Életveszélyesek a Siemens villamosok

Az aluminium közlekedési eszköz könnyen kettétörhet, a tető az utasokra omolhat - Budapest 40 milliárd forintért vásárolt ilyen villamosokat.

MNO
2004. 03. 16. 16:42
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Számos európai városban le kellett állítani a Siemens villamosokat, miután a gyártó cég konstrukciós hibára figyelmeztette a közlekedési vállalatokat – olvasható a Magyar Hírlapban. Budapest is Combino villamosokat vásárol a következő években a Siemenstől mintegy 40 milliárd forintért a Nagykörútra, a 4-es, 6-os vonalra. A járművek 2006-tól szállítják az utazókat – írja a privatbankar.hu

A Siemens minden Combino villamost üzemeltető társaságot felszólított, hogy a 120 ezer kilométernél nagyobb futásteljesítményű járműveket ideiglenesen vonják ki a forgalomból, mert egy régebbi modell átvizsgálásakor eddig nem ismert repedéseket találtak az ajtók és ablakok tetővel való összekapcsolásánál.

Az Online Reports című svájci internetes lap szerint a Siemens arról tájékoztatta a baselieket, hogy a megrepedt elemek balesetnél könnyen kettétörhetnek, és a tetőszerkezet beomlása az utasokat veszélyeztethetné.

Bázel mellett érintett még Augsburg, Düsseldorf, Erfurt, Freiburg, Hirosima, Nordhausen és Potsdam, valamint futnak még Combino villamosok Bern, Melbourne, Poznan és Ulm városaiban. Budapesten néhány éven belül cserélnék le a Ganz villamosokat Combinóra.

A Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) szóvivője szerint Budapesten fél éven belül jelentkeznének a hibák a pálya rossz minősége és a 4-es, 6-os vonal túlterheltsége miatt. Dorner Lajos úgy tudja, a problémát az okozza, hogy a Combino szerkezete alumíniumból készült, és túl vékony. Ha acélból gyártanák a budapesti járműveket, azok már nem felelnének meg a BKV közbeszerzési feltételeinek. A Siemens ugyanis épp azért tudott a legdrágább ajánlatával nyerni Budapesten, mert a Combinók lényegesen könnyebbek lettek volna a konkurensek villamosainál.

Aba Botond, a BKV vezérigazgatója tud a bajokról, s éppen ezért jelezték a Siemensnek, hogy ezekből a hibás alumíniumszerkezetes járművekből nem kér a főváros. A Siemensnek más műszaki megoldást kell találnia, amivel teljesíteni tudja a korában vállalt feltételeket. A BKV vezetője szerint a Budapestre érkező villamosokat bár Combinónak hívják, nem ugyanolyanok, mint a német, a japán és a svájci városokban futó problémás járművek. Aba Botond kijelentette: továbbra is bíznak a Siemensben, hiszen épp a gyártó erősségét mutatja, hogy a műszaki hiba miatt javításra visszahívta a villamosokat.

Dorner Lajos, a VEKE szóvivője szerint az a baj, hogy Budapest vezetősége ragaszkodik a teljes alacsony padlós konstrukcióhoz, ami gyengíti a kocsi szerkezetét. Nyugat-Európa városaiban ma már a 70 százalékosan alacsony padlós járműveket vásárolják, vagyis azokat, amelyekre csak az ajtók egy részénél lehet lépcsőzés nélkül felszállni.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.