A horvátországi település polgármestere szerdán juttatta el a távirat irodának azt a tiltakozó levelet, amelyet a zágrábi pénzügy-, a tengerészeti, közlekedési és infrastrukturális, valamint a külügy- és európai integrációs miniszternek küldött a Zrínyi híd forgalomba helyezése, vagyis október 23-a tapasztalható problémák miatt. Mario Moharic szerint Muracsány és Letenye között a korábban pár kilométeres távolság közúton 15 kilométerre nőtt, mert csak a sztrádára felhajtva közlekedhetnek a szomszédos települések lakói. A régi közúti határátkelőt azóta ugyanis csupán a teherforgalom veheti igénybe.
A Kormányszóvivői Iroda pénteken azt közölte: az ügyben érintett magyar tárcák, vagyis az Igazságügyi és Rendészeti Minisztérium, a Pénzügyminisztérium, valamint a Közlekedési, Hírközlési és Energiaügyi Minisztérium a határellenőrzési tárcaközi bizottság november 7-i ülésén kapott felhatalmazást arra, hogy elemezzék a hatásait a régi átkelő újbóli megnyitásának a személyforgalom számára. A minisztériumoknak a bizottság legközelebbi, várhatóan másfél-két hónap múlva következő ülésén kell beszámolniuk az elemzésről.
„Amennyiben a vizsgálat eredménye indokolja, a tárcaközi bizottság olyan javaslatot fog a kormány elé terjeszteni, amiben kezdeményezi az említett határátkelőhelyekről szóló kormányközi megállapodás módosítását”, amelyre azonban csak a horvát féllel közösen van lehetőség – közölte a Kormányszóvivő Iroda. Tájékoztatásuk szerint ebben az ügyben hivatalos megkeresés nem érkezett a Horvátországból.
Letenye és Muracsány között október 23-a óta használhatják a járművek az M7-es és a horvát A4-es autópálya összeköttetését szolgáló Mura-hidat, amelyhez új, közös határellenőrzési pontot is építettek. Az átadás óta a régi átkelőt csak a teherjárművek és az autópályáról letiltott kerékpárosok, gyalogosok vehetik igénybe.
A határ menti két település között megnövekedett közúti távolság a horvátok szerint ellehetetleníti a horvát tulajdonosok számára magyarországi házaik és az általuk művelt birtokaik megközelítését, a magyarországi horvát települések – például Tótszerdahely, Tótszentmárton, Molnári, Semjénháza, Murakeresztúr, Petrivente és Fityeház – lakóinak pedig az anyanemzettel való közvetlen kapcsolattartását.
A régi átkelő horvát oldalán lévő hatalmas határforgalmi épület a muracsányiak szerint a többmilliós állami beruházás elpazarlását jelenti jelenlegi kihasználatlansága miatt, ugyanakkor a közeli benzinkúton, vendéglátóhelyeken, pénzváltókban vagy spedíciós irodákban dolgozó mintegy 200 ember elveszíti a munkáját a személyforgalom elterelése miatt.
A letenyei határforgalom kezeléséről, vagyis a korábbi átkelőn a személyforgalom megszüntetéséről szóló kormányrendeletet viszont már négy évvel ezelőtt kihirdették, erről Halmi Béla, Letenye polgármestere is csak az MTI-től értesült. Történelmi lépésnek nevezte, hogy megépült végre a két országot összekapcsoló új híd, de sajnálatosnak tartja, hogy nem összeköti, hanem inkább elválasztja a határ mentén élőket a nehézkessé vált közlekedési lehetőségek miatt.
(MTI)
Ő döntött így: hónapokra kidőlt a Real Madrid egyik legjobbja
