Kártérítési ajánlatot vár a Lelkiismeret ’88

Sorra megnyerte pereit az elmúlt napokban a rendőrség ellenében a Lelkiismeret ’88 Csoport, sőt a szervezet újabban feljelentést tett a jogsértő intézkedésre parancsot adó rendőri vezetők ellen. A Fővárosi Bíróság szerint a rendőrhatóság jogellenesen oszlatta fel a csoport egyik tüntetését, egy másik demonstrációjukat pedig jogsértően tiltotta meg. Törvénysértő volt a tiltakozó megmozdulásról elvitt 51 ember eljárás alá helyezése is, emiatt kártérítési ajánlatot várnak a főkapitányságtól. A Nemzeti Jogvédő Alapítvány kuratóriumának ügyvezetője, Gaudi-Nagy Tamás ügyvéd lapunknak arról beszélt, miként segíthetik az alapítvány által támogatott szervezet perei a gyülekezési jog gyakorlását, és mennyiben okulhat azokból a rendőrség.

Magyar Nemzet
2005. 12. 28. 9:29
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Lelkiismeret ’88 tevékenysége parlamenti kérdések témája is volt már. A belügyminiszter a T. Házban egy alkalommal egyenesen úgy vélekedett: különféle megnyilvánulásaival az egyesület törvényen kívül helyezi magát. Ön mit gondol erről?

– Azt mondhatom, amit a bíróság ítélete is: nem a Lelkiismeret ’88 Csoport sértette meg a gyülekezési törvényt. Ilyet a rendőrség tett, s nem is először. Emlékezetes, hogy 2004 májusában az egyesület az Erzsébet térre bejelentett tüntetését a budapesti rendőrfőkapitány olyan jogszabály alapján tiltotta meg, amely uniós csatlakozásunk miatt már nem volt hatályban. Emiatt Strasbourgban jogi eljárást kezdtünk a magyar állam ellen, a Fővárosi Bíróságon pedig kártérítési pert indítottunk az alaptalan rendőri intézkedés miatt. Hozzá kell ehhez tennem: a belügyminiszter jogállamban elfogadhatatlan helyzetet idézett elő azzal, hogy a mai napig nem korrigálta megfelelően az 1989-es gyülekezési törvény végrehajtási rendeletét, pedig a 2004-es törvénymódosítás után ez kötelező lett volna. A rendőrség tehát még most is úgy köteles megítélni a tervezett tüntetések bejelentését, mintha a közlekedés aránytalan sérelme okot adhatna a demonstráció megtiltására, holott 2004. május 1-je óta csak akkor nem gyülekezhet valaki, ha a környék közlekedése nem oldható meg más útvonalon. Mindezek következménye is, hogy az általunk képviselt szervezet alapvető kérdésekben nyert, a rendőrség pedig veszített.

– A Lelkiismeret ’88 képviselői és szimpatizánsai gyakran megfordulnak a bíróságon.

– Ez így van. Az utóbbi három évben a szervezet elnöke, Kocsis Imre ellen hat alkalommal indult szabálysértési eljárás a Budapesti Rendőr-főkapitányság (BRFK) feljelentése nyomán. Egy kivételével az összes eljárást megszüntette a bíróság. A Nemzeti Jogvédő Alapítvány azért állt az egyesület mellé, és segítette jogi küzdelmüket éveken át, mert nyilvánvaló volt, hogy a tét nagy: ki kell vívni a gyülekezési jog tényleges gyakorlásának lehetőségét a demokratikus jogállam normái szerint.

– Ez sikerült?

– Lényeges kérdések dőltek el a bíróságon. Iránymutató döntés született a polgári demokrácia egyik legfontosabb alapjogáról, a gyülekezés szabadságáról. Ez feltétlenül hatással lesz a rendőrség tevékenységére. Az ítélet egyebek mellett rámutatott: a gyülekezési jog mint a véleménynyilvánítás legmarkánsabb kifejezője nem korlátozható önkényesen, a jogszabályok nem értelmezhetők tetszés szerint.

