„Akkor be lehetne zárni a metrót” – ki fogja ezt vállalni? + Képriport

Felülvizsgálják a budapesti 2-es és 3-as metró szerelvényeinek műszaki állapotát, miután a képviselők egyhangúlag elfogadták Tarlós István főpolgármester előterjesztését a Fővárosi Közgyűlés szerdai ülésén.<br /><br /><a href="http://www.mno.hu/portal/786325" target="_blank"><strong>• Döntöttek az új főpolgármester-helyettesről</strong></a>

MNO
2011. 05. 25. 10:15
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Budapesti Közlekedési Központ (BKK) és a Fővárosi Taxiállomásokat Üzemeltető Kft. szerdán aláírta a taxidroszt-üzemeltetési szerződést a Budapest Airport Zrt.-vel – tájékoztatott szerda délután Hardy Mihály, a BA vállalati kapcsolatok igazgatója.


Az MSZP-s Andó Sándor az előterjesztés vitájában azt mondta, azzal nem foglalkozik az anyag, hogy a szerelvények, amelyeket kivontak a forgalomból, milyen részleges felújításokon estek át. Hiányolta, hogy a BKV-nak nincs információja arról, milyen műszaki állapotban vannak a kocsik. Ezt a karbantartás során vizsgálnia kellett volna a cégnek – hangsúlyozta, hozzátéve: nem bizonyítja az előterjesztés, hogy azonnali lépésre van szükség. Kocsis István, a BKV vezérigazgatója úgy válaszolt, a szerelvények teherhordó szerkezeti elemei soha nem estek át felújításon, mert ez nem lehetséges, csak cserélni lehet őket. Hangsúlyozta, hogy amióta a BKV élén dolgozik (2008 nyara óta), többször megkereste a városvezetést, és dokumentumokat adott át a metrókocsik állapotáról, de konkrét lépések nem történtek.

Tarlós István (Fidesz–KDNP) azt hangsúlyozta, hogy a kocsik főkonstruktőre még rendszeres karbantartás mellett is a forgalomból való kivonást szorgalmazná. Ha minden 30 év fölötti járművet kivonnának, akkor be lehetne zárni a metrót Budapesten. Ki fogja ezt vállalni? – tette fel a kérdést a főpolgármester. Az előterjesztésben Tarlós úgy fogalmazott, hogy a BKV-nak 154 „lejárt szavatosságú” metrókocsija van, de a magyar szabályok műszaki állapothoz és nem életkorhoz kötik a részvételt a forgalomban. A pontos műszaki állapotról viszont nincs információja a fővárosnak.

Kocsis arról tájékoztatta Tarlóst, hogy 11 metrókocsit, amelyek 35 és 40 év óta vannak forgalomban, tovább üzemeltetnének, de ezek általános és rendkívüli felülvizsgálatát el kell végezni. Erre a BKV már keresi a forrást és a technológiát. Cél az is, hogy összeállítsanak egy járműpark-fejlesztési csomagot, amellyel elérhető, hogy ne legyen 30 évnél idősebb szerelvény a forgalomban. A műszaki audit kiterjed a metrószerelvények karbantartási rendszerének teljes felülvizsgálatára; elemezni fogják a szerelvények további üzemeltetésének életkorukból fakadó kockázatait; vizsgálják a felhasznált, beépített alkatrészeket, a beépítés folyamatát és a szerelvények általános műszaki állapotát. Az auditot kizárólag minősített, nemzetközi referenciákkal rendelkező intézet végezheti, a feladatok elsősorban a 3-as metróvonalra terjednek ki, de a 2-es metró üzemvitelét is vizsgálnák.

Megkezdték a kocsik kivonását

Tarlós múlt pénteken jelentette be, hogy megkezdték 43 – 40 évnél idősebb – metrókocsi kivonását a 2-es és 3-as vonalról, mert potenciális balesetveszélyt jelentenek. A főpolgármester elmondta, a metrótűzesetek miatt a BKV vezérigazgatója megkereste a szerelvényeket korábban gyártó orosz céget, és azt a tájékoztatást kapták, hogy a 30 év feletti szerelvények közlekedtetése már biztonsági kockázatot jelent.

