Majdnem jó filmek mustrája

Bár a magyar filmszakma magát hangadónak kikiáltó része még mindig makacsul központosításról, az alkotói szabadság veszélyeztetéséről beszél, nyilvánvaló, hogy igaza van Réthelyi Miklósnak, aki szemlenyitó beszédében azt fejtegette, hogy a filmek támogatási rendszerének régi struktúrája immár életképtelen. Andy Vajna a szemle során is hangsúlyozta, hogy az új rendszerben az alkotók autonómiája és a pénzügyi megvalósíthatóság szintézise lesz a kitűzött cél. Vajna az elvárások egyik sarkalatos pontjának tarja sokunkkal együtt, hogy a jól megírt, irodalmi igényű forgatókönyvnek kulcsszerepe lehet a megújulásban.• Megkezdődött az Urániában a 42. Magyar Filmszemle• Örökzöld témák, közép-európai tragédiák a filmszemlén

2011. 05. 08. 12:45
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Utak a pokolba

Beszéljünk inkább arról, ami a filmkritikus valódi feladata lenne, ha a „körülmények” nem terelnék el a figyelmünket örökké a lényegről. Például arról, hogy Morell Mihály, a magyar filmművészet doyenje – két múzsának is fölkentje, az Elégia, a Szindbád, az Árvácska, a 80 huszár, a Nagy generáció vágója-szerkesztője, aki ráadásul jelentős szobrászművész – idén december 27-én lesz száz éves. Az, hogy a filmszemle vetítései sokkal „hézagosabb” sorok előtt játszódtak, mint a korábbi években, köszönhető elsősorban annak, hogy a filmek jó részét már bemutatták a mozikban. Tetszik, nem tetszik, a nagyközönséget a versenyfilm kategória nagyjátékfilmjei érdeklik, s ebben a kategóriában mindösszesen négy, még eddig nem látott munka szerepelt a szemlén. Természetesen, nem kedveztek a szemle látogatottságának az egyéb konkurens nagyrendezvények és a vasárnapig kitartó verőfényes, kora nyári idő sem. Ám amikor leülünk a filmvászon elé, eljön az igazság pillanata, s az ember a szemle végső napján kénytelen kimondani: a mezőny nagy részét a majdnem jó filmek alkották. Nem voltak ijesztő fiaskók, mint amelyekhez tömegével szoktatott bennünket hozzá a megélhetési filmgyártás az utóbbi két évtizedben. Kiugróan jó teljesítményekkel azonban elsősorban nem a játékfilmes kategóriában találkozhattunk.

Nemzetközi sikerek követik az 1971-ben született Kocsis Ágnes Pál Adrienn című filmjét. Ahogy korábbi, Friss levegőt című filmjében is, napjaink valóságából emel ki különleges témákat. E film groteszk határán táncoló jelenetei úgy rajzolják meg újkori életünk jellegzetességeit, hogy a rendező elkerüli a frázisokat és a „nem jellemző” extremitásokat is. A Pál Adrienn egy elfekvő kórházban dolgozó túlsúlyos ápolónő Odüsszeiája. Egy életörömtől duzzadó, édességimádó leány a szenvedők között – önmagában remek ellentét. A lány úgy dönt élete egy különös pillanatában, hogy megkeresi régi, gyermekkori barátnőjét. Izgalmas, szomorú, mulatságos, síró-nevető helyzeteket teremt a külső, a mai kor társadalmi gondjait felvillantó, valamint a belső, a lélek rejtelmeiben kutakodó nagy utazás, amelyben remekül teljesít a szereplőgárda is.

A múlt és a jelen találkozásának nagy pillanatait örökíti meg művészi ihlettel Hules Endre A halálba táncoltatott leány rendezője, akit onnan is ismerhetnek sokan, hogy Kovács Klaudia (A lyukas zászló című film rendezője) többrendbeli alkotótársa. E film középpontjában egy alkotó testvérpár különleges drámája áll. Egyikőjük elmenekült a szocializmusból, a másik maradt a megalkuvások, a pártfunkcionáriusok, a KISZ-vezetők érvényesülési terepeként ismert Magyarországon. Az emigrált fiú napjainkban hazatér, s testvérével együtt úgy döntenek, hogy felújítják utolsó közös sikerüket, A halálba táncoltatott leány balladájából készült tánckompozíciót, s ez a dance macabre válik a film mágnes erőközpontjává. Költői kérdés: vajon sikerül-e az idősebb testvérnek elégtételt vennie a szocialista világon és a szerelmét elszerető fivérén is az elszenvedett sérelmekért? Nálunk ez a nagyhatású alkotás érdemelné ki a fődíjat.

