Döbbenetesen súlyos pillanat

A nap, amelyen az első keresztény egyházi közösség megalakult. Egy nap, amikor háromezer férfi keresztelkedett meg, és amikor Szent Péter – pünkösdi beszéde elmondásakor – kiállt azok elé, akik Jézus felfeszítése óta üldözték, és akik meg akarták őt ölni. Jézus első „szóvivőjéből” az apostolok vezére és az egyház alapítója lett pünkösdkor, húsvét után 50 nappal. A Szentlélek eljövetele ráadásul nem „időzítés nélkül” történt; beteljesítette az ószövetségi törvényt, s a harmadik isteni személy folyamatosan áthatja az ember életét – de hogyan? Erről beszél a Magyar Nemzet Online-nak pünkösd ünnepén dr. Török Csaba, a krisztinavárosi Havasboldogasszony-templom papja.<br /><br /><strong><a href="http://www.mno.hu/portal/790338" target="_blank">• „Ez az ünnep a húsunkba vág”</a></strong>

2011. 06. 12. 4:05
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A „pünkösd” szó a görög „pentékoszté”-ból ered, jelentése: ötven. Pünkösdvasárnap és -hétfőn a kereszténység az Atya és a Fiú melletti harmadik isteni személy, a Szentlélek – apostolokra való – kiáradását ünnepli. A zsidó hagyományban a sínai szövetség ünnepe volt, s a próféták közül Ezekiel és Jeremiás is megírta: „Új szövetséget kötök veletek”; „Új lelket oltok belétek”. Jézust közvetlenül megelőzően Keresztelő Jánosnál találjuk: „Szentlélekkel és tűzzel fog benneteket megkeresztelni”. Az ünnep a húsvéthoz, így a holdtöltéhez igazodik; legkorábbi időpontja május 10., a legkésőbbi június 13. A katolikus egyházban a bérmálás szentségét az ekkor induló időszakban szolgáltatják ki. A néphagyomány tavaszköszöntőt tart ekkor, de a május elején állított májusfát is pünkösdkor bontják. A középkortól ismert népszokás, hogy a férfiak között különféle erősségi és ügyességet igénylő versenyszámokban ilyentájt választottak pünkösdi királyt; a győztes ingyen ihatott a kocsmákban, és hasonló természetű jutalmak jártak neki. A pünkösdi királynéjáráskor négy leány vitt egy ötödiket végig a falun, ennek termékenységvarázsló erőt tulajdonítottak. Volt olyan is, ahol a pünkösdi király „beszállt” a királynéjárásba, ennek pedig adománygyűjtés volt a legfőbb célja. Fontos Mária-kegyhely található Csíksomlyón, ahová a XV. század óta összegyűlnek a magyar hívők. A két Somlyó-hegy köze azóta is a magyarság összetalálkozásának egyik szimbóluma.


– Lángnyelv néhány ember feje fölött – ha rajzot kellene készíteni „pünkösd” témakörben, bizonyosan ez szerepelne rajta. Mert valóban ez volt, Szent Lukács is megírta az újszövetségi Apostolok Cselekedetei könyvben.

– Az Apostolok Cselekedetei (ApCsel.) második fejezetében találjuk pünkösd pontos leírását. Jézus mennybemenetelétől indulunk, ez a „negyvened nap”. Utána az apostolok visszamennek Jeruzsálembe, mert Jézus ezt hagyta meg nekik. Itt együtt vannak, és itt tíznapos várakozási idő következik pünkösdig. Ez idő alatt egyetlen konkrét esemény történik: megválasztják az áruló Júdás helyére a tizenkettedik apostolt, Mátyást. Ebből azért érzi az ember, hogy a 12-es számnak rendkívüli fontossága volt, nem pedig hobbi. Ez maga volt a lényeg; addig nem születhetett meg az egyház, amíg „nincsen rendben” a tizenkettő. Azt is tudjuk még, hogy ez a tíz nap intenzív imával és készülettel telt, hiszen Jézus szavaiból egyértelmű volt korábban, hogy „súlyos” esemény következik, ki fog áradni a Szentlélek. A tizedik napon akik együtt vannak, az a tizenkét apostol, Mária, Jézus anyja – akinek az ApCsel.-ben ez az egyetlen megjelenése – és még néhányan a bővebb tanítványi körből. Az eseményleírás egy igen monumentális képet mutat, kívülről az utca felől szélvihar hallatszik és mennydörgő robaj, a teremben pedig félelem uralkodik, és egyszer csak leszáll a Szentlélek tűznyelvek formájában az apostolokra. Ekkor következik be a fordulat: akik eddig bezárkózva reszkettek, Péter vezérletével kimennek az utcára azok közé, akik addig üldözték őket Jézus halála óta. A „szóvivő” elmondja nagy pünkösdi beszédét, amiben Jézust, az ő munkásságát és az egész húsvéti eseményt értelmezi, tanítás keletkezik a történtekből. Ez egy döbbenetesen súlyos pillanat! Az apostolok eljutnak arra a belátásra, hogy a történések egészében mindennek és mindenkinek megvolt a helye. A kereszthalál itt már nem drámai, tragikus eseményként jelenik meg, hanem Isten akarataként. Azt, hogy Péter beszéde telibe talál, az mutatja, hogy a leírás szerint 3000 férfi keresztelkedik meg Jeruzsálemben. Szó szerint megszületik az egyház pünkösdkor – eleveníti fel Szent Lukács evangélista leírását Csaba atya, figyelmeztetve, hogy ez nem azt jelenti, hogy a Szentlélek addig nem volt jelen, hiszen Jézus keresztelkedésekor és Gábriel arkangyal látogatásakor Máriánál is említés van róla.

