Autózás: a jövő elkezdődött?

Villannyal és sűrített gázzal üzemelő gépjárművek jelenhetnek meg a budapesti utakon hamarosan. Míg az Elmű az elektromos töltőállomások számát bővíti, a Főgáz megépíti a főváros első sűrítettgáz-kútját. Utóbbiban európai szinten komoly lehetőséget lát az orosz Gazprom is. Jelenleg hazánkban mindkét technológia esetében tíznél kevesebb autó van forgalomban.

Dékány Lóránt
2011. 06. 29. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Alternatív hajtású autók lephetik el a főváros utcáit éveken belül. – 2020-ig 25 ezerre nőhet az elektromos gépjárművek száma Budapesten – mondta a múlt héten Marie-Theres Thiell, az Elmű– ÉMÁSZ-csoport igazgatóságának elnöke. Hozzáfűzte, a német hátterű társaság a Dózsa György úti székház elé kihelyezett elektromos töltőállomás mellé év végéig további öt ilyen kút kialakítását tervezi a fővárosban. Mindemellett a már működő állomás ingyenes használatát egészen az év végéig teszik lehetővé. – Az a célunk, hogy az „elektromobilitás” látható legyen a magyar főváros útjain is – hangsúlyozta Thiell. Ezért hozták létre az E-Community nevű szervezetet, amelyben minden olyan partner részt vehet, aki hozzá akar járulni az elektromos autók elterjesztéséhez. Az elnök szerint azonban elsősorban olyan tagokra van szükség, akik az ilyen gépjárműveket, és a hozzá kapcsolódó infrastruktúrát hajlandóak megvásárolni. – Megkezdtük a párbeszédet a politikusokkal, mert az ő támogatásukra is szükség van a kezdeti időszakban – fogalmazott Marie-Theres Thiell.
Az Elmű–ÉMÁSZ vezetője elismerte, hogy a ma kapható elektromos gépjárművek még nagyon drágák, hiszen körülbelül háromszor annyiba kerülnek, mint a hagyományos üzemanyaggal működő autók. Ugyanakkor lát fejlődést Magyarországon, hiszen mint részletezte, ma már több nagy márka modellje is elérhető a magyar piacon. – Az elektromos autók idővel egyre olcsóbbak lesznek. Az előrejelzések alapján 2020-ra Európában már tízmillió ilyen jármű futhat az utakon – jelentette ki cégcsoport elnöke.
Az energiaipari vállalatok azonban más alternatív üzemanyag elterjesztésén is dolgoznak. – Várhatóan szeptember 1-jére elkészül az első budapesti töltőállomás a sűrített földgázzal (CNG) üzemelő autók számára, amelyet egy kőbányai Mol-benzinkúton építenek ki – mondta megkeresésünkre Bálint Norbert, a Főgáz szóvivője. Hozzátette, a céljuk az, hogy minél több partnert tudjanak bevonni ebbe a kezdeményezésbe, hogy meghonosodjon Magyarországon is a gázüzemű technológia a közlekedésben. A Főgáznak jelenleg hat ilyen gépkocsija van, a terveik szerint pedig a teljes gépjárműflottát fokozatosan átállítják sűrített földgázüzemű autókra. Ezeket jelenleg a Főgáz II. János Pál pápa téri központjánál még 2009-ben felállított lassú töltővel tankolják fel, aminek töltési ideje 6–8 óra. – Az új állomáson már jóval gyorsabb technológiát építünk ki, így itt a töltés csupán 1–2 percet vesz majd igénybe – fejtette ki Bálint Norbert. Megjegyezte, a ma elérhető CNG-autóknál az egy kilométerre vetített üzemanyagköltség 16-17 forintra jön ki, míg egy benzines járműnél az összeg ennek csaknem a duplája. Ráadásul ezen gépkocsik nagyjából anynyiba kerülnek, mint a dízeles autók. – Ezekkel összevetve a sűrítettföldgáz-hajtású autók körülbelül 50-60 ezer megtett kilométer után térülnek meg – emelte ki Bálint Norbert. Rámutatott, a cél most az, hogy a nagyobb cégek mutassanak példát ezen a területen.
A gázhajtású autók számát európai szinten is bővíteni szeretnék. Ennek egyik legfőbb szorgalmazója az orosz gázvállalat, a Gazprom.
– 2030-ra Európa közlekedési célú gázfogyasztása 80 milliárd köbméterre nőhet, ami a jelenlegi szint tízszerese – ismertette a számításokat nemrég Alekszej Miller, a Gazprom igazgatóságának elnöke Prágában. Hozzátette, jelenleg mintegy 1,4 millió gázzal hajtott autó található 40 európai ország – beleértve Oroszországot is – útjain, amelyek nagy többsége CNG-technológiát használ. Miller szerint a földgáz mint a legtisztább fosszilis üzemanyag, ideális megoldást jelentene Európa ambiciózus kibocsátáscsökkentési elképzeléseire.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.