Századvég: a költségvetés krízisével állunk szemben

Nem a krízis költségvetésével, hanem a költségvetés krízisével állunk szemben, hiszen a költségvetés egyetlen tétje valójában az volt, hogy a kormány távozik-e, vagy tovább marad, és folytatja-e azt a politikát, amellyel a reformkormányzás ideológiája a hatalom puszta laboratóriumává csupaszodott – áll a Századvég Alapítvány által készített, a 2009-es költségvetésről szóló elemzésben.

MNO
2009. 01. 06. 13:46
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A 2009. évi költségvetés egyetlen tétje valójában az volt, bukik-e a kormány. Így állította élére a kérdést a miniszterelnök, ez adott értelmet a volt kisebbik koalíciós párt zsarolópotenciáljának, valamint az MDF „mozgásának”; valamint ebben volt érdekelt a kormány ellenzéki pártja, a Fidesz is – foglalta össze a Századvég Alapítvány a 2009-es költségvetésről szóló elemzését sajtóközleményben.

Ugyanazt a célt szolgálja

A Századvég szerint még akkor is így van ez, ha egyes szocialista politikusok a „lehet kormányozni elfogadott költségvetés nélkül is” varázsigéjének bűvkörében nyíltan szálltak szembe a parlamentáris politika előfeltevéseivel. Vagyis a tartalmi kérdések ismét csak a rövid távú haszonmaximalizó (pontosabban veszteségminimalizáló) törekvéseknek rendelődtek alá. Még egyértelműbben fogalmazva a hatalomtechnika logikája írta felül a költségvetés-készítés nemzetstratégiai szempontjait. S ebben az értelemben, a dolog helyi értékét és funkcióját nézve nincs különbség a költségvetés elfogadtatásának szándéka, a titkosszolgálatok vagy a romakérdés politikai célzatú felhasználása, az antifasiszta kártya kijátszása, a nemzeti és gazdasági csúcs összehívása, a miniszterelnök – párton belüli – egyszemélyi hatalomkoncentrációja között: mindegyik ugyanazt a célt, Gyurcsány Ferenc politikai túlélését szolgálja. Ez, s nem a világgazdasági helyzet magyarázza a költségvetési tételek folyamatos átcsoportosítását, a költségvetés módosító indítványokkal véghez vinni kívánt „újraírását”, azaz a „percköltségvetés” logikáját. Hiszen napról napra és percről percre lehetett újabb és újabb rejtett forrásokra bukkanni, lehetőséget teremtve ezáltal a zavarosban halászó baráti kabinet miniszteri pozíciót betöltő tagjainak a nyilvános erődemonstrációra és egyúttal a tartalmi vita megnehezítésére, illetve ellehetetlenítésére. Valójában tehát nem a krízis költségvetésével, hanem a költségvetés(készítés) krízisével állunk szemben: a kormányzástudás válsága mélyebben gyökerezik, mintsem gondolnánk – írják a Századvég Alapítvány munkatársai.

A reformradikalizmus elpárolgott

Míg az elmúlt évi költségvetésben legalább tetten érhető volt valamiféle vízió (az a feltevés, hogy a kormány által életbe léptetett változtatások nem csupán gazdaság-, hanem társadalompolitikai fordulatot is hoznak majd), mára azonban mindennek – persze részben a márciusi népszavazás eredményének köszönhetően – már nyoma sincs. A társadalmi struktúrák és az emberi természet megváltoztatását célzó reformradikalizmus elpárolgott, hogy a maga eredendő mivoltában tegye láthatóvá a hatalom nyers működését. Az ideológia a felépítmény, és a hatalom az alap. Az építmény összedőlt, de az alap talán erősebb, mint valaha. A modernizálás jelszavával fellépő reformkormányzás ideológiája a hatalom puszta laboratóriumává csupaszodott. A 2008-as év világossá tette, hogy megbukott az a feltételezés, hogy lehet kormányozni a társadalom akaratával szemben is (erről szólt valójában a márciusi népszavazás). Egyértelművé tette 2008, hogy kudarcot vallott a feltevéseken alapuló fundamentalizmus gyakorlata, az a hit, hogy a kormány által végrehajtani kívánt változtatások kétségkívül el fogják érni a végcélt; valamint a hatalomgyakorlás alapjául szolgáló elvek kudarca azonban nem járt együtt a hatalmat gyakorlók bukásával – állapítják meg az elemzők.

Súlyos akadályok tornyosulnak

A törvénytervezetben leírt logika persze most is világosnak tűnik: a kormány célja a „tartós egyensúlyon alapuló növekedés feltételeinek megteremtése”, ez utóbbi pedig a gazdasági teljesítmény és az életkörülmények tartós és gyorsuló ütemű javulását eredményezi majd. S valóban, ki vitatná azt a tételt, hogy a „fenntartható egyensúly a gazdasági növekedés számára kedvező feltételeket teremt, mert a gazdasági szereplők számára kiszámítható gazdaságpolitikai kereteket nyújtva megkönnyíti a fejlesztési döntéseket”? A fenntartható egyensúly megteremtésének útjában azonban súlyos akadályok tornyosulnak. Nemcsak a kedvezőtlen körülmények (például „a kedvezőtlen időjárás miatt a térség egészében tapasztalt gyenge mezőgazdasági teljesítmény”, „az amerikai jelzálogpiacról kiindult pénzügyi turbulenciák”, a „subprime válság”, a „kiigazítás orrnehéz volta” és természetesen a „nemzetközi pénzügyi rendszer válsága”) magyarázzák a „növekedés lassulását”, a „gazdasági folyamatok tartós gyengeségét”, a „szűküléseket”, hanem megítélésünk szerint a kormányzat politikája is.

Fokozódó krízis

Az előbbieken kívül ugyanis a politikai túlélésnek alárendelt kormányzás praxisa, a válságra adott európai válaszoktól eltérő magyar kormányzati gyakorlat és egy sajátos gondolkodásmód áll többek között a 2009-es költségvetés fűnyíróelven működő fiskális logikája és a jelenlegi fokozódó krízis hátterében.
Mindennél árulkodóbbak a pénzügyminiszternek a költségvetés módosított változatához benyújtott indoklásában szereplő sorai: „A kormány a világgazdasági, pénzpiaci válság közepette (…) folyamatosan biztosítja Magyarország finanszírozását”. A Századvég szerint sejthető, hogy mire gondolhatott Veres János: a pénzügyi kormányzat a helyén van, s akár hitelek felvétele révén is igyekszik biztosítani az ország pénzügyi stabilitását. A megfogalmazás azonban ennek ellenére is árulkodó, mert mintha úgy tűnne, hogy a kormány finanszírozza Magyarországot (mi történik, ha egyszer csak már nem éri meg nekik), s nem pedig az állampolgárok – a közteherviselés jegyében – befizetett adójuk révén járulnak hozzá a közösség fenntartásának „költségeihez”, megbízva a kormányt, hogy a közjó aspektusaira tekintettel döntsön abban a kérdésben, „kinek mi jár”.

Az intézet megállapítása szerint amíg nem tisztázott, hogy ki is finanszíroz kit, hogy az állampolgárok az adójukért mit várhatnak el az államtól (milyen legyen tehát az állam?), s melyek a kormányzók valóságos feladatai és kötelességei (mire terjed ki és meddig érvényes, meddig tart a kormányzók felhatalmazása?), alá lehet-e mindent rendelni (így egy ország, egy politikai közösség költségvetését is) a politikai túlélés elemi ösztönének, addig a krízist enyhítő, feloldó költségvetés helyett a költségvetés krízisét kell elemezniük.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.