Ünnep ott – és ünnep itt

– Hogy miként emelkedett ekkora „rangra” az egyház születésnapja, azt kell mondani: már jóval a születése előtt, hiszen csakúgy, mint húsvét, ez is egy ószövetségi – kereszténység előtti – ünnepet teljesít be.

– Bár ma a húsvét és a karácsony van inkább szem előtt, sokkal ősibb gyökerű ez az ünnep. Nagyon sok vetülete volt, összefoglalóan sátoros ünnepnek nevezték a zsidóknál. A sátorozás hagyományában – amikor a városlakók az Egyiptomból való kivonulás, a pusztai vándorlás emlékére kiköltöztek lakhelyükről – az első nap az, amikor az Úr angyala végigvonult Egyiptomon, az ötvenedik, amikor megkapták törvényeiket a Sínai-hegyen. Mindez egybekötődött egy mezőgazdasági üzenettel; ekkor kezdődött a Közel-Keleten az aratási idény. A sátorba való kiköltözés tehát ezt is jelenti. Az emlékezésben így helye volt annak is, hogy „Izrael földet kapott”; maga vet, és maga aratja le a termést. Tehát a húsvét és a pünkösd már az Ószövetség rendjében két, teljesen egybetartozó ünnep volt, mondhatni, egy folyamatnak a két vége, ahol pünkösd a hálaadás az Isten felé a törvényért, a földért, a termésért, mindenért – enged betekintést pünkösd ősi szimbolikájába a lelkipásztor.

– A keresztény pünkösddel ez az ötvennapos hagyomány megmaradt és új értelmet nyert azzal, hogy Jézus 50 nappal húsvét után küldte el a Szentlelket. (Húsvétot a tavaszi napéjegyenlőség utáni első holdtöltét követő vasárnap, erre 7 hétre következik pünkösd.)

– Amikor azt olvassuk a Bibliában, hogy tele volt ünneplőkkel ekkor Jeruzsálem, az nem azt jelenti, hogy ott maradtak a húsvéti zarándokok; már a másik ünnepre érkeztek. Sokszor nem héberül, hanem különböző nyelveken beszélő emberek jöttek, ezért is volt különös jelentősége annak, hogy Jézus tanítványai a Szentlélek kiáradása után „különböző nyelveken kezdtek beszélni” – mondta el Csaba atya.

– Magában a Bibliában találunk magyarázatot egyébként arra, hogy miért történik meg párhuzamosan annyi minden az Ó- és az Újszövetségben...

– Jézus a hegyi beszédben azt mondja, „nem eltörölni jöttem a törvényt, hanem beteljesíteni”. Húsvéttal kapcsolatban sem azt hisszük, hogy Jézus halálával és feltámadásával egyszerűen el lett törölve az ószövetségi húsvét. Úgy nevezzük ezt, hogy előkép – ami Krisztus előtt megtörtént, utána beteljesedik, nyilvánvalóvá válik. Ott ország, törvény és föld – itt egyház és Szentlélek. Szent Pál maga is gyakran beszélt a törvény és a kegyelem rendjéről. Pünkösdkor a Sínai-hegyen kapott törvény párhuzamban áll a kiáradó Szentlélekkel, ami ekkor kezdi meg működését az emberiség történelmében, és azóta is „kormányozza” az egyházat – mutat rá a fiatal pap. Hozzátette: a hétköznapi ember, aki nem hisz, annak kicsit nehéz pünkösd, „a hitigazságokat ugyanis nem lehet megmagyarázni a nem hívő embernek”. – A hitigazságok éppen attól a hit igazságai, hogy a hit tárja fel az értelmüket. Magyarán szólva ahhoz, hogy a Szentlélek rendjét valóban megtapasztaljam, kell egyfajta hit is. További „nehezítés”, hogy a hit maga is a Szentlélek működéséből adódik, mint az életünkben nagyon sok minden – magyarázza Török Csaba, aki úgy véli, ha egy festményen borosüveget látunk, attól még nem lesz fogalmunk a bor ízéről, illatáról, tartalmáról.

