Hamlet harca Alekosszal

Különös felvetés hangzott el az Urániában szombat délelőtt egy beszélgetésen: vajon Hamletet vagy Alekoszt ismerik többen a fiatalok közül? Ha Ön, kedves olvasó, szintén tudja, hogy ki is az utóbb említett személy, beláthatja, hogy a kérdés talán nem is annyira alaptalan. A színház vagy valóságshow című eszmecserén – melyet egy izgalmas művészeti eseménysorozatba ágyaztak be - európai kulturális intézetek képviselői együtt keresték a magyarázatokat azokra a jelenségekre, amelyek napjainkban meghatározzák a média és a kultúra világát.

Pálffy Renáta
2011. 04. 02. 16:20
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Tizenhat budapesti székhelyű európai kulturális intézet – az EUNIC hálózat (az Európai Unió Nemzeti Kulturális Intézeteinek hálózata) tagjai vették birtokba szombaton az Uránia Nemzeti Filmszínházat. E napon egy sor művészeti eseményre került sor a tavaszi fesztivál részeként. Brindusa Armanca, az EUNIC-Magyarország elnöke ennek kapcsán elmondta: hangsúlyozni szeretnék, hogy az egyesült Európa – amelynek jelenleg Magyarország a soros elnöke – szellemi értelemben is megvalósult, a közönség felé fordulással megmutathatják azt a csodálatos kulturális változatosságot, amelyet a kontinens nyújt. Hozzátette: a mostani eseménysor a barátkozásról is szól, és igazi zenei utazást kínál – a különböző nemzetiségű és stílusokat képviselő előadók által –, ami egyben szimbolikus is, hiszen a zene egy olyan közös nyelv, amely összekötheti a különböző kultúrákat.

Az Európai Unió Nemzeti Kulturális Intézeteinek hálózata 2007-ben alakult Brüsszelben, jelenleg 26 tagállam 31 szervezetét tömöríti. Jelmondata: az európai integráció motorja a kultúra. E gondolat mentén haladva köszöntötte a résztvevőket Horia Roman Patapievici, az EUNIC-Europe elnöke, aki a budapesti EUNIC-napot megnyitó beszédében kiemelte: a hálózatba tartozó intézetek azonos célja, hogy értéket adjanak, ez azonban csak együttműködéssel lehetséges. Mint mondta, össze kell hangolni az egyes kultúrák értékeit, ezáltal lehetővé válik, hogy átlépjük a nemzetek közötti árkokat. A budapesti csoport munkája ebben a törekvésben kiemelkedő – vélte Patapievici, hiszen jelentős értéket adnak a közös programokhoz, és – ahogy azt a mostani rendezvénysorozat is mutatja – komoly együttműködést folytatnak más kulturális intézetekkel.

Színház vagy valóságshow?

Napjainkban indokolt lehet a kérdés, hogy hazánkban a fiatalok közül Hamletet vagy Alekoszt, az éppen aktuális valóságshow egyik hősét ismerik többen, valamint hogy Beethovenről a klasszikus zene mestere jut eszükbe vagy épp egy kutya az azonos című filmből – hangzott el a felvetés a délelőtti kerekasztal-beszélgetésen, ahol az egyes intézetek képviselői fejtették ki véleményüket a kultúra – ezen belül is a színház – feladatairól, felelősségéről, és az előtte álló kihívásokról, különös tekintettel a média világának változásaira.

– Minden országban tapasztalható jelenség, hogy a televízió nagyon megváltozott az utóbbi időben – vélte hozzászólásában Brindusa Armanca, majd hozzáfűzte: adódik a kérdés, hogy megmarad-e a televízió és vele együtt a színház nevelői missziója ilyen körülmények között. Mint mondta: az sem biztos, hogy ez a nevelői célzat még él a fejekben, a színházat is sok kritika éri nap mint nap, hogy mit és hogyan kell a közönség elé tárni. Nem tisztázott, hogy mi az, amit elvárunk a színháztól és a televíziótól.

Horia Roman Patapievici arról beszélt, hogy napjaink televíziózása nem a társadalmi szükségletek kielégítéséről szól, hanem üzleti érdekeket szolgál, amelyeket a pénz motivál, és fő eszközük a manipuláció. Egy demokratikus társadalomban azonban a vélemény szabadságát nem lehet megkerülni – szögezte le. Tényekre és nem magyarázatokra van szükség a médiában, erre lehet demokratikus társadalmat építeni, helyette azonban folyamatosan manipulálva vannak az emberek. Ezt a problémát pedig a közös értékek mentén kellene megoldani, a nevelés, az oktatás eszközeivel – fejtette ki az EUNIC-Europe elnöke.

A hozzászólók szerint a nevelés és az oktatás lehet a megoldás kulcsa több szinten: a családban, az iskolában, a színházban, a kulturális intézetek tevékenységében. Értéket kell közvetíteni az emberek felé, mert akinek értékei vannak, az nem manipulálható. Gondolkodásra kell ösztönözni, ami egy hosszabb folyamat, és ezért kell korán elkezdeni a nevelő munkát. Ebben hárul komoly feladat az iskolák mellett a színházakra és a kulturális intézetekre is. A kultúrát ugyanakkor érdekessé is kell tenni az emberek számára – vélték a hozzászólók. Meg kell találni azokat a témákat, területeket, amelyek megfelelő tartalommal bírnak, és exportálhatók a közönség felé. Bécs kiváló európai példa lehet, hiszen úgy él a kontinens lakosainak tudatában, mint a zene fővárosa. Operájába nemcsak Ausztriából, de a világ számos pontjáról érkeznek, hogy megtekintsék az előadásokat, de számos más példát is lehetne említeni.

Ez a tevékenység egyfajta társadalmi vélemény megfogalmazása is, aminek teret kell engedni, hiszen egy olyan világban élünk, melyet a különböző politikai és szélsőséges médiaüzenetek uralnak – vélték az intézetek képviselői. Ugyanakkor nem egyfajta harcként kell felfogni ezt a törekvést a televízióval szemben, hanem ki kell használni a benne rejlő lehetőségeket, így a televíziónak és a színháznak egymást ki kell egészítenie. Nem lehet eltüntetni a valóságshow-kat egyik napról a másikra a műsorkínálatból, de lehet és kell is más alternatívát kínálni a közönségnek – értettek egyet a résztvevők. Ezeknek az utaknak a keresésén kell dolgoznia az egyes intézményeknek és az egyéneknek, szülőknek, oktatóknak, művészembereknek.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.