A Goldman Sachs elemzése ugyanakkor megjegyzi: a kormánynak számos lehetőség áll rendelkezésére, hogy egyszeri tételekkel lefelé befolyásolja a kimutatott hiányt, illetve csak döntés kérdése, hogy mikor számítja bele a hiányszámba – felfelé módosító hatás –a nagy állami vállalatok – pl. a MÁV, BKV – által felhalmozott adósságokat – ismertette a komentárt a portfolio.hu.
Az autópálya-ügynek a Goldman Sachs-kommentárja alapján több fontos következménye lehet:
Amennyiben az Eurostat nem engedi a szóban forgó mintegy 330 milliárdos tételnek a költségvetésen kívüli elszámolását, az egyértelmű, és a kormány számára igencsak kínos üzenetként értelmezhető, hogy Brüsszel egyáltalán nem tolarálja a kormány „kreatív könyveléstechnikai megoldásait”.
A magasabb kimutatandó hiányszám miatt nyilvánvalóvá válik, hogy a 2010-es euróbevezetés elérhetetlen, ugyanis az Európai Központi Bank túl gyorsnak ítéli meg a szükséges hiánycsökkentés sebességét ahhoz (ha 2008-ra elérnénk is a 3 százalékos célt), hogy azt fenntartható üteműnek lehessen mondani (márpedig a frankfurti székhelyű intézmény a maastrichti kritériumok elérésénél a fenntarthatóságot is kiemelten figyeli).
Az idei finanszírozási tervre is komoly befolyással lehet a fiaskó: a költségvetésen belüli autópálya-építést alapvetően forintalapon finanszírozza a kormány (az Államadósság Kezelő Központ kötvénykibocsátásaival), a PPP-alapú építkezést pedig a mintegy 600 milliárd forintot kitevő euróalapú kötvénykibocsátásból fedezték volna. Ha ez utóbbi terv meghiúsul, az a forintalapú finanszírozási igény hatalmas ugrását vetíti előre (jelentős többletkínálat idén forintkötvényekből).
A befektetési bank mindezek miatt is 9 százalék feletti idei GDP-arányos államháztartási deficitet vár Magyarországon 2006-ban.
(portfolio.hu)

Földrengés volt Magyarországon