A fizetős egészségügy és a vonalmegszüntetés az MSZP-frakcióban

Az egészségügy és a helyközi tömegközlekedés reformterveivel ismerkedett a szocialista frakció. Az ülés célja az volt, hogy a minisztériumok vezetőivel folytatott konzultáció segítségével a frakció szakpolitikusai mellett a többi képviselő is felkészülten kapcsolódhasson be a következő hetek, hónapok szakmai és társadalmi egyeztetéssorozatába.

MNO
2006. 07. 18. 16:10
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A frakció az egészségpolitika vitatott kérdéseivel kapcsolatban a következő szempontokat képviselte: 1./ A képviselők egyetértenek azzal, hogy az egészségügy jelentős szerkezeti változásra szorul. Ha a struktúra változatlan maradna, a több pénz sem oldaná meg önmagában az egészségügy problémáit. 2002 és 2006 között 60 százalékkal növekedtek az egészségügy finanszírozására szánt költségvetési források, emellett a lakosság is komoly összegeket fordított hálapénzre (a felmérések szerint a nyugdíjasok egyhavi nyugdíjuknak megfelelő összeget), a szolgáltatások az elavult struktúrában mégsem javultak ezzel arányban. 2./ A frakció tisztában van azzal, hogy a biztosítás mellett szükség lehet a szolgáltatás igénybe vevőinek hozzájárulására is. A képviselők nem tartják ördögtől valónak bizonyos esetekben a lakossági önrészfizetés ötletét, amely az Európai Unió országainak 2/3-ában bevett gyakorlat. Az orvos–beteg találkozók 60 százalékában ma is pénz kerül a zsebekbe. A frakció elkötelezett az egészségügyi szürkegazdaság kifehérítése iránt, és azt vallja, inkább fizessünk keveset tisztán, mint sokat feketén. Ezt a megoldást azonban csak akkor tudja támogatni, ha az elkövetkező időszak szakmai vitái nyomán a reform világos garanciákat ad arra, hogy senki nem marad anyagi okokból ellátatlanul, az önrész összege kicsi, és fizetése alól a társadalom meghatározott csoportjai – kisgyerekek, krónikus betegek, szociálisan rászorultak, kisjövedelmű idősek – mentességet kapnak. 3./ A szocialista frakció meggyőződése, hogy a reform nem merülhet ki az önrész körüli vitában. Az egészségügy finanszírozásának olyan átalakítására van szükség, amely megszünteti a területi és társadalmi igazságtalanságokat, az egészségügyi kapacitások torz területi elosztását. Véget vet annak, hogy éppen a hátrányos helyzetű régiókban élő kisjövedelműek veszik igénybe kevésbé az egészségügy szolgáltatásait, részesülnek kevésbé a közös kasszából. Az új finanszírozásnak helyre kell állítania az ésszerű arányokat a megelőzés, a háziorvosi és szakrendelői szolgáltatás és a kórházi ellátás között, megszüntetve azt a gyakorlatot, hogy a legkevesebb éppen a megelőzésre és az alapellátásra jut. 4./ A szocialista frakció sürgeti a valódi biztosítási rendszer kialakítását, amelyben nincsenek önhibájukból nem fizető potyautasok, és pontosan lehet tudni, ki fizeti maga a járulékot, ki helyett fizet az állam, és mi várható el a biztosításért cserébe.

A frakció megvitatta a MÁV reformját és a kihasználatlan szárnyvonalak sorsát is. Egyetértésre jutottak abban is, hogy minden régióban minden egyes problematikus vonalról külön egyeztetés kezdődik, annak érdekében, hogy meghatározzák: a vasúti, vagy az autóbusz közlekedés biztosít jobb és olcsóbb szolgáltatást. Az egyeztetések során megvizsgálják annak a 28 vonalnak a jövőjét is, amelynek a jövőjét a MÁV megfontolásra javasolta. Ezeken a vonalakon az átlagos utasszám 20 fő alatt van, a vonatok sebessége nem éri el a 40-60 km-t, ugyanakkor van lehetőség VOLÁN-buszon való közlekedésre. Az egyeztetéseken két alapelvet tartanak szükségesnek érvényesíteni: 1./ Tömegközlekedés nélkül település nem maradhat, a tömegközlekedés biztosítása közszolgáltatás. 2./ Párhuzamos közlekedés fenntartására ugyanakkor nincs szükség. A gazdaságosság és a kihasználtság szempontjai alapján kell eldönteni azt, hogy az adott vonalon a vasúti személyszállítás megtartása, vagy autóbuszjáratok indítása a célszerűbb. Az egyeztető tárgyalásokon az önkormányzatoknak különböző lehetőségeket kell felkínálni: a menetrendek átalakítását; VOLÁN-járatok bekapcsolását, illetve sűrítését; közlekedési szövetségek létrehozását; a szárnyvonal működtetésének átadását az önkormányzatoknak a buszokhoz is járó állami támogatás átadásával együtt. A képviselők álláspontja szerint a helyközi tömegközlekedés reformjának fontos része a MÁV igazgatási költségeinek csökkentése, a jelenleg 25 milliárdot felemésztő központi szervezetek létszámleépítése, a MÁV nagymennyiségű ingatlanjával való gazdálkodás áttekintése, a vasúti és a buszközlekedést mindenütt összehangoló regionális közlekedési szövetségek kialakítása, a vasúti- és busztarifarendszer egységesítése, az elővárosi vasút fejlesztése.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.