellentétben az Erdélyszerte fellelhető magyar vonatkozású műemlékekkel – szorgalmasan restauráltak, az utakat a kolostorokig megjavították, s kitáblázottságuk is érzékelhetően jobb volt. Láthatóan a Fidesz már a Kárpátokon kívül is eredményesen folytatja a feszültségkeltést, hiszen Sucevita vegyesboltjában egy Arad megyéből elszármazott bácsi csodálkozott rá a magyarországi politikai életre, mondván, nem érti, miért váltották le tavaly Orbán Viktort. Ez az élményünk a későbbiekben Székelyföldön többször megismétlődött, nem kis zavart okozva ezzel lelkivilágunkban, hiszen a hivatalos kormányzati álláspont szerint az előző kabinet túlszerette az erdélyi magyarságot, és ez káros rájuk nézve. A boltban tűnt fel a román szeszipar termékeinek érdekes névválasztása, nevezetesen a Stalinskaya és a Stalingrad névre hallgató vodkaköltemények címkéin.

Ha már az italoknál tartunk, a vándornak bűn lenne kihagynia, a kötelező erdélyi szilvapálinka mellett, a Rádócon főzött – a díszdobozán magyar felirattal is hirdetett!!! – Afinata fedőnévre hallgató áfonyaszörpöt.

A gyergyószentmiklósi szállásunk előtt – melyet valamiért gyakorlótérnek alakítottak ki – kedd reggel román tűzoltók mutatták be tudásukat. (Ugyanitt tavalyi ott jártunkkor a nem kevésbé feltűnő és Székelyföld magyar lakosságát megfélemlíteni hivatott csendőrszázad parádézott, kezükben éles lőszerrel töltött gépkarabélyokkal.) A látottak alapján kár lenne a vörös kakas megfékezésével kísérletezniük, viszont előadásuk – az egymásban hasra eső tűzoltók, a nyomásszabályozóként a csöveken ugráló versenyző stb. – a Monty Python társulat legjobb alakításáraira emlékeztetett. A nap a Gyergyóban kötelező programnak is tekinthető Gyilkos-tavi csónakázással, Kis-Cohárd mászással – a csúcson a magyar zászló felvonásával – Békás-szorosi sétával telt. Az aznapi „magyarkodás” méltó betetőzését jelentette férfikarunk kiegészítése néhány helyi versenyzővel, az azonban jól jellemezte a helyi viszonyokat, hogy biztonság kedvéért, a személyzet már a Kossuth-nótánál bezárta az étterem ajtait.
Csík felé, elhagyva Gyergyót, láthattuk a hagymakupolás honfoglalás egyik kirívó példáját, a közelmúltban felépített marosfői kolostorkomplexumot. E sokkoló élményt a gyimesi csángók és a Gyimesi-szoros meglátogatásával próbáltuk oldani, ahol még láthatóak a Rákóczi vár romjai mellett az ezeréves határt jelző kövek is. Gyimesből Csíkszeredán keresztül – a már lassan megszokott úttalan utakon – Csíkménaságig törtünk előre. A megkapóan szép, de restaurálásra szoruló templom kiváló hely az elcsendesedésre. Csíkszentgyörgyön, majd Csíkbánfalván – ez utóbbi helyen született Lakatos Géza vezérezredes, volt magyar királyi miniszterelnök – át irány Udvarhelyszék. Ahol a Kalibáskőben elfogyasztott estebéd után Máréfalván a muzeális székelykapukban gyönyörködhettünk, a legrégibb a templom mellett található, s 1858-ból származik.

Szerda reggel a Székelyudvarhely határában fekvő Szejkefürdő volt első állomásunk, ahol Orbán Balázs sírja domborul. Szegényre nehéz napok vártak, mivel a helyi metallrajongók akkor gyülekeztek a közeli kempingben rendezendő koncertjükre. Farkaslakán Tamási Áron szülőházában az író 92 esztendős húga tartott rövid idegenvezetést. Elmerengve a néni életkorán, s a Kárpát-medencében nemzetünk jövőjén, talán nem is akkora baj, hogy mi már nem érjük meg e század ötvenes éveinek végét. A tengelytörést is kockáztatva a kormányt Énlaka felé fordítottuk. A gyönyörű, még szinte érintetlen falu már tíz esztendeje pályázik a Világörökség címre, minden valószínűség szerint esélytelenül, hiszen a bukaresti kormányzat semmit sem tesz az ügy érdekében. Az erdélyi magyarság helyzetét is példázta Bözödújfalu sorsa, amelyet a Küsmöd patak felduzzasztott vize lassan, de módszeresen elmosott. S ahol már csak a katolikus és unitárius templom csupasz falai merednek az égre. A borongós nap „földalatti” lezárását jelentette a parajdi sóbánya megtekintése.
Másnap irány Székelyderzs, ahol az unitárius templom Erdély talán legszebb Szent László ciklusát rejti. Itt még élnek a régi szokások, az erődtemplomban őrzik a falu gabonáját, a füstölt sonkákat és szalonnákat. Szerdánként lehet a húsokból egy-egy szeletet kanyarítani, s ennek az egész hétre ki kell tartania. A jótanácsok ellenére – az utak járhatatlanok – Zoltán felé próbáltunk áttörni a Szászföldre. A kockázatot megérte, hogy rábukkantunk Erkedre az egykor német többségű, romjaiban is gyönyörű kisvárosra. Az épületek állapota alapján itt már csak a Sztálingrád című film utolsó jeleneteit lehetne forgatni, s kiválóan alkalmas lenne egy-egy SZDSZ-es frakcióhétvége, esetleg tolerancia fesztivál lebonyolítására. A község jelene mindenesetre szemléletesen vetítette előre, miként fog kinézni Budapest a Demszky-korszak végén. Továbbnyomulásunk némi szánakozó együttérzést váltott ki a bennszülöttekből, s úgy tűnt, fogadásokat kötnek, megússzuk-e tengelytörés nélkül. A döntő pillanatban egy székely traktoros mentett meg a végleges elakadástól, aki csak annyit jegyzett meg, hogy ugye a csóró románok küldték erre magukat?