A BKV állományában egy 2011. februári jelentés szerint három típusú metrókocsi van. A legfiatalabbak a 81714/81717-es típusú szerelvények, de ezek is átlagosan 25,8 évesek. A társaságnak 194 ilyen típusú kocsija van. Ev, EvA és Ev3 típusú kocsiból 174-et használ a BKV, ezek átlagos életkora 37,1 év. Korábban azzal számoltak, hogy az Alstom-kocsik szállításának csúszása miatt a 3-as vonalon szolgáló, selejtezésre tervezett Ev3-asokat továbbra is üzemben tartják, érdemi felújítás nélkül. A kisföldalatti szerelvényeiből 23 fut, ezek átlagosan 36,7 évesek, karosszériahibák sorozatban fordultak elő. A BKV 2010-re tervezte, hogy elvégzi ezen kocsik nagyjavítását, amellyel 7-10 évig tovább üzemelhetnek.

Egy közlekedési szakportálon olvasható cikk szerint az első, Ev típusú szerelvényeket 1966-ban rendelték meg, majd 1970–1972-ben állították forgalomba őket. A később rendelt szerelvények kapták az Ev3-as megjelölést, EvA-val pedig a 2000 és 2002 között felújított 45 kocsit jelölik.

Az ELTE-vel és a Műszakival is szerződnek

Együttműködési megállapodást köt a fővárosi önkormányzat a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetemmel, az Eötvös Loránd Tudományegyetemmel (ELTE), valamint a Hallgatói Önkormányzatok Országos Konferenciájával (HÖOK). A Fővárosi Közgyűlés a szerdai ülésén egyhangúlag támogatta a megállapodások megkötését. A képviselők által támogatott dokumentum szerint az önkormányzat a jövőben a szakpolitikai kérdések kidolgozásakor támaszkodni kíván az egyetemek szellemi bázisára.

Az ELTE a megállapodás szerint vállalja, hogy megszervez egy „budapesti egyetemi kötődésű tudósokból álló nemzetközi tudományos támogató hálózatot”, a Műegyetem pedig kutatói műhelyet hoz létre, amely integrálja a főváros jövőjével kapcsolatos alapkutatásokat és elemzéseket, továbbá részt vesz a közúti és vízi közösségi közlekedési fejlesztési tanulmányok elkészítésében.

Tarlós István példaként említette, hogy a diákok nyáron a fővárosban ismerkedhetnének a közigazgatással. A főpolgármester azt hangoztatta: a fővárosnak büszkének kell lennie az egyetemeire. A főváros márciusban hasonló együttműködésről számolt be a Magyar Tudományos Akadémiával. Az önkormányzat akkor azt közölte, hogy a főváros vezetése a jövőben támaszkodni fog az Akadémia szellemi bázisára, és javasolja, hogy az intézmény vegyen részt fővárosi szakpolitikai kérdések kidolgozásában.

A diákokat is meghívnák

A közgyűlés arról is döntött szerdán, hogy a főváros együttműködési megállapodást köthet a Hallgatói Önkormányzatok Országos Konferenciájával. A Tarlós István főpolgármester és Nagy Dávid HÖOK-elnök között kötendő megállapodás értelmében az önkormányzat és az érdek-képviseleti szervezet megegyezik abban, hogy az együttműködésüket érintő tanácskozásokra és rendezvényekre kölcsönösen meghívják egymás képviselőit. Az önkormányzat vállalja azt is, hogy „a fővárosban működő felsőoktatási intézményekben hallgatókat fokozottan érintő fővárosi rendeletek és az egyetemi ifjúságot érintő egyéb döntések előkészítési folyamatában” kikéri a HÖOK véleményét. A dokumentum értelmében a főváros figyelembe veszi a hallgatók közlekedési szokásait is egyebek mellett a BKV-járatok kialakításakor, valamint a kerékpárutak vonalvezetésének megtervezésénél.

