A Folha de Sao Paulo vezető híre: a brazil légierő (FAB) megállapította, hogy a szerencsétlenül járt Air France-gép alacsonyabban szállt legutolsó rádiós bejelentkezésekor, mint ahogy az ilyenkor szokásos, amikor elhagyta az utolsó brazil felségterületet, a Fernando de Noronha szigetcsoportot. 37 ezer láb (11,5 km) helyett maradt 35 ezer láb magasságon, és egyelőre nem tudni, miért.
A másik Sao Pauló-i napilap, az Estadao tájékoztatása szerint az egész tragédia négy perc alatt zajlott le: az első vészjelzés brazil idő szerint vasárnap 23.10-kor érkezett, amely arról tájékoztatott, hogy kikapcsolt a robotpilóta is. Az utolsó pedig négy perccel később ezt a jelentést küldte: a vezetőfülke függőleges helyzetben.
Az argentin Clarín úgy tudja, a gép 10 automatikus vészjelzést küldött, mielőtt az óceánba zuhant volna. A brazil hetilap, a Veja hozzátette, hogy Francois Fillon francia miniszterelnök is beszélt ezekről, mielőtt a francia parlamentben egyperces néma felállást rendelt volna el a szerencsétlenség miatt. A gép eltűnésének okát kereső elemzők arra a következtetésre jutottak, hogy talán a számítógépes rendszer összeomlása vezethetett a szerencsétlenséghez. Egy ausztrál elemző úgy véli, hogy eddig ismeretlen okból a külső hőérzékelő küldött téves adatokat a bonyolult fedélzeti számítógépnek, amely végül teljesen felmondta a szolgálatot.
Még nem találtak holttesteket
Nelson Jobim brazil védelmi miniszter kedden találkozott a repülőgép áldozatainak Rióban maradt családtagjaival. Ő jelentette be nemzetközi sajtótájékoztatóján, hogy megtalálták a gép első darabjait egy öt kilométer sugarú területen, 740 kilométerre a Fernando de Noronha-szigetektől és mintegy 1200 kilométerre Recifétől, Brazília legkeletibb városától. Ám egyelőre nem találtak holttesteket. A Veja úgy tudja, hogy egy holland kereskedőhajó a brazil hadiflotta kérésére megváltoztatta útirányát, amikor a brazil légierő egyik R–99 típusú gépe nem sokkal korábban észlelte az első roncsdarabokat, Jobim pedig hangsúlyozta, hogy tovább tart a kutatás a 9785 négyzetkilométeres területen. Két másik – egy holland és egy francia – kereskedőhajó szintén ebben a körzetben tartózkodik. Henrique Afonso tengerészhadnagy elmondta: a kereskedelmi hajóknak az a feladatuk ilyenkor, hogy felvegyék az esetleges túlélőket.
A francia ügyészség fogja lefolytatni a vizsgálatot – AWACS-radar, műholdak, mini-tengeralattjárók
Az argentin Clarín tudomása szerint a francia államfő, Nicolas Sarkozy zárt körben tartott ökumenikus gyászszertartáson vett részt a párizsi Notre Dame székesegyházban, Luiz Inácio Lula da Silva barzil elnök pedig keddtől rendelt el háromnapos országos gyászt. A nyomozást a francia hatóságok fogják lefolytatni, egész pontosan a párizsi ügyészség, és már meg is érkezett két nyomozó a dél-amerikai országba. A francia hatóságok bejelentették: most az a legfontosabb, hogy megtalálják a fekete dobozt, és ennek érdekében egy olyan repülőgépet is küldtek a térségbe, amelyet AWACS-radarral szereltek föl, hogy feltérképezze a megtalált roncsok elhelyezkedését. Az egyik keresőhajón vannak mini-tengeralattjárók, amelyek akár 6000 méter mélyre is le tudnak merülni, és kérték az Egyesült Államokat is, hogy műholdjairól küldött felvételeivel segítse a fekete doboz felkutatását. Az Estadao idézte a BBC-t, amely szerint a francia Nautilus nevű kis tengeralattjáró is részt vesz a keresésben, amely megtalálta a Titanicot.
Ki fog fizetni a hozzátartozóknak? – Nem lesz meg a fekete doboz?
A Veja megírta, hogy az 1999-ben elfogadott montreáli egyezményt 91 ország írta alá, köztük Brazília és Franciaország is – utóbbi csak 2004-ben –, tehát az áldozatok hozzátartozói jogosultak kártérítésre, ha bármelyik utas megsérül vagy életét veszti, és bebizonyosodik a szállító fél felelőssége. A legújabb hírek szerint a francia fél nem zárja ki azt a lehetőséget sem, hogy soha nem találják meg a fekete dobozt. Sőt a Folha legfrissebb értesülése alapján repülési szakértők nem tartják kizártnak, hogy az Air France jóval többet tud, mint amennyit nyilvánosságra hozott, mert az Airbus 330–200-as típusú gépe olyan műholdas rendszerrel áll összeköttetésben, amelyről a légitársaság folyamatosan kap információkat. Márpedig a gép zuhanás közben 10 vészjelzést küldött a központnak tele információkkal, ám szakértők szerint a légitársaság eddig kevesebbet közölt, mint amennyit tud.
(Veja.com.br, Estadao.com.br, Folha.uol.com.br – Brazília, Clarin.com – Argentína)