A Hegyköz hírnöke

A térség egykoron kétszáz kilométeren át kanyargó keskeny nyomközű pályáiból mindössze hét kilométer élte túl a hetvenes évek közlekedéspolitikai koncepcióját. Ám ez is csak a lelkes erdészeknek és a vasútbarátoknak köszönhető, mert Ők évekre „eltüntették” a vonalat a minisztérium szeme elől.

Schulek Tibor
2004. 10. 22. 13:53
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.


Nyári csúcsforgalom Pálháza-Ipartelep állomáson

A kisvasút első szakaszát – amely a mai Magyarország legöregebb erdei vasútja – a gróf Károlyi család a Bózsva-patak partján korábban létesített fűrésztelepének kiszolgálására létesítették 1888-ban. Egy közel hét kilométer hosszú, egyszerű kiépítésű vaspályát fektette le úgy, hogy folyamatos lejtmenetet tudtak biztosítani, így a lovaknak csak az üres kocsikat kellett felhúzni a kitermeléshez. Lefelé a kocsik saját súlyuknál fogva végighaladtak a vonalon, csak a fékezésről kellett gondoskodni. A mellékvölgyeket is feltárták, így a térség legnagyobb fűrésztelepe jött létre. 1902-ben megjelent a gőzvontatás, de a gyakori erdőtüzek miatt visszatértek a lovak és csak húsz év elteltével jelentek meg végérvényesen a gőzmozdonyok. Elkészült a Kőkapu áttörés, amely a kastély alatti sziklába fúrt alagút, mellyel újabb területeket kapcsolhattak be a termelésbe. 1932-ben érte el a törzsvonal kiépítésének maximumát, ekkor tizenöt kilométer hosszú hálózattal rendelkezett a grófság.


C-50-es mozdony háttérben az erdészet millenniumi emlékművével

Az 1924-ben épült hegyközi kisvasút közvetlen kapcsolatot biztosított Sátoraljaújhellyel, később Sárospatakkal és a bodrogközi kisvasúttal amely 1930-tól a Tisza-hídon át a nyírvidéki hálózathoz csatlakozva egészen Nyíregyházáig vezetett. Ekkor kétszáz kilométer hosszan kanyarogtak a vágányok a térségben. Az átrakások számának csökkentése érdekében a pálházi kisvasút teljes hálózatát átépítették a szabvány szerinti 760 mm-es nyomtávolságra. Az államosítást követően Kemencepataki Állami Erdei Vasút néven üzemeltették az erdészet kezelésében lévő szakaszt. 1958-ban indult meg a rendszeres személyforgalom a turisták igényeinek megfelelően, és pár évvel később a dízelvontatásra tértek át.


Kiállított gőzmozdony várja sorsa jobbrafordulását

A Bodrogközi-Hegyközi Kisvasút 1980. november 29-én a közlekedéspolitikai koncepció áldozatává vált. A heves lakossági tiltakozásokkal kísért vonalbezárást az illetékesek sem tudták megfelelő érvekkel alátámasztani, így sietősen felszedték a síneket, nehogy később a visszaállításról dönthessenek. A közvetlen vasúti kapcsolat hiánya miatt a Pálházi ÁEV „szigetvasút” lett, így gazdaságos üzemeltetése is megkérdőjelezhetővé vált. Hatósági döntésre a vonalon üzemszünetet rendeltek el, a fakitermelést közúton folytatták. Az erdészet helyi vezetősége viszont önhatalmúlag úgy döntött, hogy a síneket nem bontja fel, hanem a természet takarásában meghagyják. Az erdők-mezők növényei pedig jótékonyan eltakarták a vágányokat az illetékesek szeme elől nyolc éven át. Eközben hivatalosan selejtezésre került a teljes vasútüzem, így a könyvelők sem érdeklődtek többet az apró szerelvények után.


Útban Kőkapu felé

A rendszerváltozás évében látták elérkezettnek az időt a lelkes vasútbarátok, erdészek és a térség vezetői, hogy „felfedjék a titkot”. A teljes felújítás után a Pálháza- Ipartelepek – Kőkapu szakaszon 1989. augusztus 15-én ismét megindultak a szerelvények. Ehhez alapvetően megváltozott hozzáállásra volt szükség a Közlekedési Minisztérium felől, akik ekkor már idegenforgalmi lehetőséget láttak a kisvasútban. Az egy évtizeddel azelőtt hozott nagyszabású felszámolási döntésüket pedig már bánták. A lakosság pedig akkor és azóta is a miértre keresi választ. Miért kellett egy jól működő vasúti rendszert megszüntetni, ami ellehetetlenítette a térséget és évtizedes hátrányokat okozott a Hegyköznek?


Kőkapu állomás

Alig egy évvel az újraindulás után 1 kilométerrel meghosszabbították a vonalat a rostallói turistaházig, majd 1996-ban újabb kilométerrel a falu irányába. Ma már közvetlenül Pálháza központjából indulnak a szerelvények tavasztól őszig a menetrendben meghirdetettek szerint a vasútbarátok és kirándulni vágyók legnagyobb örömére.


A kőkapui alagút

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.