– Beszéljünk egyik nevezetes ügyükről: a gesztenyéskerti esetről. Miként tette mérlegre az igazságszolgáltatás a 2003. december 1-jei tüntetést, melynek résztvevői a Medgyessy–Nastase találkozó ellen tiltakoztak?

– Az ítélet szerint a rendőrség itt többszörösen jogellenesen lépett fel. A demonstrálók a Budapest Kongresszusi Központ előtt hatalmas létszámú rendőri erőtől fenyegetve még megtarthatták oda tervezett tiltakozó akciójukat. A Jagelló útra azonban már nem kanyarodhattak rá, és nem juthattak el Medgyessy Péter akkori miniszterelnök Stromfeld Aurél utcai házáig, pedig erre a két útszakaszra is bejelentették gyülekezési szándékukat, bejelentésüket azonban nem bírálta el a rendőrség. A tüntetést ugyanakkor mint megtiltott rendezvényt feloszlatta. Ötvenegy embert – köztük időseket, fiatalkorúakat, mozgássérülteket – rabszállítóval elvittek a helyszínről, és a XII. kerületi rendőrkapitányságon hosszú órákra előállították őket.

– A bírósági tárgyalás adataiból tudjuk: a BRFK úgy vélekedett, hogy a Jagelló úti és a Stromfeld Aurél utcai tüntetés joggal való visszaélés lett volna. Ezt abból vonták le, hogy az egyesület korábbi kérelme – bejelentése – magában foglalta mind a három szakaszt: a gesztenyéskerti jelenlétet, s a Jagelló úti és a Stromfeld Aurél utcai sétát is. Ezt azonban elutasította a rendőrség és a bíróság.

– A csoport a tiltás kézhezvétele után tette meg új bejelentéseit. Ezekben közölte, hogy más időpontban, kisebb létszámmal kíván eljutni Medgyessy Péter házáig, figyelembe véve a rendőrség szempontjait. Az ítélet szerint az újabb kérelmeket külön-külön el kellett volna bírálnia a BRFK-nak. Ehelyett azonban a három utóbbi bejelentést azonosították a megtiltott eredetivel. Úgy gondolom, önkényes jogértelmezéshez vezetne, ha a hatóság maga dönthetné el, mikor tekint egy beadványt önálló, új bejelentésnek, és mikor azonosítja azt egy már elbírált korábbival. Az ítélet minket igazolt. A bíróság szóbeli indoklása szerint 15 évvel a rendszerváltozás után a hatóságnak tudnia kell, hogy a törvény értelmében minden beadványhoz önálló intézkedés, döntés kapcsolódik akkor is, ha a szervező „a részlet részletének a részletéről” kéri a hatóság állásfoglalását. Vagyis: több szakaszra bontja az általa tervezett megmozdulást.

– Vajon miért spórolta meg a BRFK az új döntéseket, hiszen mindhárom helyszínen megtilthatta volna a demonstrációt?

– Nem tudhatom. Álláspontjuk azonban már csak azért is sérelmes volt, mert – mint a bíróság is megállapította – az elutasító határozatokat az igazságszolgáltatás előtt megtámadhatta volna az egyesület. Azzal, hogy a három új bejelentést azonosnak tekintették a korábbi eggyel, s emiatt nem hoztak alakszerű határozatot, megfosztották a szervezetet a jogorvoslat alkotmányos jogától.

– Az első, most már nem vitatható jogértelmező álláspont tehát az, hogy minden kérelem önállóan bírálandó el. Mi következett ebből?

– Az, hogy mivel a BRFK nem határozott a három későbbi bejelentésről, a tüntetéseket nem lehetett megtiltott rendezvénynek tekinteni, s nem lehetett volna feloszlatni. Hiába mondta azonban a helyszínen az egyesület vezetője, Kocsis Imre, hogy nem kapott választ három új beadványára – amelyeket be is mutatott a rendőröknek –, a parancsnok azt válaszolta, távozzék a helyszínről a társaival együtt.

– Mi volt a jogellenes feloszlatás másik indoka?

