A márkaépítés legújabb színterei a közösségi oldalak

Az UM a napokban nyilvánosságra hozta Wave névre keresztelt felmérésének ötödik részét. Ez a világ egyik legnagyobb és leghosszabb ideig tartó kutatása a közösségi média világpiacra gyakorolt hatásáról.

MNO
2010. 10. 19. 11:07
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az UM közösségi médiát mérő és kutató kezdeményezése 2006-ban indult, éppen akkor, amikor a Facebook elérhetővé vált minden 13 éven felüli, e-mail címmel rendelkező netezőnek. A kutatás fókuszában a kommunikációs technológiák változása és a közösségi média fogyasztói szokásokra gyakorolt hatása áll – olvasható az UM keddi közleményében.

A Wave 5 kutatás 2010 júliusában készült és a nemzetközi internetező közösség 85 százalékára terjedt ki 53 ország 36 800 közösségi média felhasználójának bevonásával. A közlemény szerint az összegyűjtött adatok és eredmények rendkívül hasznosak azon márkák számára, amelyek a célcsoportjukkal eredményesebben akarnak kapcsolatokat építeni. Az eredmények ismeretében a fogyasztói viselkedés pontosan megjósolható, ami stratégiai médiatervezési előnyt biztosít az UM-nek.

Glen Parker, az UM EMEA kutatási igazgatója szerint a „Márkák szocializációja” elnevezésű kutatás remekül összegzi az aktuális helyzetet. Szerinte „hatalmas előnnyel rendelkeznek azok a márkák, amelyek társas környezetben lépnek kapcsolatba fogyasztóikkal. De nagy kihívás, hogy hogyan határozzuk meg azt a fajta társas élményt, amire a fogyasztók vágynak. A Wave 5 bebizonyította, hogy a valóban vonzó és sikeres médiamegjelenések csakis a fogyasztói elvárások alapos ismeretére épülhetnek.” A közösségi médiaplatformok manapság a fogyasztók mindennapi életének szerves részei. Többen használnak ilyen alkalmazásokat kapcsolattartásra, mint telefont, e-mailt vagy akár személyes találkozást.

A legjelentősebb elmozdulás, hogy az utóbbi időben egyre több felhasználó képes már mobil eszközökön keresztül is kapcsolódni a megfelelő közösségi platformokhoz. A mobiltelefont használók közel 30 százaléka internetezik a készülékéről. A Wave 5 rámutat arra, hogy az okostelefon-használók, akik között nagyobb arányban vannak férfiak és magas társadalmi-gazdasági státuszúak, aktívabb közösségi médiafelhasználók. Megdőlni látszik tehát a korábbi elképzelés, miszerint a fiatalabb korosztályé a vezető szerep. A fiatalok ugyanakkor továbbra is jelentős résztvevők. Ők elsősorban a „mindent egy helyen” megoldásokat kedvelik, ahol társaikkal kapcsolatba léphetnek, és a közvetlen üzenetküldéstől a képek és információk megosztásáig mindent egy helyen elérhetnek. Az ilyen helyek feltérképezése tehát egyre fontosabb a márkák számára, hiszen a közösségi média csoportjai gyakran értékesebbnek bizonyulnak, mint a hagyományos márkahonlapok.

„Üzleti szempontból elengedhetetlen, hogy megértsük az interaktív digitális márkák új hullámát” – mondta Jeannette Liendo, a Microsoft vállalati marketing csoportjának nemzetközi kampányigazgatója. Napról napra új trendek születnek, és a vállalatok csak akkor profitálhatnak belőlük, ha valami értelmeset mondanak. Egyértelmű, hogy a piac hagyományos médiára költött összege fokozatosan átvándorol a digitális szférába. Elkerülhetetlen, hogy a márkák pénzt áldozzanak a közösségek véleményének megismerésére is.

Azok közül, akik csatlakoztak valamilyen márkaközösséghez, 72 százalék gondolkozott pozitívabban a márkáról, 71 százalékuk nyilatkozott úgy, hogy szívesen vásárolná azt és 66 százalék mondta, hogy hűségesebb lett a márkához, illetve 63 százalék javasolta ismerőseinek, hogy csatlakozzon. Ezek az adatok egyértelműen igazolják, hogy jelentős elmozdulás történt abban, ahogyan a márkák a fogyasztókkal kommunikálnak és jelenleg úgy tűnik, ez a trend a jövőben is folytatódni fog.

„Magyarországon a világátlagnál kisebb mértékben csatlakoznak a felhasználók márkaközösségekhez, mégis, a nemzetközi trend itthon is érződik, miszerint a hivatalos vállalati és márkaoldalakat csökkenő mértékben használják a netizenek, míg a közösségi médiában terjedő információkat sokkal inkább” – véli Brendan Dunne, az UM magyarországi ügyvezető igazgatója. A Wave 5 rávilágít az Európa egyes országaiban felfedezhető társadalmi hasonlóságokra és eltérésekre. A nagyobb gazdaságokban, mint amilyen az Egyesült Királyság, Franciaország, Olaszország és Spanyolország, a lakosság közel 50 százalék használja a közösségi médiát.

Olaszország rendelkezik jelenleg a legnagyobb, ismerősöket gyűjtő hálózattal és 2009-hez képest közel 50 százalékkal több ember rendelkezik már profillal valamelyik közösségi oldalon. Szintén Olaszország büszkélkedhet a legnagyobb, ismerősöket gyűjtő hálózattal, hiszen az átlagos kapcsolatok száma közel duplája a nemzetközi átlagnak (2009-ben 34 ismerős volt az átlag, ami 2010-re 66-ra nőtt). Egyre több közösségépítő kerül kapcsolatba egyre nagyobb közösségekkel, aminek sajátos hatása lehet az olasz társas viselkedésre. Olaszországgal szemben a szkeptikus Németországban többen tartanak a közösségi médiától, ezért az ország a felhasználás növekedési rangsorának végén kullog 38 százalékkal. A német közösségimédia-szükségletek elemzése kimutatta, hogy az európai átlagnál kevesebben (33 százalék) akarnak egy „hasonló gondolkodású” csoport tagjai lenni. Oroszországban ezzel ellentétben a társadalom 55 százaléka érezte ennek szükségét. Így aztán érthető, hogy miért itt a legmagasabb, 79 százalékos a közösségi média térhódítása.

További kutatási eredmények itt olvashatók.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.