Európai uniós regula a patrióta gazdaságoknak

Foggal-körömmel védekeznek a „patrióta gazdaságok” Brüsszel egységesítő hatalma ellen – derül ki összeállításunkból. Az EU persze hajthatatlan: előírásait kőbe vésett szabálynak tekinti. A minap Párizsnak címzett levelet az Európai Bizottság.

Magyar Nemzet
2006. 04. 17. 22:02
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az unió eljárást kezdeményezett a francia hatóságok ellen azért, mert a párizsi kormány tizenegy gazdasági szektort „stratégiai fontosságúnak” minősítve korlátozásokat vezetett be az ezen a területeken kivásárlási szándékkal jelentkező külföldi cégekkel szemben. A franciák elsősorban az energiaszektorukat féltik, hasonlóan a spanyolokhoz és a luxemburgiakhoz.
A kilencvenes évek elején ugyan még állandóan ostorozták Szlovéniát, a korábbi jugoszláv tagköztársaságot, mert csak 2002 után engedett jelentősebb teret a külföldi tőkének, s a privatizáció is igen visszafogott volt, ám ma már példaként emlegetik az unióban. Eközben Lengyelországban különösebb botrányok nélkül zajlik a nemzeti gázipari konszern visszaállamosítása. Nem elképzelhetetlen, hogy a lengyel példát többen követik a térségben. Szlovákia is fontolgatja, hogy újra állami kézbe veszi a Barátság kőolajvezeték szlovák szakaszát kezelő társaság tulajdonrészét.

Regula a patrióta gazdaságnak

A minap az unió 25 tagjából 21 kapott körmöst Brüsszel hajthatatlan biztosától, a belső piacért és szolgáltatásokért felelős ír Charlie McCreevytől, aki szerint a siker titka a liberalizáció. Eközben a „patrióta gazdaság” foggal-körömmel és mind több országra kiterjedve védekezik Brüsszel egységesítő hatalma ellen.

Noha a Gyurcsány-kormány igazán nem vádolható túlzott hajlammal a gazdasági patriotizmusra, az Európai Bizottság kétszer is megintette még Budapestet is: egyszer azért, mert Magyarország korlátokat állít a növényvédő szerek, a bio-növényvédőszerek és a gyógynövényalapú termékek kereskedelme elé – akár Spanyolország és Belgium –; másodszor pedig azért, mert nem enged teret külföldi cégeknek, hogy a sportfogadás terén konkuráljanak a hazai tulajdonú magyar cégekkel.