– Az, hogy a tüntetés úgymond elveszítette békés jellegét, bár érdekes, hogy erre csak a per végén hivatkozott a rendőrség, korábban nem. Ez feloszlatási ok lehetett volna, ha megfelel a valóságnak. De nem volt igaz. A bíróság elfogadta azt az érvelésemet, hogy a demonstráció mindaddig békésnek minősül, amíg nem történik erőszakos fellépés, vagy nincs olyan momentum, amely ennek a veszélyét idézi fel. Az ítélet szóbeli indoklása szerint a kiabálás, a hangoskodás nem lépi túl a békés keretet akkor sem, ha sértő kijelentések hangzanak el. Egyrészt a véleménynyilvánítás alkotmányos jog és a tüntetések velejárója, másfelől, ha a sértés megalázó, becsületsértésért eljárást lehet indítani a résztvevők ellen. Már ha megállapítható, ki és kit sértegetett.

– A résztvevők hazaárulónak, ávósnak, munkásőrnek nevezték a rendőröket és az általuk nem kedvelt politikusokat. Ki kit perelhetett volna be?

– Azt hiszem, a bíróság azért vetette fel a becsületsértési eljárás lehetőségét, hogy hangsúlyozza: a sértegetés, a kiabálás nem feloszlatási ok a törvény szerint. Az ítéletnek ez a másik olyan jogértelmező állásfoglalása, amely immár megfellebbezhetetlen, és minden hasonló ügyben érvényesülni fog.

– Milyen jogi érvelés hangzott még el?

– Fontos az ítéletnek az a megállapítása is, hogy a tervezettet meghaladó létszám nem ok a gyülekezők feloszlatására. Ha csupán 12 embert jelentek be, de 70-80-an is jelen vannak, nem zavarhatja szét őket a rendőrség. Ám nem a számok a lényegesek, hanem az: a gyülekezési törvény nem ismer olyan feloszlatási okot, hogy túl sokan vesznek részt a tüntetésen. Szomorú, de a rendőrség mindvégig hivatkozott erre a törvényben nem szereplő szempontra, és úgy kapaszkodott bele, mint az utolsó szalmaszálba.

– A BRFK köteles megfizetni Kocsis Imre 125 ezer forintos perköltségét.

– Természetesen, hiszen a jog szerint a vesztes fizet. Egyúttal pedig vissza kell adni a tüntetőknek a lefoglalt zászlókat és transzparenseket.

– Két évvel ezelőtt a rendőrség nemcsak Kocsis Imrét vitte el a Gesztenyéskertből, hanem rajta kívül még ötven embert. Ők a rendőrségi feljelentés szerint rendzavarást követtek el: botrányosan viselkedtek a téren. Kocsis a bíróság szabálysértési tárgyalásán, 2003. december 3-án azt mondta: jogszerű tüntetésen vett részt, s a feloszlatásra kivezényelt rendőrség sértette meg a jogot. Az egyesület elnöke hangoztatta: az odaérkező lovas rendőrség, a tüntetőket kiszorítani igyekvő rendőri sorfal és a brutális intézkedés keltettek megbotránkozást. Hogyan ítéli ezt meg?

– Úgy, ahogyan a Budai Központi Kerületi Bíróság is megítélte az elmúlt hetekben, hiszen az ötven tüntetőt szabálysértés hiányában felmentette a rendzavarás alól. Kocsis Imrét még 2003-ban figyelmeztetésben részesítették – ez ellen csak az egyéves törvényi határidő lejárta miatt nem tudunk perújítást kezdeményezni. A feloszlatást jogellenesnek minősítő mostani ítéletből nyilvánvaló, hogy a tüntetők jogosan demonstráltak, a tüntetés békés volt, s a résztvevők alkotmányos jogukkal éltek, amikor kifejezték nemtetszésüket Medgyessy Péter viselkedése miatt. A gyülekezés indítéka ugyanis köztudomásúan az volt, hogy 2002. december 1-jén Medgyessy Péter és Adrian Nastase pezsgővel koccintott a román nemzeti ünnepen. Ez ellen kívánt tiltakozni a Lelkiismeret ’88 két évvel ezelőtt és most, 2005. december 1-jén is.

– A rendőrség az idén is megakadályozta, hogy a volt miniszterelnök háza elé vonuljanak.

