Örökzöld témák, közép-európai tragédiák a filmszemlén

Ha később is, mint ahogyan megszoktuk (s mivel az elmúlt nyolc év során a szocialista–liberális kormányok az anyagi és az erkölcsi csőd szélére sodorták az országot), szerényebb körülmények között s rövidebb ideig tart, de elkezdődik a 42. Magyar Filmszemle. Május 5. és 8. között négy budapesti helyszínen, az Uránia Nemzeti Filmszínházban, a Puskinban, a Corvin moziban és a Gödör Klubban zajlanak az úgynevezett fapados filmszemle vetítései, amely várhatóan az eddigi mustratípusok korszakának utolsó rendezvénye lesz.<br /><br /><a href="http://www.mno.hu/portal/781428" target="_blank"><strong>• Megújul a magyar filmtámogatási rendszer + Képriport + Videó</strong></a>

2011. 05. 05. 9:35
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Hétfő délután Andy Vajna kormánybiztos és munkatársai a budapesti Kempinski hotelben sajtótájékoztatón ismertették a nemzeti filmipar megújításáról szóló koncepciót. E szerint a többi között létrehozzák a Magyar Nemzeti Filmalapot, ami a filmgyártás támogatása mellett a forgalmazással, a nemzetközi filmértékesítéssel és fesztiváloztatással is foglalkozik. Az alap részben a megszűnt Magyar Mozgókép Közalapítvány feladatait veszi át. Hatásköre alá tartozik majd többek közt a Magyar Filmlaboratórium, a Mokép mint filmforgalmazó, s a Nemzeti Filmarchívum filmjogai is átkerülnek az intézményhez. Idén a filmalap kétmilliárd forinttal gazdálkodik, amelyből három-négy egész estés filmet, a jövő évtől évente nyolc-tíz filmet akarnak támogatni. Andy Vajna és munkatársa, Havas Ágnes hangsúlyozta, hogy egy egyszerűbben működő és átláthatóbb rendszer létrehozása a cél, amelyben egy film csak egy intézménynél pályázik, és ahol a pénz elköltését és a film nézőkhöz eljutását sokkal jobban nyomon követik majd, a forgatókönyv fejlesztésétől kezdve a marketingig és forgalmazásig. A fő cél: a nézők visszacsábítása a mozikba, ugyanakkor sikeres szereplés a nemzetközi filmfesztiválokon is.

Ahogy már megírtuk, Bara Margit színművész veszi át az életműdíjat az idei késleltetett mustrán, a szűkebb költségvetés miatt a zsűri nem osztja ki a Magyar Mozgókép Mestere díjat. A zsűri elnöke Cserhalmi György színművész. Összesen 409 alkotást neveztek a mustrára, ebből 11 nagy-, 26 kis-, 13 tévéfilm, 11 animációs (utóbbi a szemle történetében először külön versenykategóriában indul), 10 tudományos-ismeretterjesztő és 24 dokumentumfilm jutott a döntőbe.

A nyitófilm Nemes Gyula Negatív magyar filmtörténet című alkotása, amelynek vetítése március 5-én este hatkor kezdődik az Uránia Nemzeti Filmszínházban. Este nyolckor ugyanott vetítik Dyga Zsombor Utolér című versenyfilmjét, amit eddig nem láthattunk moziban. A játékfilmek versenyprogramjában szereplő, még moziforgalmazásba nem került filmek: Vécsei Márton Diamond Klub, Vecsernyés János Nyár utca című alkotásai, valamint az East Side Stories című filmnovellablokk, amelyben fiatalok – Bodzsár Márk, Bollók Csaba, Hajdu Szabolcs, Török Ferenc – filmjei szerepelnek, valamint Hules Endre rendezésében A halálba táncoltatott leány. Még nem vetített filmnek számít a versenyen kívüli bemutatókból, az úgynevezett információs programból az Antigoné – Avagy Erdélyben filmet együtt (Jakab Benke Nándor) s néhány külföldi koprodukcióban készült film: A bosszúállók (Aranza Ibarra, Alfonso Arandia), Ballada Karimért (Jasmin Durakovicz), Budapest (Walter Carvalho), Emlékszem Anna Frankra (Alberto Negrin), Juan (Kasper Holten), Morgen (Marian Crisan).

A kísérő rendezvények közül mindig komoly izgalmat és érdeklődést kelt a Magyar filmplakát-kiállítás és verseny, amelyen idén nyolcadik alkalommal vetélkednek a legjobb plakáttervezők a tavalyi filmplakátokkal. A kiállítás péntek reggel tízkor nyílik meg az Uránia Nemzeti Filmszínházban.

