Külföldi baleset után itthon is perelhetünk

A huszonöt tagállam bármelyikében elszenvedett baleset követkeményeiért a károsult saját országában is közvetlenül perelheti a felelősségbiztosítót. Persze többnyire ilyenkor is a baleset helye szerinti jogot fogja alkalmazni a bíróság.

MNO
2005. 06. 09. 9:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Hamarosan életbe léphet azon uniós gépjármű-biztosítási irányelv, amelynek egyik legfontosabb újdonsága szerint a huszonöt tagállam bármelyikében elszenvedett baleset következményeiért a károsult saját országában is közvetlenül perelheti a felelősségbiztosítót – írja a Napi Gazdaság.

A kötelező gépjármű-felelősségbiztosítás uniós szabályainak változásait a Magyar Biztosítók Szövetségének (Mabisz) szakjogásza ismertette a lappal.

A gépjármű üzemben tartójának kötelező felelősségbiztosításáról szóló 190/2004. kormányrendelet hatálybalépésével hazánk átültette nemzeti jogunkba az Európai Unió 4. számú autóbiztosítási irányelvének rendelkezéseit. (A hatálybalépéskor egyébként Brüsszelben már javában folytak a 5. sz. direktíva előkészítő munkálata is.) Ennek oka egyebek közt az volt, hogy az 1980-as évek közepén megszabott minimális fedezeti összegek már nem feleltek meg az életviszonyoknak. Továbbá: egyre több egyéb szabályozási igény merült fel, többek között a nemzeti kártérítési jogok harmonizációjával kapcsolatos felvetés is, noha ehhez egyes nagyobb tagállamok – például Németország – már kezdettől fogva igen szkeptikusan álltak hozzá.

A jogalkotó munka során az Európai Parlament (EP) nagy többséggel javasolta, hogy a minimális fedezeti összeg (úgynevezett limit) személyi sérülés esetén káreseményenként ötmillió euró, dologi károknál káreseményenként kétmillió euró legyen. A tagállamoknak lehetőséget kell adni, hogy a limitek bevezetésére ötéves átmeneti időt vegyenek igénybe. Továbbá: a garanciaalapnak (a magyar jogszabályban: kártalanítási számla, KSZ) ismeretlen gépjármű okozta kár esetén meg kell térítenie a dologi kárt (is), ha a baleset a károsult kórházi kezelését szükségessé tevő személyi sérüléssel is járt.

Az úgynevezett kártörténeti (bónusz-malusz) igazolást a szerződés érvényessége során, illetve annak megszűnését követő három hónapon belül kérelemre ki kell adni. Ennek a szerződés egész futamidejére vonatkoznia kell, a biztosító azonban korlátozhatja azt az utolsó öt évre. Az EP annak tisztázásáért is síkraszállt, hogy a károsult a külföldi biztosítót a lakóhelye szerinti bíróságon is perelhesse. Szorgalmazta olyan központi szervezet létrehozását is, amelyhez a rendőrhatóságok megküldik a szabálysértési és egyéb iratokat a közlekedési balesetekről, hogy a biztosítók, illetve a károsultak onnan beszerezhessék azokat.

A közös álláspont azonban csupán bizonyos változtatásokat követően alakult ki. Eszerint a tagállamok választhatnak: személyi sérülések esetében a limitet személyenként egymillió vagy káreseményenként ötmillió euróban rögzítik. Dologi károk esetében káreseményenként egymilió euró a limit.

A dologi károkat is meg kell téríteni az ismeretlen gépjármű okozta kár esetén, ha egyúttal jelentős személyi sérülés is keletkezett. A dologi károk esetében legfeljebb ötszáz euró önrészesedés alkalmazható károsultanként.

Lényegileg nem változott a kártörténeti igazolásra vonatkozó javaslat: a biztosítóhoz vagy az általa megnevezett szervezethez intézett kérelem beadását követő tizenöt napon belül kell az igazolást eljuttatni a biztosítottnak. Az elkövetkező hónapok feladata a tavaly megalkotott kötelező biztosítási jogszabály módosítása lesz. Annak érdekében, hogy Magyarország is meg tudjon felelni az irányelvi kívánalmaknak, az idei nyártól számítva két év áll majd rendelkezésre.



JELENLEGI LIMITEK A MAGYAR JOGSZABÁLYBAN

1. Dologi károknál: káreseményenként 500 millió forint (2 millió euró)
2. Személyi sérülésnél: káreseményenként 1250 millió forint (5 millió euró)

JOGSZABÁYLOK

Az EU gépjármű-biztosítási irányelvei (2000/26 EK sz. és 2005/14 EK sz.)

(Napi Gazdaság)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.