Az East side stories című filmnovella blokkban is a szocialista múlt és a jelen keveredik. Bollók Csaba The sunny side, Török Ferenc The Flip Side, Bodzsár Márk The Other Side, Hajdu Szabolcs The Wild Side című filmszkeccsek tanúsítják, hogy a hamis nosztalgiákban, erőltetett retrókban rózsaszínné hamisított baloldali diktatúra nem alternatíva, ám ez a tény nem változtat semmit az 1990 után következett két évtized nyomorúságain.

Az új világ kitágítja ugyan az emberi életben a cselekvési szabadság lehetőségeit, ám ezek önmagukban semmit nem segítenek a hiteles önmegvalósításban – vallja a Diamond Club rendezője, Vécsey Márton. Egy őrült performance megvalósíthatóságának lehetősége körül forog a film története, amelynek filmre vitelében sokat segít a jó szereplőgárda (Uglás Csaba, Tenki Réka, Haumann Máté, Trokán Nóra és a többiek).

Sorolhatnánk jelen és jövő összefonódásának megannyi, viszonylag jól, de talán soha nem kiemelkedően megvalósított történeteit. Extremitásában különbözik a mezőnytől a Szelíd teremtés – A Frankenstein terv, amelyet Mundruczó Kornél Mary Shelley világhírű gótikus rémregénye, a Frankenstein nyomán álmodott vászonra. Egy izgalmas, ma játszódó lélektani thriller jelzi, hogy a tehetséges kortárs fiatalokat egyre gyakrabban megkísértik a tömegfilmes műfajok. Az Utolér című Dyga Zsombor-film, amelyet a szemle nyitóestéjén is láthattunk, egy pedofil gyilkosság és a szülői megtorlás nyomasztó iszonyatát járja körül, a tehetséges rendező kamerájával. A jó ütemben fölépített, a szándékolt lassításokkal is intenzív feszültséget teremtő filmben úgy futnak egymás mellett a múlt és a jelen történései, hogy a néző számára az erőviszonyok csak egy idő eltelte után válnak egyértelművé. Ez izgalmas összerakós játékká, puzzle-lé is teszi a művet, amely két okból nem biztos, hogy nagy közönségsikert arat. Az egyik, hogy a téma iránt minden ép erkölcsi érzékű ember ab ovo idegenkedést érez. A másik pedig éppen a megvalósítás igényessége, Dyga filmje művészi értékét tekintve magasan veri a televízióban látható rémfilmeket, kiváltképpen a sorozatokat, így a mű tömegfilmként igényes, művészfilmként viszont „tömeges”. A befejezés kiváló: egyszerre megindító és paradox módon fölemelő a krisztusi megbocsájtás reményének hirdetésével. Mindenesetre, a 2009-es Köntörfalak című, hasonlóan múltat és jelent vegyítő, tehetséges filmnovellával együtt már úgy érezzük: lélektani szempontból igényes, korjellemző életmű van kibontakozóban. Jómagam mindenképpen a díjazottak közé sorolnám.

Tévéjátékszerűség

Az ügynökök a paradicsomba mennek című Dézsy Zoltán-filmről már írtunk egy ízben. Azt a tragédiát járja körül tévéfilmes eszközökkel, ami abból adódik, hogy az 1990 előtti időszakban olyan emberek is a besúgók közé álltak, hagyták magukat beépíteni, akikről korábban azt hihettük: emblematikus alakjai a rendszerváltoztató folyamatoknak és a bársonyos forradalmaknak. Nem véletlenül vezetem át éppen ezzel a filmmel az olvasót a televízióra készült művek mezőnyébe. Török Ferenc Apacsok című tévéfilmje is azt a világot idézi föl a jelenbe nyúlóan, amelyben a pártvezetők, a KISZ-apparatcsikok és a hatalom láthatatlan öklei, a besúgók érvényesülhettek. Kiváló színészek, Schneider Zoltán, Csányi Sándor, Szervét Tibor, Csomós Mari, Wéber Kata jelenítenek meg egy mesterien komponált, színpadi műből átdolgozott történetet. A sokat és sokszor dicsőített hamis konszolidáció évadján, a korai hatvanas években fiatalok (többek között az egyik forgatókönyvíró, Bereményi Géza és Cseh Tamás is) vidéken indián táborosdit játszottak, hogy legalább a képzelet birodalmában kiélhessék nosztalgiáikat a szabadság iránt, melyeknek szimbóluma a May Károly regényekből megismerhető apacs világ. Egy fiatal rendező, itt és most, a huszonegyedik században filmet szeretne készíteni a történetből, mégpedig nagyapja, az egykori törzsi fővarázsló emlékiratait fölhasználva. (Mind a rendezőt, mind a nagyapát Csányi Sándor alakítja.) Ám végzet-szerű véletlenként találkozik az egykori magyar-indián törzsfőnök unokájával (a főnököt és az unokát is Schneider Zoltán játssza), aki dokumentumokkal bizonyítja az ifjú rendezőnek, hogy nagyapja besúgó volt és vétkes az indián törzsfőnök halálában.

