Pokorni: Magyar Bálintot félrevezették munkatársai

MNO
2004. 12. 17. 13:56
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

„Te jól tudod, a költő sose lódít: az igazat mondd, ne csak a valódit,” József Attila üdvözli így, tegezve Thomas Mannt, maradjon hát itt is a személyes megszólítás a politikában szokásos távolságtartó önözés helyett. Sok kérdésben volt és lesz is közöttünk vita, de úgy láttam, hogy őszinte meggyőződésből fakad az egyházi iskolák kapcsán oly sokszor elmondott mondat: ne tegyünk különbséget gyerek és gyerek között. Ezért látom értelmét e levélnek – olvasható Pokorni levelében.

A minap a parlamentben végighallgattam Harrach Péter kérdésére adott válaszodat, mely szerint többet költünk az egyházi iskolákba járó gyerekekre, mint az önkormányzatiakra. Nem hangzott ugyan el, hogy ezért én lennék a „felelős”, de „igazságos” lépésként szóltál arról, hogy az egyházi iskolába járó gyerekek támogatását csökkentenétek. A beszédek elhangzása után megkérdeztelek, hogyan jöttek ki ezek a számok. Részletesebb válaszként az Oktatási Minisztérium közleményét adtad oda. Volt időm alaposan áttanulmányozni – írja a fideszes politikus.

Minisztériumi munkatársaid azt állítják, hogy az önkormányzati intézményekbe járó tanulókra évente 434 ezer forintot költünk, míg az egyháziakra 449 ezret. Mi ennek a magyarázata? Javaslom, hogy vegyük kézbe a minisztérium másik kiadványát is, mely a Statisztikai tájékoztató Oktatási évkönyv 2003/2004 blikkfangos címet viseli. Ha a létszámadatokat vizsgáljuk, látható, hogy az óvodában 313 ezer önkormányzati óvodásra 7 ezer egyházi óvodás jut. Tehát minden 44. óvodás jár egyházi óvodába. A gimnáziumokat vizsgálva 151 ezer önkormányzati gimnazistára jut 31ezer egyházi gimnazista, tehát több mint minden 5. gimnazista egyházi iskolába jár. A többi intézménytípus aránya e kettő között van. Ha a 2004. évi költségvetést nézzük, látjuk, hogy egy óvodás állami normatívja 189 000 forint/gyermek, míg a gimnazistáké 248 000 forint/tanuló – szögezi le Pokorni.

Lassan dereng a kép. Hol a turpisság a kommunikációs anyagokban. Az önkormányzati és az egyházi oktatási rendszerek szerkezete igen eltérő. Az önkormányzati: egy piramis, a legtöbb gyerek óvodába jár, a legkevesebb a gimnáziumba. Az „olcsóbb” szinten sokan, a „drágábba” kevesebben. Az egyházi iskolarendszer pont fordított: egy csúcsára állított piramis képét mutatja. Az „olcsóbb” óvodákat kevesen, a jóval többe kerülő gimnáziumi képzést sokan veszik igénybe. Szociológusként te is tudod ennek az okát: a Kádár-rendszer idején csak tíz szerzetesi gimnázium működhetett, az újrainduló iskolák zömmel gimnáziumok voltak. Természetes élethelyzet, hogy óvodánál a közeli önkormányzatit választja valaki, ám a gimnáziumnál már alaposan mérlegelve sokan az egyházi iskolát keresik – olvasható a levélben.

Pokorni Zoltán hozzáteszi: minisztériumi munkatársaid nyilván tudják a fentieket, ám mégis egy durva átlagszámítással (összes támogatás / összes gyerek) vezettek félre téged és nyilatkozataid alapján még oly sok embert. Nem vizsgálom, hogy mi mozgatta őket, de látom azt a kárt, amit okoztak. Szembefordították egymással az iskolákat, a szülőket, a pedagógusokat, nagyon sok emberben megingatták az oktatási minisztériumnak és vezetőinek igazmondásába vetett – bizonyára még meglévő – hitüket.

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.