Ezek az intések azonban meszsze eltörpültek a volumenét tekintve legfájdalmasabb intézkedés mellett, amelyet Párizsnak címzett az Európai Bizottság. Az unió ugyanis a múlt kedden eljárást kezdeményezett a francia hatóságok ellen azért, mert a párizsi kormány tizenegy gazdasági szektort „stratégiai” fontosságúnak minősítve – közöttük a játékkaszinókat – korlátozásokat vezetett be az ezen területeken kivásárlási szándékkal jelentkező külföldi cégekkel szemben. Miután a bizottság hónapokon át keményen óvta Párizst, türelme fogytával végül is figyelmeztető levelet küldött a Villepin-kormánynak, ami a közösségi vétségek létrájának első foka, amelyen a következő fok a luxemburgi bíróság.
A franciák elsősorban az energiaszektorukat féltik, hasonlóan a spanyolokhoz és a luxemburgiakhoz. A gallokat először az dühítette fel, hogy az amerikai PepsiCo cég be akarta kebelezni a Danone-t, s e düh vezetett a „patrióta gazdaság” politikájának meghirdetéséhez. A kérdés persze az, hogy Brüsszelnek mekkora a hatalma, vagyis miként képes rábírni a patrióta gazdaság vonatára – értsd: a nemzeti érdekek erős képviseletére – felszállt országokat arra, hogy szálljanak le róla. A kérdés egyelőre megválaszolatlan, ugyanis – hangozzék bármily furán – még az EU bírósági döntései sem garantálják azt, hogy az unió akaratát érvényesíteni tudja, annak ellenére, hogy az uniós szerződés értelmében jogilag Brüszszelnek van igaza. Elméletben. A gyakorlatban a helyzet azonban nem egészen így néz ki.
2005 júniusában például a luxemburgi bíróság döntésében elmarasztalta a római kormányt, hogy energiaszektorában egy 2001-es törvényre hivatkozva illegálisan akadályozza a külföldi beruházást. Hogy erre mit tett Olaszország? Fütyült a luxemburgi bíróság döntésére, és makacsul kitartott saját törvénye mellett. Sőt igazi olasz arcátlansággal – hangoztatják Brüsszelben – Róma nem átall azért panaszkodni az Európai Bizottságnál, mert Franciaországnak bezzeg megengedi az energiavállalatai külföldi kivásárlását. Amire kedden Brüsszel azzal válaszolt, hogy Olaszországot a 2001-es törvény megtartása miatt ismét a luxemburgi EU-bíróság elé viszik.
José Manuel Barroso elnöknek a jelek szerint mindebből elege lett, s arról panaszkodott, hogy az uniós törvények semmibevétele a 460 millió lelket számláló Európai Unió jövőjét veszélyezteti. Mint mondta: fél évszázadon át az unió törvényeinek tisztelete biztosította a szupranacionális szervezetben a békét és a prosperitást. Csakhogy időközben egy és más változott. Például az, hogy az Európai Unió alkotmányát Franciaországban és Hollandiában tavaly népszavazáson elutasították, s azóta az unió lakosságának egyáltalán nem elhanyagolható része Brüsszelre mind sandább szemmel néz, amely akkor hangoztatja csupán elvhűségét és szilárd eltökéltségét, amikor neki az hasznos. Mert – kérdezik többek között a lengyelek is, akik bankjuk védelmében álltak ki Brüsszellel szemben – miként van az, hogy az unió az egyik alapelvét (az egységes piacon a verseny teljes liberalizálását) oly komolyan veszi, míg más alapelveit, például a szabad munkavállalást, szemtelen frivolsággal hágja át? Mert ez történt a volt holland biztos, Bolkestein nevéhez fűződő irányelvvel, amely a szolgáltatások terén is teljes liberalizációra törekedett – ettől olyannyira tart Nyugat-Európa. Pontosabban attól, hogy egy magyar vagy litván munkavállaló például Németországban a magyar törvényeknek megfelelően bejegyzett és működtetett cégével végezzen szolgáltatást Berlinben. Ami ellen hatalmas szakszervezeti ellenállás és tüntetés bontakozott ki többek között a strasbourgi parlament épülete előtt, ahol tízezrek vonultak fel – nem is a legbékésebben utcai politizálva –, szavazóként is értésükre adva az európai parlamenti képviselőknek, hogy igencsak nem szeretnék a „származási ország elvét”, hanem annak ellenkezőjét: vagyis követelték, hogy a szolgáltató a szolgáltatás végzésének helyén érvényes törvények szerint működjön. Amit a parlament el is fogadott, miközben a német szociáldemokrata Evelyn Gebhardt, a téma felelőse háláját fejezte ki a „kedves Charlie-nak”, vagyis a máskor oly liberális Charlie McCreevy biztosnak, amiért a bizottság megtartotta adott szavát az Európai Parlamentnek, s nem teszi tönkre a „szociális Európát”. Azért igazán jó tudni, hogy a legliberálisabb szív is képes a kellő pillanatban az érdekek menti meghasadásra.

Osztrák dac. Az Európai Unió ellenkezésével nem törődve Ausztriában a jövő hónap közepétől bevezetik a cigarettákra megszabott fogyasztóiár-minimumot. Ennek kapcsán Maria Rauch-Kallat egészségügyi miniszter már be is jelentette: május közepétől dobozonként 3,25 eurónál, vagyis 850 forintnál alacsonyabb fogyasztói áron nem lehet cigarettát árusítani. A miniszter hangsúlyozta: higgadtan nézne egy EU-eljárás elé, ha Brüsszel továbbra is nehezményezné a minimálár kérdését. Emlékezetes, Brüsszel korábban arra figyelmeztette Ausztriát, hogy a minimálár megszabását versenyellenesnek és illegálisnak tartja. Az EU-oszágoknak a minimálár helyett a dohányárak adóhányadának az emelésével kellene fellépniük a dohányzás terjedésével szemben, mert így csak a dohánykonszernek bevételeit garantálják majd – szól a brüsszeli verdikt.

