Épülő Budapest: bérpalotától a plázáig

Budapest építészeti eredményei és kudarcai meghatározó szerepet játszottak a főváros életében. A múlt tapasztalatairól, a jelen értékeléséről és a jövő halaszthatatlan feladatairól dr. Schneller István, Budapest főépítésze beszélt a Budapesti Napnak.

MNO
2003. 11. 15. 14:11
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az elmúlt 130 év alatt a fővárosnak nagyon érdekes, sikerekben és kudarcokban egyaránt gazdag korszakai voltak. A legjelentősebb fejlődés a városegyesítés és az első világháború közötti időszakra tehető, ekkortájt talán csak Chicago volt hasonló mértékben gyarapodó város. Megépült a kontinens első földalattija, a Wekerle-telep révén megszületett az első kertváros, és párizsi mintára megépült az Andrássy út is, melyet a szakma vegyes érzelmekkel, sőt erős kirikával fogadott. Fülep Lajos művészettörténész az Andrássy bérpalotáit építészeti szempontból elfogadhatatlannak tartotta.

– Mindazonáltal az Andrássy út, mint városépítési együttes jó lett – mondta Schneller István –, megvan a sajátos jellege, szélessége, fasorai, és van egy egyedülállóan komponált hangulata. Budapest egészére egyébként is jellemző, hogy nem az igazán nagy műemlékek teremtik meg a sajátosságait. Jóval szegényebb város, mint mondjuk Prága, hogy Párizsról már ne is beszéljünk. Azonban le kell szögezni, hogy Budapest városrendezése zseniálisra sikeredett. A Duna két partján elhelyezkedő városrészek és az, ahogy ezeket hidakkal összekötöttek kifejezetten szép ritmust alkotnak. A kétpartiság olyan táji és építészeti egységet teremtett, mely különösen harmonikus jelenség. Budapest kiterítettsége és a városi szövet zseniális. A szövet alatt értem azt, ahogy a közterületek és a határukon álló épületek egymásba kapcsolódása meg van komponálva. Gondolok arra a szövetszerűségre, ahogy ki- és bemennek az emberek az épületekből, ahogy az udvarról eljutnak a térre, ahogy az emberek használják a várost, és ahogy átszövi egymást a mindennapi élet, a magánélet és a közélet.

Budapest élete az eklektika korában egy fontos állomásához érkezett, mivel megszületett a pesti bérház, melyeket meglehetősen spekulatívan építették. A bérházak méltán váltak híressé, ugyanakkor voltak rossz tulajdonságaik is. Az építtetők a telek maximális kihasználására törekedtek, így alakultak ki a belső udvarok. Mivel a bérházakat három oldalról szintén egy-egy telek határolta, csak az utcai oldalon helyezkedtek el egészséges adottságú lakások. Ugyanakkor ezek az építmények egyfajta társadalmi kohók is voltak, együttélésre kényszerítették a különböző társadalmi osztályokban élő embereket.

– Ma az eltérő származású gyermekek külön-külön nőnek fel – például a manager gyerek általában a manager gyerekkel játszik –, annak idején viszont a proli gyerek és az értelmiségi egy helyen élt, együtt nevelkedtek – folytatta a főépítész.

A budapesti építészet a ’60-as években kezdett el a világtrendek felé hajlani. Az újítások kezdetben friss építményeket eredményeztek, de a minta szerint építkezés könnyen átfordult másolásba. A történeti áttekintés negyedik periódusa gyakorlatilag a rendszerváltással kezdődik. A jelenleg is tartó időszaknak, mint az összes építészeti korszaknak megvannak az előnyei, és az árnyoldalai is. A főépítész szerint a bevásárlóközpontok elszaporodása elszívja az erőt a városból.

– A dobozépítés-szerű bevásárlóközpontok elszaporodása sokszor emberhez méltatlan körülményeket eredményez. A vásárlók egy óriási dobozba mennek egy szürke parkolón keresztül, korlátokkal beterelik őket egy abszolút silány építészeti kivitelezéssel felhúzott, befelé forduló világba. A legnagyobb probléma velük az, hogy a közterületeket privatizálják, így beviszik a városból az utcákat és a tereket.

Schneller István szerint elsősorban Budapest közterületeit kell visszaadni az embereknek, mégpedig úgy, hogy a tágabb értelembe vett belvárost otthonosabbá kell tenni.

– Rendbe kell hozni többek között a Moszkva teret, a Madách sétányt, a volt zsidó negyedet és a Józsefvárost. Budapest sokat vesztett a népességéből, de a felújítások, a tömegközlekedés fejlesztése és az autók radikális kizárása a Nagykörúton belül sokat segítene – zárta gondolatait Schneller István.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.