– Valóban, Gergényi Péter először megint megtiltotta, hogy a teljes útvonalon, vagyis a Gesztenyéskerttől a Medgyessy-villáig vonuljanak és demonstráljanak az emberek, azt azonban – másodjára – tudomásul vette, hogy a Gesztenyéskertben tüntetés legyen. A szervezet itt meg is tartotta tiltakozó akcióját. A Lelkiismeret ’88 ugyanis a két évvel korábbihoz hasonlóan újabb bejelentéseket tett, most is szakaszokra bontva a demonstráció helyszínét. A rendőrség az idén már elbírálta az új beadványokat – ennyiben megváltozott a gyakorlata. Abban azonban nem, hogy a Jagelló úti és a Stromfeld Aurél utcai tüntetést megakadályozta.

– A tiltás ellen most is bírósághoz fordult a szervezet.

– Valóban, és nyert is. Nem bizonyult ugyanis helytállónak a rendőrfőkapitány azon határozata, amely szerint a környék forgalmát nem lehetne más útvonalon lebonyolítani. Az eljárásban azt hangsúlyoztam, ha elfogadnánk a főkapitány érvelését, a belvárosban és környékén egyáltalán nem lehetne tüntetni – gyakorlatilag csak papíron létezne a gyülekezési jog. A bíróság végzése kimondta: a tüntetés semmivel sem okozna nagyobb kényelmetlenséget, mint amilyet a szokásos útfelbontások, balesetek idéznek elő Budapesten.

– Lapunk megkérdezte az ügyben a Magyar Helsinki Bizottság elnökét, Kőszeg Ferencet is. A jogvédő szakember azt mondta, nevetséges a főkapitány hivatkozása a közlekedési szempontokra, mert az ok a valóságban az volt, hogy a rendőrség nem akarta, hogy a Medgyessy-villa előtt tüntessenek. Kőszeg ugyanakkor utalt arra is, el lehetne gondolkodni azon, különböző kellemetlenkedései miatt nem kellene-e feloszlatni az egyesületet.

– A helsinki bizottság mellett más jogvédő szervezetek, így a Társaság a Szabadságjogokért is többször rámutatott: a rendőrségnek a gyülekezési jog megítélésben folytatott gyakorlata sérti a jogállam elveit. Kőszeg egyébként nem teljesen elfogulatlan a Lelkiismeret ’88-cal szemben. A 2002-es választások után az egyesület által szervezett tüntetés egyik résztvevője a parlament előtt tojást dobott a politikusra azt követően, hogy Kőszeg a kocsijából kihajolva szamárfület mutatott a tüntető embereknek. A ruhatisztítás költségéért Kőszeg beperelte az egyesületet vezetőjét mint szervezőt, de a bíróság megfelezte az összeget, hiszen a politikus is hibás volt abban, hogy tojással dobták meg. Ennyit a feloszlatás ötletéhez.

– Úgy gondolja, hogy a gyülekezések szervezése gördülékenyebb lesz a jövőben?

– A most lezárult perek feltétlenül segítenek ebben. A Fővárosi Bíróság rögzített néhány nagyon fontos szempontot, ezeket most már nem hagyhatja figyelmen kívül a rendőrség. Sajnálatos azonban, hogy a gyülekezési törvény értelmének feltárásához a civil szervezet meghurcolásán és rendőri túlkapásokon át vezetett az út. A jogellenesen feloszlatott tüntetés rendőri intézkedés alá vont 51 résztvevőjét jogsértően fosztották meg személyes szabadságától, s gátolták meg abban, hogy zavartalanul gyakorolja az alkotmányban és az európai emberi jogi egyezményben garantált gyülekezési jogukat. A rendőrség ezzel megsértette az érintettek személyhez fűződő jogait, emiatt nem vagyoni kártérítéssel tartozik nekik. A jogállamiság írott és íratlan normái azt kívánják, hogy a BRFK – megelőzve a pereskedést – tegyen reális kártérítési egyezségi ajánlatot, emellett vonja le a törvénysértő intézkedéssorozat elvi, gyakorlati és személyi konzekvenciáit.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.