Lovas István (Brüsszel)


Részleges lengyel államosítás


Egyelőre nem úgy néz ki, hogy azoknak lenne igazuk, akik szerint az állam tulajdonosi szerepének erősítése, helyesebben ennek már a szándéka is automatikusan kivívja a piaci szereplők elsöprő erejű haragját.
Lengyelországban legalábbis különösebb botrányok nélkül zajlik a nemzeti gázipari konszern, a PBiNG részleges visszaállamosítása. Jelenleg a törvényi előkészítésen dolgozik a kormány.
A PGiNG 15 százalékát tavaly adta el a lengyel állam, méghozzá meglehetősen furcsa körülmények között. Először arról volt szó, hogy a társaság 15 százalékos tulajdonrészét, egészen pontosan kilencszázmillió részvényt az országgyűlési választások után vezetik be a varsói tőzsdére, az akkori szocialista kormány azonban váratlanul két nappal a voksolás időpontja elé hozta a kibocsátást. Nem véletlenül, hiszen minden közvélemény-kutatás azt mutatta, hogy a kabinet bukik a választásokon, az ellenzék pedig – a mostani kormány – nyíltan ellenezte a magánosítást. Érveik szerint ugyanis a privatizációval szabad út nyílik a társaságot felvásárolni szándékozó külföldi befektetők előtt, ráadásul az orosz függéstől való szabadulás sem képzelhető el erősebb állami szerepvállalás nélkül.
Nem lehetetlen, hogy a lengyel példa kapóssá válik a térségben. Szlovákia is fontolgatja, hogy újra állami kézbe veszi a Barátság kőolajvezeték szlovák szakaszát kezelő társaság 49 százalékát. A pakett jelenleg a felszámolás alatt álló Jukosz kezében van, amely egy másik orosz társaságnak adná el tulajdonrészét. Erre az ügyletre azonban az illetékes szlovák hivatalok még nem bólintottak rá, s az orosz lapok szerint ennek az lehet az egyik oka, hogy Szlovákia szívesen visszaszerezné a cég teljes irányítását.

Erdősi Csaba

Szlovénia a régió osztályelsője

A kilencvenes évek elején ugyan még állandóan ostorozták Szlovéniát, a korábbi jugoszláv tagköztársaságot, mert csak 2002 után engedett jelentősebb teret a külföldi tőkének, s a privatizáció is igen visszafogott volt, ám ma már példaként emlegetik az unióban.

A közelmúltban az IMF Szlovéniában tárgyaló képviselője, Juan José Fernandez-Ansola dicsérte az ország felkészültségét, s a kormányzat elkötelezettségét a pénzügyi fegyelem betartása, a gazdaság megfelelő szabályozása iránt. Az eurózóna előszobájának nevezett ERM–II rendszerbe például már néhány hónappal a csatlakozást követően, 2004 júniusában belépett az ország.
A szlovén kormány tudatosan és összehangoltan szabályozza a gazdaságot. Legutóbb például a jegybank csökkentette több kamatát is, hogy az eurózónához való csatlakozáskor ne okozzanak problémát az eltérő kamatszintek. A sikert Andrej Bajuk pénzügyminiszter az összehangolt kincstári és monetáris politikának tudja be. A tolár erős árfolyamának érdekében különösen ügyeltek arra, hogy a bérnövekedés mindig elmaradjon a termelékenység emelkedésétől. A nemzeti valuta árfolyamának kézben tartásakor a legnehezebb feladat a magasabb kamatlábak és a növekvő likviditás miatt bezúduló tőke ellenőrzése volt, de komoly erőfeszítést igényelt a makroökonómiai egyensúlyzavarok – infláció, növekvő költségvetési deficit vagy a folyó fizetési mérleg hiánya – elkerülése is. A sikerhez hozzájárult, hogy a kedvező földrajzi fekvésnek köszönhetően a jól képzett és szorgalmas munkaerővel gyorsan és könnyen integrálódott az ország az EU kereskedelmi rendszerébe. A szlovének most azt szeretnék elérni, hogy a tervezett október helyett már nyáron mondjon igent a szlovén euróra az unió, ugyanis az érmék és bankjegyek legyártásához legalább öt hónapra van szükségük. Az árakat mindenesetre március elsejétől tolárban és euróban is feltüntetik, hogy a majdani valutaváltáskor lássák az emberek, megugranak-e az árak – amint az több országban is megtörtén korábban – vagy sem.

Hajdú Péter

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.