Az ókori globalizációnak szentelték a kiállítást

Az ókori „globalizáció” jelképének, a Selyemútnak, valamint a buddhista művészetnek szentelték Kína első tematikus múzeumát, amely Ninghszia Huj nemzetiségi autonóm területen nyílt meg.

MNO
2011. 06. 25. 13:02
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A múzeum multimédiás és szemléltető eszközök sokaságával, 5558 négyzetméteren mutatja be a Hszümisan (Xumishan) buddhista barlangtemplom-együttes kialakulását és fejlődését, amelyet az Északi Vej (Wei Kr.u. 386-534) és a Tang (Tang 618-907) dinasztia uralkodásának idején, az V-X. században építették. A félezernél több Buddha-szobrot tartalmazó barlangok 1982 óta a kiemelt jelentőségű állami műemlékek listáján szerepelnek. A templom-együttest a Hszümi-hegy keleti lejtőjén vörös homokkőbe vájták a buddhista szerzetesek. A 130 barlang nyolc csoportra oszlik.

„Kínában ugyan vannak sokkal nagyobb és híresebb barlangtemplomok, a kevéssé ismert Hszümisan azonban a buddhista építészet egyik gyöngyszeme” – vélekedik Paola Dematte, a kínai művészet és régészet amerikai szakértője. A Rhode Island-i képzőművészeti főiskola docense aláhúzta, hogy fontos helyszínről van szó, hiszen a barlangtemplom a Selyemút, az ókori kelet-nyugati fő kereskedelmi útvonal közelében helyezkedik el. Ennek ellenére a történelmi feljegyzésekben kevés említés történik a barlangtemplomról.

Dematte hozzáfűzte, hogy a barlangok sztéléinek feliratai újabb adalékokkal szolgálnak a templom történetéről. Az egyik XV. századi kőtáblán szerepel először a Hszümisan elnevezés, amely a Szumeru-hegy kínai változata. A Szumeru-hegy (Meru-hegy, tibeti nevén Rirab, azaz Hatalmas Hegy) mítoszok alkotta vidék, a hindu és a buddhista kozmológiában az univerzum központja, a világ tengelye, az istenek lakóhelye. A Nap, a Hold, a csillagok, az égitestek mind körötte forogtak. A végtelenül magas Szumeru-hegy a mindenség kezdete és vége.

A barlangok kivájása előtt a helyszín Fenjisanként (Fengyshan) volt ismert. Senki sem tudja, hogy miért keresztelték át a hegyet, némely szakértő szerint a névcsere egyfajta „reklámfogás” volt, hogy vonzóbbá tegyék a barlangtemplomot a zarándokok számára. Más tudósok, mint például Eugene Wang, a Harvard Egyetem kutatója, a kínai buddhista művészet szakértője szerint nincs semmiféle különös jelentősége a névváltoztatásnak. A Hszümisan elnevezés ugyanis elfogadott buddhista kifejezés volt már jóval azelőtt, hogy a helyszínhez kapcsolódott volna. A barlangok fele teljesen csupasz, és nagy valószínűséggel a szerzetesek elhelyezésére szolgált. A többi barlangot falfestmények és szobrok díszítik. A műalkotások az indiai és közép-ázsiai hatást tükrözik. A barlangok egyike előtt Buddha csaknem 20 méteres szobra tekint le a vidékre. A grandiózus műalkotás Maitréja, az eljövendő világkorszak és a szeretet Buddháját ábrázolja.

A védett műemlékegyüttes erodálódik, pusztul a szél és a homok hatására, de fenyegetik a helyszínt a hegyomlások, a földrengések is. Dematte szerint csupán a barlangok 10 százaléka van jó állapotban, sok közülük romos, mások falait évszázados korom borítja, de nem kegyelmeztek a vandálok sem a műemlékegyüttesnek. A barlangokat 1982-ben vizsgálták meg a Pekingi Egyetem régészei, majd történtek bizonyos állagmegóvási munkák is, amelyek a szakértők szerint többet ártottak, mint használtak. Így cementtel próbálták konzerválni a kolosszális Buddha-szobrot. Utóbbi alkalmazását a szakemberek nem ajánlják homokkő esetében, mivel sokkal keményebb állagú, ráadásul a cement a homokkőt károsító vízben oldódó sókat is tartalmaz.

A barlangok bejáratát – megóvandó a műemlékegyüttest a vandáloktól – rácsos kapu zárja el, a turisták csak azon keresztül „kukucskálhatnak be”. Az óvintézkedések ellenére nehéz megjósolni Hszümisan jövőjét. „Gondosan dokumentálnunk kell a műemlékegyüttes miden négyzetcentiméterét, hogy a barlangtemplomot legalább digitálisan megőrizhessük. Fizikai mivoltukban ugyanis aligha maradhatnak fenn örökre” – fejtette ki Eugene Wang.

(MTI)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.