Tegnap nyílt meg az Ernst Múzeumban a már Finnországban bemutatott FinnMagyar – Az 1900-as Párizsi Világkiállítástól a Cranbrook Schoolig című kiállítás, amelyen a két ország művészeti kapcsolódásairól tájékozódhat a látogató.
Mintegy 100 évvel ezelőtt indult el az a jelentős változás a művészettörténetben, amelynek során a „periférián” élő kultúrák a hagyományos európai művészeti központok mellett saját és sajátos útra léptek, megőrizve kapcsolataikat a „központokkal”, de inkább egymással ápoltak kapcsolatokat. Ez a „regionalizmus” jelentős művészeti értékeket, barátságokat teremtett, amelyekre a nyugati művészettörténet-írás csak mostanában figyelt fel.
A finn és magyar kapcsolat az építészetben, képző- és iparművészetben a szakmai körökön kívül alig ismert. Tudományos és irodalmi érdeklődés, művészeti események előzték meg az 1900-as párizsi világkiállítást, amelyen a finn pavilon átütő sikert aratott a magyar kultúrában. Ennek hatásaként sorra alakultak a finn képzőművészeti gyűjtemények, és egyre többen pártolták hazánkban a finnországiéval párhuzamos képző- és iparművészeti mozgalmakat. Mindezt megerősítette az alkotók személyes barátsága is, mint Saarinen és a magyar szecesszió kivételes művészetegyénisége, Maróti Géza vagy Axeli Gallen-Kallela és a gödöllőiek kapcsolata.
A kiállításon fellelhetőek e barátságok tárgyi dokumentumai, valamint a finn „nemzeti romantika” és a magyar századelő rokon művészetfelfogását – a népművészet hatását, nemzeti mítosz keresését, háziiparból fejlesztett iparművészetét, hagyományos-paraszti építészetre is támaszkodó építészetét és ezek forrásait –, reprezentáló művek is. Szerepelnek továbbá a magyar művészek finnországi illetve a finnek magyarországi alkotásai is.
Ez a korszak igen gazdag volt közös kiállításokoban, kiadványokban, utazásokban (sőt letelepedésekben) és műalkotásokban, amit festmények, grafikák, iparművészeti tárgyak és archív felvételek elevenítenek fel. A február 13-ig látogatható tárlatot finn és magyar szerzők tanulmányait tartalmazó katalógus kíséri, amely a párizsi világkiállítástól Saarinen és Maróti 1920-as években készült közös, amerikai munkájáig, a Cranbrook School építéséig követi az együttműködések, kölcsönhatások történetét.
Molotov-koktélok és tűz karácsony előtt, durva tüntetések rázzák meg az országot















Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!