Valamit visz a víz

Az otthoni videózás elterjedése után jó pár évet kellett várniuk a komoly embereknek, hogy a pornó- és akciófilmek dömpingje után végre a művészfilmek is megjelenjenek ezen a hordozón. A DVD-vel ugyanez a helyzet. Kivártuk az időt, és most – ha kissé lassan, döcögősen is – indulhat a művészfilm-DVD gyűjtés.

Végh Attila
2004. 11. 23. 8:20
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Mokép DVD-sorozata a szomorú sorsú, zseniális orosz rendező, Andrej Tarkovszkij filmjeit tűzi műsorra. A sorozat első darabja, az Andrej Rubljov a napokban jelent meg.
Az ikonfestőket nem érdekelte az individuum. Képeiket nem írták alá, mert a lényeg nem a személyes látásmód volt, hanem a krisztusi fény megpillantása. Az ikonok nem az eredetiség múló bizonyítékai, hanem az eredet örök tanújelei. Ez a film a föld és ég találkozásában élő emberről szól. Az első jelenetben valaki léghajót készít. Amikor a bőrökből tákolt szerkezet a levegőbe emelkedik, utasa euforikusan kiáltozza: „Repülök, repülök!”. Aztán szakad a bőr, és Ikarosz utódja bevégzi utazását.
Tarkovszkij filmje a négy őselem táncát veszi szemügyre: föld, víz, tűz, levegő. (Az elemek mágikus értelmezési tartományának tarkovszkiji felfogásáról külön tanulmányt lehetne írni.) Ám a legfontosabb a víz. Ahelyett azonban, hogy most szájba rágnám, amit Tarkovszkij vízkezelési attitűdjéről gondolok, inkább megemlítem a film két jelenetét. Mindkettő főszereplője a víz, és mindkettő kulcsfontosságú.
Az ünnep című epizódban Rubljov pogány szertartásba csöppen. Meztelen emberek dionüszikus ünnepe ez. Csakhogy a pogány közösségen rajtaütnek a keresztény államvallás katonái, és szétkergetik őket. Az üldözés a következő képbe torkollik. Rubljov, aki az ünnepen nem vett részt, csak érdeklődéssel nézte, társaival egy csónakba ül, és továbbindul. A csónak úszik lefelé a folyón. Az egyik megkergetett pogány, egy meztelen lány a folyót átúszva menekül. Átúszik a csónak mögött. A két irány: kereszt a vízen.
A másik vizes jelenet a következő. Rubljov segédje a film elején a fehér festékes ecsetet belemossa a patakba. Fehér felhő terjeng a vízben. Majd eltelik vagy két óra, és sok-sok jelenettel később, amikor a tatárok rajtaütnek a városon, az egyik harcos a fiút egy ligetben lenyilazza. A festősegéd tántorog egy darabig, majd egy patakba zuhan. Látjuk, ahogy testét elsodorja a víz. Fehér festékfelhő úszik utána. Most ért oda.
Miről van itt szó? A víz a természet, a ciklikus idő, az örök körforgás metaforája. Az emberi történések időbelisége, linearitása ebből a körből fakad, és ebben tűnik el. Csak mellékág, zsákutca a természeti időhőz képest. Az örök körforgás dobta ki, és az nyeli majd el az embert. E két semmi közt mi történik vele? Az ember fölnéz a földből, és fölegyenesedik. Eredendően függőleges lény, arra hivatott, hogy a transzcendens felé éljen. Hamvas Béla ezt úgy mondja: az ember élete mindig a lét ítélőszéke előtt áll. Az ember története, életének vízszintese csak akkor lesz értelmes, élete csak akkor lesz lét, ha megtalálja azt a pontját, ahol a földi linearitást átfúrja az ég függőlegese. (Ehhez nem kell vallásosnak lenni.) Andrej Rubljov Jézusát erre a pontra szögezték föl.

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.