A mustra idén Balázs Béla és Major Tamás emléke előtt tiszteleg

A Duna Televízió által támogatott produkciók alkotói több díjat is átvehettek: Péterfy Bori a legjobb női epizódalakítás díját kapta a Napszúrás és a Poligamy című filmekért, a legjobb kísérleti dokumentumfilmnek Somogyvári Gergő és Feszt Judit Csempelevél című munkáját ítélték a filmkritikusok, az év legjobb kisjátékfilmje pedig Horváth Lili Napszúrás című filmje lett – megosztva a díjat Esztergályos Krisztina Variációk című alkotásával.

2010. 02. 01. 19:27
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A szemle kezdetén érdemes a kezdetekre visszagondolni. 1965. november 10–14. között megrendezték az első Magyar Játékfilmszemlét, majd az ezt követő további tíz szemle házigazdájaként Pécs, a Dunántúl egyik kulturális, szellemi és művészeti központja a magyar filmkultúra és filmtörténet lapjaira is kitörölhetetlen betűkkel írta be a nevét. Az első pécsi szemlén hat magyar játékfilm volt versenyben, s mellettük öt új magyar film ősbemutatójára került sor. A szemle nagydíját Fábri Zoltán Húsz óra című filmje nyerte. Fődíjat három alkotás kapott: Nehéz emberek – Kovács András, Így jöttem – Jancsó Miklós, A tizedes meg a többiek – Keleti Márton. Rendezői díjat kapott Fábri Zoltán, operatőri díjat Illés György, színészi díjat Sinkovits Imre. Ám a hatalom úgy döntött, mégsem jó, ha az irodalom és a filmművészet legjobbjai éppen az egyre fokozódó elégedetlenség, a változások első, 1981-es évének holdudvarában kikerülnek a vigyázó szemek sugárköréből, így anyagi okokra hivatkozva a szemle 1983-ra a fővárosba került. Olykor különvált, máskor egyesült az úgynevezett játékfilm a dokumentumfilmtől, s vannak tudományos, ismeretterjesztő műfajok, amelyek külön tartanak mustrát vidéken, Miskolcon, Szolnokon, a tévések Pécsett stb. Mostanság egy nyolcnapossá bővült hét során egy nagy mustrán belül, időben elkülönülten, de mégis együtt tartják művészfilmesek, dokumentaristák, kísérletezők a mustra vetítéseit. Bevallva-bevallatlanul, rendezvényként azok a szemlék sikerültek a legjobban, amelyek egy nagy, agoraszerű központban koncentrálódtak. Idén másodízben lesz a Magyar Filmszemle helyszíne a MOM Palace, az utánjátszó helyszín pedig immár hagyományosan az Uránia Nemzeti Filmszínház. Eltűnt a képből a legjobb helyszín, a Budapest Kongresszusi Központ, (reméljük, jövőre fő helyszínként visszatér), illetve a Bem mozi is lekerült a palettáról.

Bár a startpisztoly hivatalosan csak február 2-án este dördül el, a dokumentumalkotásokat már reggeltől elkezdik bemutatni. A nyitóünnepen – ahogy már megírtam egyszer – Jancsó Miklós Oda az igazság című áltörténeti fantáziáját láthatjuk, összköltségvetését is leírtuk már többször: 480 millióba került. A záróünnepen adják át az idei életműdíjakat: Révész Gitta, a filmlaboratórium produkciós osztályvezetője, Nagy Anna színésznő, Szoboszlay Péter Balázs Béla-díjas animációs rendező, Zsombolyai János Balázs Béla-díjas rendező-operatőr, érdemes művész, Pásztor József gyártásvezető és Djoko Rosic szerb születésű bolgár színész részesül idén a megtiszteltetésben. Mint tudjuk, két éve ítélik oda az Arany Orsó díjat, a legjobbnak ítélt közönségfilm pedig Moziverzum-díjat kap. A szemlén díjazzák a legjobb rendezőt, operatőrt, forgatókönyvírót, a legjobb női és férfi alakítást, s számos különdíjat is kiosztanak. A külföldi kritikusok Gene Moskowitz-díját 1986, az életműdíjat 1994, a legjobb elsőfilmes rendezésért járó Simó Sándor-emlékdíjat 2003 óta ítélik oda. A legjobb vágásért osztják az Arany Olló-díjat, a legjobb hangmérnöki munkát Arany Mikrofonnal ismerik el. Négy éve díjazták először a legjobb filmzenét, s létrehozták a látványtervezői díjat is. A szemlén adják át a Magyar Mozgókép Mestere díjat, amely 2004-ben, a 35. filmszemle megnyitó ünnepségén debütált.

Az 41. Magyar Filmszemlét a filmes társadalom Balázs Béla emlékének ajánlja, s vetítéssel ünnepli Major Tamás születésének századik évfordulóját is. Ahogy minden mustra kezdetén, ezúttal is eláruljuk, melyik filmről beszél a legtöbbet a „szakma”. Hajdu Szabolcs Bibliothéque Pascal című alkotása engem Panait Istrati, a román Gorkijnak nevezett, különleges, színes palettával látó író Kira Kiralina című ezeregyéjszakás világára emlékeztet, pontosabban az Ezeregyéjszaka pokolbéli megfelelőjére. (Panait Istrati Braila, 1884. augusztus 10. – 1935. április 16.), eredeti nevén Gherasim Istrati, román és francia nyelven alkotó zseniális román író. Legfőbb művei: Kira Kiralina, Pusztai bogáncs, Codine, Cosma.) Mind Panait Istrati regénye, mind Hajdu Szabolcs filmje vérbeli keleti csavargótörténetet rögzít, amelyben lenyűgöző élmények és lealacsonyító szenvedések kavarognak együtt, a viszolyogtató mélyrealizmus és az erotikus felhangokban bővelkedő fantázia egységének jegyében.

A filmet rendezte és írta: Hajdu Szabolcs. Fényképezte: Nagy András. Zeneszerző: Flanger, Bumt Friedmann and AtomTM. Vágó: Politzer Péter. Hangmérnök: Balázs Gábor. Producer: Angelusz Iván, Kovács Gábor, Andras Hamori. Társ-producer: Pataki Ági és Reich Péter. Co-producer: Marco Gilles, Daniel Mann, Mesterházy Ernő, Mécs Mónika, Poós András, Romwalter Judit. Főszereplők: Török-Illyés Orsolya, Oana Pellea, Razvan Vasilescu, Andi Vasluianu, Shamgar Amram, Mihai Constantin, Hajdu Lujza, Ion Sapdaru. Gyártó: Filmpartners Kft., Katapult Film Kft. A színes magyar–német filmdráma játékideje 111 perc. A mustrán február 6-án, 18:30-kor láthatjuk. A szemle utáni magyarországi bemutató: 2010. március 18.

A film támogatói: Magyar Mozgókép Közalapítvány, Oktatási és Kulturális Minisztérium, Eurimages, TV2, Paksi Atomerőmű Zrt., Nemzeti Kulturális Alap, Szerencsejáték Zrt., Raiffeisen Bank, Audi, MEDIA, Europcar. Forgalmazza a Szuez Film Kft. Jómagam kíváncsian várom, hogyan reagál a magyar szemleközönség erre a nem mindennapi filmtörténetre.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.