Sosem találják meg az AF 447-es járat fekete dobozát?

Egyelőre egyetlen holttestet sem találtak meg az Air France 447-es járatának szerencsétlenül járt utasai közül, de még kutatnak a többi roncsdarab és esetleges túlélők után. A brazil légierő megállapította, hogy a gép utolsó rádiós bejelentkezésekor alacsonyabban szállt a szokásosnál. Nagy erőkkel zajlik a fekete doboz keresése radarok, műholdak, mini-tengeralattjárók bevetésével, ám a francia fél célzott az esetleges sikertelen kutatásra is. Máris felvetődött a kártérítés kérdése, erről a gyakorlatban az 1999-ben 91 ország által aláírt montreáli egyezmény alapján döntenek. • Több kilométeres sávban szóródtak szét az Air France-gép roncsai + Képek

2009. 06. 03. 15:29
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Folha de Sao Paulo vezető híre: a brazil légierő (FAB) megállapította, hogy a szerencsétlenül járt Air France-gép alacsonyabban szállt legutolsó rádiós bejelentkezésekor, mint ahogy az ilyenkor szokásos, amikor elhagyta az utolsó brazil felségterületet, a Fernando de Noronha szigetcsoportot. 37 ezer láb (11,5 km) helyett maradt 35 ezer láb magasságon, és egyelőre nem tudni, miért.

A másik Sao Pauló-i napilap, az Estadao tájékoztatása szerint az egész tragédia négy perc alatt zajlott le: az első vészjelzés brazil idő szerint vasárnap 23.10-kor érkezett, amely arról tájékoztatott, hogy kikapcsolt a robotpilóta is. Az utolsó pedig négy perccel később ezt a jelentést küldte: a vezetőfülke függőleges helyzetben.

Az argentin Clarín úgy tudja, a gép 10 automatikus vészjelzést küldött, mielőtt az óceánba zuhant volna. A brazil hetilap, a Veja hozzátette, hogy Francois Fillon francia miniszterelnök is beszélt ezekről, mielőtt a francia parlamentben egyperces néma felállást rendelt volna el a szerencsétlenség miatt. A gép eltűnésének okát kereső elemzők arra a következtetésre jutottak, hogy talán a számítógépes rendszer összeomlása vezethetett a szerencsétlenséghez. Egy ausztrál elemző úgy véli, hogy eddig ismeretlen okból a külső hőérzékelő küldött téves adatokat a bonyolult fedélzeti számítógépnek, amely végül teljesen felmondta a szolgálatot.

Még nem találtak holttesteket

Nelson Jobim brazil védelmi miniszter kedden találkozott a repülőgép áldozatainak Rióban maradt családtagjaival. Ő jelentette be nemzetközi sajtótájékoztatóján, hogy megtalálták a gép első darabjait egy öt kilométer sugarú területen, 740 kilométerre a Fernando de Noronha-szigetektől és mintegy 1200 kilométerre Recifétől, Brazília legkeletibb városától. Ám egyelőre nem találtak holttesteket. A Veja úgy tudja, hogy egy holland kereskedőhajó a brazil hadiflotta kérésére megváltoztatta útirányát, amikor a brazil légierő egyik R–99 típusú gépe nem sokkal korábban észlelte az első roncsdarabokat, Jobim pedig hangsúlyozta, hogy tovább tart a kutatás a 9785 négyzetkilométeres területen. Két másik – egy holland és egy francia – kereskedőhajó szintén ebben a körzetben tartózkodik. Henrique Afonso tengerészhadnagy elmondta: a kereskedelmi hajóknak az a feladatuk ilyenkor, hogy felvegyék az esetleges túlélőket.

A francia ügyészség fogja lefolytatni a vizsgálatot – AWACS-radar, műholdak, mini-tengeralattjárók

Az argentin Clarín tudomása szerint a francia államfő, Nicolas Sarkozy zárt körben tartott ökumenikus gyászszertartáson vett részt a párizsi Notre Dame székesegyházban, Luiz Inácio Lula da Silva barzil elnök pedig keddtől rendelt el háromnapos országos gyászt. A nyomozást a francia hatóságok fogják lefolytatni, egész pontosan a párizsi ügyészség, és már meg is érkezett két nyomozó a dél-amerikai országba. A francia hatóságok bejelentették: most az a legfontosabb, hogy megtalálják a fekete dobozt, és ennek érdekében egy olyan repülőgépet is küldtek a térségbe, amelyet AWACS-radarral szereltek föl, hogy feltérképezze a megtalált roncsok elhelyezkedését. Az egyik keresőhajón vannak mini-tengeralattjárók, amelyek akár 6000 méter mélyre is le tudnak merülni, és kérték az Egyesült Államokat is, hogy műholdjairól küldött felvételeivel segítse a fekete doboz felkutatását. Az Estadao idézte a BBC-t, amely szerint a francia Nautilus nevű kis tengeralattjáró is részt vesz a keresésben, amely megtalálta a Titanicot.

Ki fog fizetni a hozzátartozóknak? – Nem lesz meg a fekete doboz?

A Veja megírta, hogy az 1999-ben elfogadott montreáli egyezményt 91 ország írta alá, köztük Brazília és Franciaország is – utóbbi csak 2004-ben –, tehát az áldozatok hozzátartozói jogosultak kártérítésre, ha bármelyik utas megsérül vagy életét veszti, és bebizonyosodik a szállító fél felelőssége. A legújabb hírek szerint a francia fél nem zárja ki azt a lehetőséget sem, hogy soha nem találják meg a fekete dobozt. Sőt a Folha legfrissebb értesülése alapján repülési szakértők nem tartják kizártnak, hogy az Air France jóval többet tud, mint amennyit nyilvánosságra hozott, mert az Airbus 330–200-as típusú gépe olyan műholdas rendszerrel áll összeköttetésben, amelyről a légitársaság folyamatosan kap információkat. Márpedig a gép zuhanás közben 10 vészjelzést küldött a központnak tele információkkal, ám szakértők szerint a légitársaság eddig kevesebbet közölt, mint amennyit tud.

(Veja.com.br, Estadao.com.br, Folha.uol.com.br – Brazília, Clarin.com – Argentína)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.