Pénz hiányában nem tanulnak külföldön a magyar diákok

Más uniós országok hallgatóihoz képest jóval kisebb arányban, és anyagi okok miatt leginkább csak ösztöndíjprogramok segítségével tanulnak külföldi egyetemen vagy főiskolán a magyar diákok. De az ösztöndíj sem elég mindenre. A külföldön tanuló magyarok sokszor „feketén” dolgoznak, hogy előteremtsék tanulmányaik költségeit.

MNO
2005. 12. 05. 8:40
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A magyar hallgatóknak alig két százaléka tölt el legalább egy szemesztert valamelyik külföldi egyetemen vagy főiskolán, miközben az Európai Unió tagországainak diákjai körében ez az arány 10-15 százalék – írja a Népszabadság. A nyugat-európai hallgatók nagyobbik része maga keres megfelelő külföldi oktatási intézményt, és csak kisebbik hányaduk jut el szervezett módon, különféle mobilitási programokon keresztül külföldre. Ezzel szemben a magyar diákok nagy része – elsősorban anyagi okok miatt – ösztöndíjprogramok segítségével tanul más országban.

A források hiánya egyébként is az első számú akadálya a hallgatói mobilitásnak, és nem csupán a magyar fiatalok számára. Egy nemzetközi felmérésből kiderült: a hallgatók e tekintetben az anyagi nehézségeket jóval előrébb sorolják, mint a nyelvtudás hiányát, a tanulmányok hazai elismerésének kérdését vagy az ügyintézés problémáit – mutatott rá Tót Éva, a Felsőoktatási Kutatóintézet munkatársa a héten e témában rendezett konferencián.

Persze az ösztöndíj sem fedezi teljes mértékben a hallgatók tanulmányútjait. Az egyik legnagyobb európai ösztöndíj- program, az Erasmus keretében külföldre utazók megélhetési költségei becslések szerint átlagosan havi 400-500 eurót tesznek ki. A programban részt vevő, évente mintegy kétezer magyar hallgató támogatása azonban ennél kevesebb: a 2002-2003-as tanévben például átlagosan 200 euró volt. A kinti költségek kifizetéséhez a család segítsége, vagy a hallgató által vállalt – többnyire fekete – munka bérére is szükség van. Sokan panaszkodtak arról, milyen megalázó, hogy miközben a többi külföldi ösztöndíjas zsebből kifizet mindent, addig a magyaroknak titokban kell dolgozniuk.

Bár a kollégiumra vagy az albérletre még futja, de színházra, könyvekre vagy utazásra már nem telik az ösztöndíjból. Arra a kérdésre, hogy a külföldi tanulmányok miként „térültek meg” a diák számára, egy tízfokú skálán a legmagasabb, 8,61-es pontértéket az adott ország megismerése kapta, megelőzve az idegen nyelv tanulását és a szakmai ismeretek gyarapodását. Az elhelyezkedési esélyek javulása szempontjából 6,28 pontot adtak a magyar diákok a külföldi tanulmányoknak, a szakmai kapcsolatok kialakításában játszott szerepét pedig 5,04 ponttal „honorálták”.

Az anyagiak hiánya miatt sok hallgató eleve nem jelentkezik tanulmányútra. Legnagyobb arányban a legmagasabb státusú szülők gyermekei vesznek részt a külföldi ösztöndíjprogramokban. Nem a legtehetősebb, hanem a legképzettebb családokról van szó – hangsúlyozta Tót Éva, hozzátéve: ők látják be leginkább, hogy a külföldi tanulmányok és az értük hozott anyagi áldozat mekkora szakmai értéket jelent.
(nol.hu)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.