A rövidített filmszemle értékelőire, szakmai és szakmán kívüli nézőire érdekes élmények várnak az elkövetkező négy nap folyamán. Tallózva a termésből, kezdjük egy versenyen kívüli programmal. Bizonyára sokan érdeklődnek majd Jankovics Marcell Az ember tragédiája című nagyszabású animációs filmjének londoni színe iránt, amelyet május 5-én a Corvin Mozi Korda termében 15 órától láthat először a szemleközönség. Jankovics Marcell 1941-ben született Budapesten, jelenleg a Nemzeti Kulturális Alap (NKA) bizottságának elnöke. A jeles rendező a Sisyphus című filmjét 1975-ben Oscar-díjra jelölték. 1977-ben a Küzdők című filmjével Arany Pálmát kapott a Cannes-i filmfesztiválon, ami a filmszakma legnagyobb elismerésének számít ma is. 1984-ben a Fehérlófia című filmjére megkapta Los Angelesben, az Oscar honában minden idők legjobb rajzfilmje címet.

Az ember tragédiája 155 perces változata valószínűleg csak DVD-n kerül forgalomba, eleve nem is tervezte, tervezhette mozira a filmet. Jankovics képekbe sűrítette a nagy gondolati dráma esszenciáját, ahogy nyilatkozta: itt és most, amikor a fiatalok virtuális világokba, blogozásba, diszkózásba, klikk-kapcsolatokba rejtőznek az élet valódi kihívásai elől, kiváltképpen aktuálisnak, örökzöldnek érzi Madách üzenetét: ember küzdj, és bízva bízzál. Izgalmasnak ígérkezik a homokanimáció hazai nagymestere, Cakó Ferenc Érintés című filmje, amelyben emberi kapcsolatok, társadalmi konfliktusok látomásait idézi föl a rendező.

A játékfilmes mezőnyből bizonyára komoly érdeklődést kelt Fliegauf Benedek Womb című információs vetítésen szereplő filmalkotása. Különös szerelmi történetet mond el három idősíkban. Először a nyolcvanas, aztán a kilencvenes években, végül a jövőben találkozhatunk ugyanazzal a szerelmespárral. Fliegauf minden alkotása kirívóan különbözik a másiktól, művei vitát provokálnak. Török Ferenc (Tranzit, Moszkva tér, Cipők) is a fiatalabb filmes nemzedék képviselője, aki Pálfi Györgyhöz (A hal, Körbe, Hukkle) s a tavalyi szemlegyőztes Bibliothéque Pascal rendezőjéhez, Hajdu Szabolcshoz (Fehér tenyér, Nekropolisz, Tamara) hasonlóan megpróbál egyéni utakon járni. Török Ferenc Apacsokja (forgatókönyvíró Bereményi Géza) közép-európai tragédiát visz filmre. Egy huszonegyedik századi ifjú rendezőről szól, ki élete első filmjében édesapja hatvanas évekbeli élményét szeretné megfilmesíteni. E nemzedék fővárosi fiataljainak egy része sajátos módon fejtett ki passzív ellenállást a sokak által aranykornak hazudott, hamis nosztalgiáikban rózsaszínre festett hatvanas években a Kádár-korszak burkolt, de egyáltalán nem puha diktatúrája ellen. Indián táborokat alapítottak, törzsi szokások szerint éltek. „A film a filmben” történet tragikus, de a korra nagyon jellemző fordulatot vesz: kiderül, hogy a társaságból valaki besúgó (Csányi Sándor alakítja). Rokon témájú alkotás Dézsy Zoltán Az ügynökök a paradicsomba mennek című filmje, amely ugyanezt a problémakört a demokratikus ellenzék prosperitásának évadján mutatja meg. Az is rokon a két közép-európai tragédiafilmben, hogy a végén kérdőjel van: miért nem tudtuk meg 1990-ben, hogy kik tették tönkre az életünket? Annak a rendszerváltó kormánynak a mulasztásait bizony ma már nagyon nehéz helyrehozni.

A kisfilmes mezőny kínálatában tallózva jelentős várakozás övezi Till Attila a Csicska című filmjét, amely a hazai mustra után a májusi cannes-i filmfesztivál műsorán fog szerepelni. A mű tanúsítja, hogy a zárt közösségek erkölcsmegtartó ereje nem mindig működik, olykor torzulásokhoz, családi, kisközösségi tragédiákhoz vezethet. Érdekesnek ígérkezik a dokumentumfilmek kategóriájában Szomjas György Keleti szél, Erdélyi János Tiszaberek, Zsigmond Dezső Az Óperenciás tengeren is túl című munkája. Zsigmond Dezső ezenkívül filmre vitte még Moliére A botcsinálta doktor című komédiáját modernizált változatban, ugyanakkor Kazinczy Ferenc archaizáló fordítását felhasználva. Erdélyi János és Zsigmond Dezső a rendszerváltozás évében tűntek föl együtt a Vérrel és kötéllel című alkotással, amely az 1956-os mosonmagyaróvári ávós sortűzről szólt. A két akkor ifjú rendező szakmán kívülről érkezett, tanárképző főiskolai diplomával, üzemi lapnál dolgozó vidéki újságíróként robbantak be e filmjükkel, amely a Szőts István vezette zsűritől megkapta az 1990-es szemle dokumentumfődíját. Azóta mindketten a magyar film jelentős képviselőivé váltak.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.