A csodás erődtemplomú Szászfehéregyháza maga az elmúlás szörnyű mementója. A falu legtöbb szász lakója az ország jövőtlensége elől menekült el 1990-et követően. Károly walesi alapítványának köszönhetően legalább kívülről helyre állíthatták az erődtemplomot. Apró öröm, hogy a templom történetének leírása nem a megszokott dákóromán hablattyal, hanem a szászoknak a magyar határt őrző székelyek helyére történő betelepítésével indított. A templom kulcsának homoródi őre szintén az Erdélyben hétszáz éves szász kultúra végét jelentő etnikai adatokkal kezdte, 15 német, 200 betelepült román, 400 magyar és 1200 roma. A német pénzen restaurált gyönyörű erődben már hosszabb ideje nincs istentisztelet. A rövid történelemórát követően, melynek lényege, hogy mennyivel jobb volt az erdélyi nemzeteknek a dualista Magyarországon, prófétai szavak következtek, előbb mi (németek) voltunk soron, majd jönnek maguk (a magyarok). Nem lehet elhessegetni a költő szavait, aki az első világháború alatt arról írt, csak egy napra vinnék ki a frontra a vérengzés okozóit. Talán másként állnának a kedvezménytörvényhez mindazok, akik a december 1-i poharazás helyett csak néhány napra helyet cserélnének ezekkel az emberekkel. E sötét gondolatokkal terhes nap „méltó” befejezését jelentette a rugonfalvi kitérő. Ahol a templomban kalauzoló tiszteletestől megtudhattuk, hogy akkor lesz a székelyből román, ha Budapestre látogat. S szegény azt sem értette miért éppen a magyar kedvezménytörvény szúrja a nagytudású európaiak szemét.

Mielőtt elhagytuk volna Udvarhelyet, megkoszorúztuk az elesett székely hősök emlékművét. A tavaly már megtekintett Segesváron és az évről évre egyre lepusztultabbnak tűnő Medgyesen, s a rozsdatemetővé alakult Kiskapuson keresztül elértünk Nagyenyedre. A vártemplom falán kis táblácska emlékeztet 1849. január 8-ra, amikor Avram Jancu – nincs falu a róla elnevezett utca nélkül – mócaival felperzseltette Enyedet, s lemészárolta magyar lakosainak jelentős részét. Az emlékezést követően irány Torockó, a Székelykővel, majd tovább a Tordai-hasadék felé. Ahol megtapasztaljuk, hogy igaztalanul bántják sokan a Soros alapítványt, hiszen hasznos dolgokat is támogat, például a hasadékban segített egy fahíd felállításában. Kolozsvár határában hatalmas táblán Funar idézget a román alkotmányból, ahonnan a neolatin nyelvet ismerő megtudhatja, hogy mi Románia hivatalos nyelve, s e nyelv elsajátítása az állampolgárok alapvető joga és kötelessége. A városban uralkodó viszonyokról sokat elárul, hogy egy darab nemzeti színű szalagot szerettünk volna kötni a Mátyás király szülőházán lévő emléktáblára. A mellettünk elhaladó bácsi szelíden figyelmeztetett, felesleges a fáradozás, ezt már holnap reggelre úgyis leszedik. Az utolsó erdélyi vacsora már a búcsúzás nyomott hangulatában telt.

A hétfő reggeli tervezgetést – mit nézünk meg Kalotaszegen – egy elbambult bennszülött tette tárgytalanná, amikor Dáciájával belénk szaladt. A 330 ezer lakosú városban két rendőr foglalkozik a balesetekkel, így a 9 órakor történt karambolról délután fél háromkor kaptunk pecsétes igazolást. Szerencsénk volt, hogy a helyi RMDSZ egyik jóindulatú munkatársa segített a neolatin nyomtatványok kitöltésében.

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.