Népszerűek az illegális autóbontók

Országszerte pangás jellemzi a korszerűsített vagy újonnan kialakított hivatalos gépjármű-visszavevő telepeket, ugyanis a jogszabályok kiskapuit kihasználva, feketén bontják szét a roncsautók többségét. Egy rendelet módosítása értelmében a tulajdonosok mentesülhetnek a bontási-átvételi igazolás beszerzése alól.

MNO
2005. 04. 29. 7:43
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Siófok-Szabadfürdőn van az ország egyik legkorszerűbb autóbontója. Az uniós környezetvédelmi előírások szerint átalakított, drága berendezésekkel felszerelt Nagy Autóbontó Kft. telepe szinte kong az ürességtől. Mindössze két autón dolgoznak a műhelyben: éppen leszívják egy kopott Lada fékolaját, egy másik akna felett viszonylag jó állapotú Fordot látni. A telepen feltűnően nagy a rend, a tisztaság, mondják, ez alapkövetelmény. A tucatnyi autó fogadására alkalmas bontóba napi egy-két kocsit hoznak be – mondta a telep tulajdonosa, Nagy Ferenc. Hasonló a helyzet az ország többi jelentős beruházással korszerűsített vagy újonnan kialakított hivatalos gépjármű-visszavevő telepén – tudta meg a Magyar Hírlap Balatoni Henriktől, a roncsok hasznosítását koordináló Car-Rec Közhasznú Társaság vezetőjétől.

Próbáltak szigorítani, nem sok haszonnal

Pedig egy januártól érvényben lévő kormányrendelet szerint csak a regisztrált telepeken lehetne feldolgozni a járműveket. A roncsok többsége mégsem itt köt ki. Tavaly 130 ezer személyautót vontak ki a forgalomból, nagy valószínűséggel idén sem módosul jelentősen ez a szám. Az első negyedévben tehát legalább 30 ezer gépjármű-hulladéknak kellett keletkeznie. Április végéig azonban csak 1200 végezte a jogszabályoknak megfelelően felszerelt, hivatalos bontókban.

Tavaly a járműroncsokra vonatkozó előírásokat azért szigorították, hogy az uniós követelményeknek megfelelően áttekinthető és környezetvédelmi szempontból is megnyugtató legyen a roncsok sorsa. A jogszabályok szerint a tulajdonos köteles a forgalomból végleges kivonásra szánt járművet egy veszélyeshulladék-kezelésre jogosult, hivatalosan regisztrált bontónak leadni. Itt kivágják az alvázszámot, jelentik a roncs beérkezését a közlekedési és a környezetvédelmi felügyeletnek, és gondoskodnak a karosszéria és a veszélyes hulladéknak számító folyadékok, olajak, akkumulátorok ártalmatlanításáról. A tulajdonos a bontási-átvételi igazolással mehet az okmányirodákba, ahol ennek alapján törlik az autót a nyilvántartásból.

Nem kell igazolás a bontáshoz

Ha a rendszer így működne, nemcsak a regisztrált bontóknak lenne elég munkájuk, de megszűnne a lopott autók roncsokkal történő legalizálásának lehetősége, és megfelelő minőségű használtautó-alkatrészek lennének a piacon. Csakhogy az említett rendelet egy azóta életbe lépett módosítása lehetőséget ad a tulajdonosoknak, hogy – ha nyilatkoznak a „jármú kivonását követő tárolási helyről” – mentesüljenek a bontási-átvételi igazolás beszerzési alól. Balatoni Henrik szerint ez adja a kiskaput. A tulajdonosok így megjelölnek egy tetszőleges helyet (lehet utca, udvar, zárt kert), majd a roncsot egy hivatalos engedéllyel nem rendelkező telepen adják le, és egy senki által nem ellenőrzött címet feltüntetve bejelentik az okmányirodán a roncsautó telephelyét. Éppen az okmányirodákban hiányzik tehát a szigor, ahol a legnagyobb szükség volna erre.

A Belügyminisztériumban azzal indokolták a vitatott módosítást, hogy egy kormányrendelet nem sértheti a tulajdon feletti rendelkezés törvényben megszabott elvét. Gálné Kovács Györgyi főosztályvezető közölte: ha bebizonyosodik, hogy sokan visszaélnek a módosítás adta lehetőséggel, változtatnak a rendszeren. Ezt sürgeti a környezetvédelmi tárca is, amelynél szintén értetlenül fogadták a jogszabály módosítást. A minisztérium 2000-ben készült felmérése szerint 215 bontó működött. Közülük tavaly 41 felelt meg a szigorított követelményeknek.

Bontók helyett méh-telepek

A bontók ellenőrzésére a területileg illetékes közlekedési felügyeletek jogosultak. A képlet egyszerűnek tűnik: csupán meg kellene nézni a 2004-ig kiadott bontási jogosultságokat, s visszavonni a működési engedélyt azoktól az üzemektől, amelyek nem vállalták vagy megbuktak a drága beruházásokkal járó regisztráción. A helyzet azonban csak látszólag ilyen átlátható, a gyakorlatban itt is léteznek kibúvók.

„Sok bontó tavaly a telepengedélyezési eljárás során nem autóbontóként, hanem vashulladék-átvevő telepként kért és kapott működési engedélyt – mondta Dévai Pál, a közlekedési főfelügyelet osztályvezetője. – Ezekre a telepekre be sem tehetjük a lábunkat, hiába látjuk, hogy roncsautók sorakoznak a kerítés mögött. Az önkormányzat járhatna el ezekkel szemben, de csak ha valami szabálytalanságot tapasztal.” Hasonló választ kapott a lap a környezetvédelmi felügyelőségektől is: ha az illegális bontók a lakosság nyugatlmát zavaró zaj nélkül működnek, és ügyelnek a veszélyes hulladék megfelelő tárolására, gyakorlatilag hatósági fellépés nélkül működhetnek. A közlekedési felügyelet munkatársa szerint az okmányirodákban lehetne a visszásságokat megszüntetni: nem volna szabad megengedni, hogy bontási-átvételi engedély nélkül vonjanak ki ezerszámra autókat a forgalomból.

Forrás: Magyar Hírlap

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.