Megfoghatatlan-e a Szentlélek?

Annak ellenére, hogy a Szentlélek látszólag igen megfoghatatlan, az ember szempontjából legközvetlenebb isteni személynek nevezte a katolikus pap. – Már az is a szünet nélkül munkálkodó Szentlélek ajándéka, hogy a világ egyáltalán fönnáll; a „semmiből való teremtés” ugyanis a hit egyik úgynevezett meggyőződése. Minden, ami létezik, az Isten akarata miatt létezik. Ha a Szentlélek konkretizálódásait keresem, mindenképpen azt kell mondani, hogy a három személy – Atya, Fiú, Szentlélek – közül a harmadik lép bele az ember világába. Jézust az Atya küldte ki, de folyamatosan a Szentlélek munkálkodik. Akárhol a világban a szépet, a jót látom, kimondhatom: a Szentlélek működik. A pünkösdi szertartásban egyébként rengetegféle megszólítása van a Léleknek, ami szintén annak egyetemességét jelzi. A Szentlélek gyógyító, lelkesítő, vigasztaló, nélküle semmi sem szép vagy ép bennünk, ő a világban lévő erkölcsös törekvés – sorolja Csaba atya.

Az első közösség

– A Szentlélek általános jelenléte mellett van egy rejtett jelenléte is. Jézus küldésről, „kiárasztásról” beszél; a legnyilvánvalóbb jel magának az egyháznak a létezése – ahogy a második vatikáni zsinat fogalmaz: „Az egyház a Szentlélek temploma”.

– Jézus leteszi az egyház alapjait, hiszen kiválaszt tizenkét apostolt – mint a tizenkét ószövetségi törzs –, egy fő apostolt, Pétert, és pünkösd pillanatában megszületik az első közösség. Az egyházban sajátos módon vagyunk tanúi a Szentlélek működésének; a hét szentségben is ott van, nélküle nincs kegyelem – húzza alá a lelkipásztor, aki szerint ugyanúgy a Lélek adományai a szentek és a megtérők.

Csak semmi dualizmus!

– Adódik ezek után a kérdés: ha a Lélek „ilyen jól” mindenütt ott van a világunkban, miért engedtetik meg annyi „vadhajtás” és rossz?

– Minden vallás foglalkozik a jó és a rossz létével. Azt kell mondanunk, hogy a rossznak a létét a legtöbb vallási hagyomány egyfajta dualizmussal magyarázza meg; létezik egy jó és egy rossz őselv, aktív és passzív princípuim, jin és jang, de még a görögöknél is folyamatos harcban állnak egymással a jó és a rossz erők. Ebből könnyen levezethető, hogy miért vannak vadhajtások. Na már most: a zsidó-keresztény hagyománynak egy nagyon fontos kijelentése, hogy nincsen két őselv, csak egy van, az Isten. A Teremtés könyvében is azt olvassuk minden áldott napnál, hogy látta Isten, hogy jó az, amit alkotott, a hatodik nap végén pedig azt mondja, hogy nagyon jó! Ez egy alapvető állásfoglalás arról, hogy a világ és benne az emberi élet alapvetően jó. Mindenfajta dualizmus nélkül! Itt jön be a képbe a rossz – itt most csak az erkölcsi rosszról beszélünk, mert a természet rendjéből fakadó rossz dolgok „mindössze” abból adódnak, hogy nem ismerjük teljesen ezeket a mozgatórugókat. Ha senki nem lakna vulkán közelében, nem halna meg ember vulkánkitörésben, ez ilyen egyszerű. A morális rosszat viszont az emberi szabadságból vezeti le a zsidó-keresztény hagyomány. Mert a szabadság tulajdonképpen előfeltételezi, hogy döntök, azt, hogy annak értelme van, és azt, hogy a döntésemért felelős vagyok. Ha ezek nincsenek meg, szabadság sincs. Az édenkertben is, ha nem lenne két fa, amiről ne lehetne enni, egyszerűen nem lenne szabadság sem; szabadon tehetünk bármit – csak legyen értelme és vállaljuk érte a felelősséget! A „rossz” lehetősége nélkül a „jó” sem szabad.

A rossz problémája és a Szentlélek sajátosan összekötődik. – A lélek az intuíciók, a megérzések „nyelvén” is tudja vezetni az embert, jelen van a döntéseiben, hiszen a kegyelemnek köszönhetően képesek vagyunk az isteni akarattal együttműködni. Meghozott döntéseinket a Szentlélek tudja gyümölcsözővé tenni, „szabadsággyakorlásunkat” hatja át. A rossz a keresztény ember számára tulajdonképpen egy meghívás arra, hogy elfogadjuk-e a „jótanács lelkének” ajándékát – fejtette ki pünkösdi gondolatai között dr. Török Csaba atya.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.