A részletekről többet elárulni vétek volna, csak annyit, hogy az unoka úgy dönt: akkor is kötelessége tervezett filmjében leleplezni saját nagyapját is, ha ezért az egész család kitagadja. Az üzenet mind Dézsy Zoltán, mind Török Ferenc filmjében egyértelmű: amíg nem tisztázzuk a kommunista múlt sötét foltjait, tovább él a kettős mérce, a bolsevizmus bűneinek tagadása. Ugyanerről vall egy kiváló, megrázó dokumentumfilm is, Skrabski Fruzsina és Novák Tamás alkotása, a Bűn és büntetlenség, amely az 1956-os forradalom és szabadságharc még mindig élő főszereplőjének, Biszku Bélának elévülhetetlen bűneire hívja föl a figyelmet.

A játékfilmek nagy részére is jellemző a többműfajúság, így sokszor alig láttunk különbséget a két kategória művei között. Nem véletlen, hogy a szemle számomra egyik legszebb, legtökéletesebb kompozíciója is tévéfilm, Mátyássy Áron lírai látomásfilmje Karinthy Frigyes művei nyomán, T.Ú.K – Tanár úr kérem címmel. Köbli Norbert, a kiváló forgatókönyvíró Karinthy Frigyes valódi életrajzából, a Tanár úr kérem című remeklés és az Utazás a koponyám körül című megrázó regény motívumaiból készített ragyogó ütemű, valódi megtisztulást, katarzist kiváltó kisremeklést. A filmben a svédországi agyműtéten átesett kiváló író-költő, Karinthy Frigyes idézi meg látomásosan gyermekkorának íróvá és igaz emberré avató élményeit, emlékeit. A rendező, Mátyássy Áron realiszstikus remeklése az Utolsó idők után bizonyítja, hogy par excellence látványkompozíciókra építő költői, rendezői filmet is képes teremteni, biztos kézzel. Otthonosan mozog a különböző műfajok világában.

Animáció mint a film szürrealista költészete

Az animáció a film szürrealista költészete, jogos, hogy végre külön versenykategóriába helyezte a szemlebizottság. A folytatást remélve láttuk az A2-es animáció blokkban Jankovics Marcell Az ember tragédiája – Ó Fortuna című filmjét, amely az immár elkészült nagy mű versenyen kívül bemutatott részlete. A mi gyerekkorunkban, az államszocializmusban a Falanszter jelenetet tartottuk legfontosabbnak, amelyben a géniusz megálmodta, mennyire silány a kommunizmus eszméje és gyakorlata is. A mai néző számára a londoni szín különösen fontos része a Tragédiának, hiszen a manapság sokat dicsőített szabad versenyes kapitalizmus sátáni arcát mutatja föl, amelyet Jankovics Marcell apokaliptikus látomásként tár elénk: megmutatván, hogy a két legszörnyűbb eszmesátán, a fasizmus és a kommunizmus egyik bölcsője az embertelen kapitalizmus, amely akár a világ végét is ránk hozhatja, de az emberiség nem akar tanulni a múltból, mindent ugyanúgy kezd újra. A másik nagy animációs remeklés Rófusz Ferenc Ticket-Freedom című munkája. Életről, halálról, születésről, újjászületésről mond el az Oscar-díjas rendező mindent néhány percben. Jankovics Marcell és Rófusz Ferenc a magyar filmművészet aranykorának főszereplői is jelzik, hogy a fiatalos lendület és a megújulás képessége nem csak életkor kérdése.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.