A császár én vagyok

Egy grafikus, festő úgy gondolta, hogy most nem „önmagáért”, nem „csupán” a művészetért, az örökkévalóságért, hanem valakiért, illetve valakikért fest. Pontosabban olyanokért, akik a Blaha Lujza téren, aluljárókban, a Király utcai templom oldalában vagy az Andrássy úton laknak. Fedél nélkül.

Nedbál Miklós
2005. 10. 23. 12:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Kálvin tér. Fent a Ráday utca a jobbnál jobb vagy drágábbnál-drágább vagy sznob és még sznobabb helyekkel, a tér csillogó üvegpalotákkal, hotellel. Az aluljáróban kis bolt, pékség, pénzautomata, kis boltok, és persze a Cha-Cha-Cha. Az aluljáróban emberek, rohannak. De vannak, akiknek kevésbé sietős. Hajléktalanoknak. Itt kicsit melegebb van, s az eső sem szemerkél.

Az említett Cha-cha-chával szemben a falon festmények, illetve annak nyomatai. Egy kiállítás képei, egytől-egyik hajléktalanokat ábrázolnak a volt Sport mozi előtt, az Oktogonon, a Liszt Ferenc téren, a Kertész utcában, a Batthyány téren. Ismeretlen ismerősök, akik mellett nap mint nap elmegyünk. A Festészet a hajléktalanokért egy olyan kezdeményezés, amellyel az alkotó segíteni próbál. A festményeken látható „modellek” önmagukon és társaikon is segítenek, a képeket elárverezik (plaza. velvet. hu), amely november 1-ig tart, s amelyből befolyó összeget a Menhely Alapítvány kapja meg. A pénzt a tervek szerint a Fedél nélkül című újság folyamatosan futó művészeti pályázataira, illetve – ha a befolyó összeg eléri az 500.000 forintot, az azon feletti pénzt – a Kürt utcai nappali melegedő fejlesztésére fordítják. Így a támogatás olyan embereknek jut, akik megpróbálnak helyzetükön változtatni, illetve olyanokon, akinek valóban nincs hová menniük télen. Az akció védnöke Fábry Sándor és Szőke András.

Mint azt a képek alkotója, Tóth Avanti Péter elmondta, egy évvel ezelőtt kezdődött a munka, a „közhasznú festészet” -project, amelyet több civil szervezet is támogatott, állami segítség azonban nem érkezett. A magát „inkább csak grafikusnak” nevező alkotónak négy órája volt, hogy egy-egy festmény a helyszínen a „modellekkel” elkészítse, lehetőség szerint ott festette le őket, amerre nap, mint nap megfordulnak, újságot árulnak, élnek. „Sokáig a budai oldalon, szinte csak négy fal közt dolgoztam, s amikor az a nagyobb munka befejeződött láttam, hogy mi van itt. Az emberekben szerettem volna elindítani valamit, a rendszerint negatív hozzáállást megváltoztatni. Elég, ha mindenki tesz egy apró gesztust, már az is sokat jelenhet a hajléktalanoknak. Apró jelekre van szükségük, hogy ki tudjanak törni, mert sokan vannak köztük, akik már feladták a reményt” – mondja Tóth Avanti Péter. Majd hozzáteszi: azonban szükséges az is, hogy a hajléktalanok is megpróbáljanak mindezért tenni. Ahogyan például a festményeken szereplő „modellek”.

Miközben beszélgetünk, az egyik kép előtt megáll egy férfi. Nézi, majd felmordul. „Rosszul írták a nevemet! Nem Kajzer úr az, hanem K-A-I-S-E-R. A császár én vagyok!” – mondja, majd eltűnik az aluljáró forgatagában.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.