A HÖOK azt vállalja a megállapodásban, hogy az önkormányzat hallgatókat érintő döntéseinek és rendeleteinek meghozatalához szükséges háttérkutatásokban és tanulmányok elkészítésében aktív szerepet vállal. A HÖOK kész segítséget nyújtani a budapesti ifjúsági koncepció megvalósulásához is. Az aláírandó dokumentum értelmében a Fővárosi Szabó Ervin Könyvtár és az egyetemi könyvtárak is szorosabban együttműködik majd.

Megállapodás születhet a drosztokról

Aláírhatja a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) és a Fővárosi Taxiállomásokat Üzemeltető Kft. a Budapest Airporttal a taxidrosztok üzemeltetéséről szóló szerződést, miután a Fővárosi Közgyűlés szerdán 29 igen, 3 nem és 1 tartózkodás mellett elfogadta az erről szóló előterjesztést. György István főpolgármester-helyettes előterjesztése szerint a Budapest Airport (BA) Zrt., a Budapesti Közlekedési Központ és a Fővárosi Taxiállomásokat Üzemeltető Kft. öt évre kötne szerződést a taxiállomások fenntartásával, működtetésével kapcsolatos kötelezettségek teljesítésére. (Ez a Liszt Ferenc repülőtér üzemeltetője által a Főtaxi Zrt.-vel korábban kötött megállapodást nem érinti.)

A szerződés megkötése azért vált szükségessé, mert a 2006-ban öt évre kötött egyezmény május 24-én lejárt. A megállapodás szerint a Budapest Airport a reptér térségében olyan közcélú fejlesztéseket hajt végre, amelyek segítik a légikikötő közlekedési kiszolgálását. Ennek értelmében utastájékoztatókat helyeznek el, amelyeken látható lesz a következő busz érkezéséig hátralévő idő, információs irodákat nyitnak, jegykiadó automatákat vásárolnak. Ezenkívül a BA vállalta, hogy a buszmegállókhoz ülőhelyeket biztosít, a taxik számára pedig 50 férőhelyes úgynevezett pufferparkolót (várakozó parkolót) bocsát rendelkezésre.

Hosszabbítanának

György István előterjesztésében felidézte azokat a tárgyalásokat, amelyeket a múlt év végétől a Budapest Airporttal folytattak a taxidrosztokról. Az Országos Taxis Szövetség szerdán azt kérte, hogy a főváros ne írjon alá új szerződést a Liszt Ferenc repteret üzemeltető Budapest Airporttal a taxidrosztok üzemeltetéséről. A szövetség elnöke, Metál Zoltán az MTI-nek eljuttatott nyílt levelében azt javasolta, hogy a város vezetése az év végéig hosszabbítsa meg a május 26-án lejáró szerződést, és a következő több mint hat hónapban dolgozza ki a szakmai képviseletekkel az utasok és a főváros érdekeire összpontosító végleges megoldást.

A BA Zrt. múlt pénteki közleményében nyugtalanítónak nevezte a repülőtéri taxidrosztok helyzetét, mivel az üzemeltetésről szóló eddigi szerződés lejártáig kevés idő maradt az újat aláírni. A BKK akkor erre reagálva az MTI-vel azt közölte: a közgyűlés május 25-i ülésén erről döntés születhet, így a reptér üzemeltetője és a főváros számára is lényegesen kedvezőbb feltételekkel rendeződhet az ügy. A repülőtéri droszthelyzet rendezését több érintett szervezet is sürgette.

A Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara korábban azt közölte: a BA Zrt. tavaly december óta képtelen eleget tenni annak a kötelezettségének, hogy biztosítsa a nem szerződött taxik számára a megfelelő feltételeket az utasok kiszállásához, illetve a rendelésre hívott taxik részére a kulturált utasfelvételi pontokat a reptéren.

Az utasok kényelme a cél

Az Országos Taxis Szövetség levélben kérte Tarlós István főpolgármester segítségét a helyzet „normalizálásához”. Hardy Mihály, a BA vállalati kapcsolatok igazgatója az MTI-vel akkor azt közölte: a Budapest Airport „az érvényes szerződéseknek megfelelően jár el a repülőtéri taxis szolgáltatás kérdésében, amelynél az első számú szempont az utasok gyors, kényelmes és biztonságos földi kiszolgálása”.

(MTI)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.