Jegyárhullám

A BKV nem tervez újabb tarifaemelést - jelentette ki Aba Botond vezérigazgató a Nap-keltében. A vezérigazgató a budapesti jegyárakat relatíve még mindig olcsónak tartja. - Ha az (ön) kormányzati források szűkösek, az utasoknak kell több terhet vállalniuk - mondta a BKV vezetője.

Ádám Kata
2004. 07. 06. 10:40
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Január 1-jétől átlagosan 13 százalékkal, július 1-jétől további 5 százalékkal emelkedtek a budapesti tömegközlekedés tarifái. A tetemes emelkedés dacára a BKV vezérigazgatója úgy véli: a fővárosban relatíve még mindig olcsók a jegyárak. – A Fővárosi Közgyűlés tavaly döntött arról, hogy idén két ütemben emeli a BKV-árakat. Ennek végrehajtásával biztosítjuk azt, hogy összköltségünknek 40-45 százaléka az utasoktól beszedhetővé válik (be is szedjük, mert szigorúak a jegyellenőrök). A további 60 százalékot a kormánynak és a fővárosi önkormányzatnak kellene biztosítania; ha ezek a források szűkösek, akkor az utasoknak kell – kellene – több terhet vállalniuk – jelentette ki a Nap-kelte mai adásában Aba Botond, a BKV vezérigazgatója, hozzátéve: van ugyan egy határ, amit nem lehet túllépni, ám Magyarországon relatíve még mindig olcsók a jegyárak. – Ezzel együtt nem tervezünk újabb emelést – hangsúlyozta a vezérigazgató, aki arra felvetésre, hogy egyes országokban ugyan drágábbak a tarifák, de jóval magasabbak a fizetések, azzal kontrázott, hogy a gázolaj viszont talán Magyarországon a legdrágább Európában, s a nyugatról érkező alkatrészek is nyugati áron fizetendők.

– A városi tömegközlekedés sehol nem önfinanszirozó. Vannak különböző alternatív megoldások – az unió a kötelező veszteségfinanszírozást szorgalmazza, ami azt jelenti, hogy a megrendelő teszi hozzá a hiányzó részt – ez általában mindenütt az önkormányzat. Igen ám, de mi van akkor, hogyha az önkormányzat is szegény? Általában a gazdag városokban olcsóbb a közlekedés, a szegényebb városokban pedig drágább – magyarázta Aba Botond.

Arra a kérdésre, hogy támogatás nélkül mennyibe kerülne egy buszjegy Budapesten, a vezérigazgató kijelentette: kiszámolták ezt az összeget, ám nem árulja el. – Azért nem mondom meg, mert irreális, hiszen olyan mértékű emelésre lenne szükség, amikor egyszerűen az utas azt mondja, hogy nem fizet, elfordul a BKV-tól, biciklire, Trabantba, vagy még régebbi autókba is beleül, csak azért, hogy ne kelljen a tömegközlekedésnek fizetnie. Ugyanis több mint 100 százalékról van szó – tette hozzá.

Aba elmondta: ahhoz, hogy Budapest tömegközlekedési hálózata legalább az optimális állapot alsó határát elérje, ezermilliárd forint körüli összegre lenne szükség.

A vezérigazgató beszélt a következő három év elképzeléseiről, terveiről is. – Szeretnénk a kisföldalattira új járműveket terveztetni; ezek három-négy év múlva forgalomba állhatnának – mondta Aba Botond, hozzátéve: erre a beruházásra nagy szükség lenne, mivel a járművek nagyon régiek és rosszak. – A buszparknak teljesen meg kell újulnia, hiszen 2010-től csak alacsony padlós járműveket működtethetünk. A trolibuszokra ugyancsak kellene költeni – sorolta a vezető, hozzátéve: kiemelt feladat a gyorsvasúti hálózat (metró, HÉV) és a zártpályás villamos fejlesztése. A tervekkel – illetve megvalósításukkal – kapcsolatban a vezérigazgató leszögezte: ő nagyon optimista.

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.