Magyarország presztízse erősítheti a kárpátaljai magyar oktatást

Magyarország és vele a magyar nyelv presztízsének növekedése erősítheti a kárpátaljai magyar oktatást – hangzott el a kárpátaljai Felsőszinevéren zajló XIX. Kárpátaljai Nyári Szabadegyetem oktatási kérdésekkel foglalkozó előadásán, ahol felszólalt Répás Zsuzsanna helyettes államtitkár és Aáry-Tamás Lajos oktatási ombudsman is.

MNO
2011. 06. 30. 15:23
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Orosz Ildikó, a Kárpátaljai Magyar Pedagógus Szövetség elnöke arra hívta fel a figyelmet, hogy Kárpátalján a magyar kultúra és a magyar nyelvű oktatás helyzete, presztízse esősorban attól függ majd, hogy mennyire erősödik meg a magyar állam, és milyen válaszokat tud adni az Ukrajnában tapasztalható ukránosítási folyamatokra. Fontosnak nevezte Orosz Ildikó, hogy a budapesti kormány egységes felvételi követelményrendszert teremtsen a kárpátaljai magyar diákok magyarországi továbbtanulására. Jelenleg ugyanis sok kárpátaljai magyar szülő azért nem választja a kárpátaljai magyar középiskolákat gyermekeinek, mert az ukrán nyelvű iskolákban végzett magyarok egyszerűbben juthatnak be a magyarországi felsőoktatásba. Mint hangsúlyozta, Magyarország érdeke is, hogy a határon túli tehetséges fiatalok ne Kijevben, Pozsonyban vagy Bukarestben, hanem Magyarországon folytassák felsőfokú tanulmányaikat.

Répás Zsuzsanna, a Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium nemzetpolitikai ügyekkel foglalkozó helyettes államtitkára elmondta, hogy a kárpátaljai magyar nyelvű oktatás kérdéseit fel kell vetni az ukrán–magyar kisebbségi vegyes bizottság várhatóan az ősszel sorra kerülő ülésén. „A jó ukrán–magyar kormányzati kapcsolatokat ki kell használni” – tette hozzá a helyettes államtitkár, aki a megvitatandó kérdések között megemlítette a kárpátaljai magyar egyházi középiskolák ügyét, amelyek egy törvényváltozás miatt néhány éve kikerültek az ukrán állam által támogatott oktatási intézmények köréből.

A tervekről szólva Répás Zsuzsanna elmondta, hogy segítséget kívánnak nyújtani a szórványban élő magyar gyerekek magyar tannyelvű iskolákba történő eljutásában, segítve a napi bejárást és a bentlakásos kollégiumok létrehozását, fenntartását. Fontosnak mondta a helyettes államtitkár, hogy „a Kárpát-medencében egységes oktatási teret tudjunk kialakítani, egységes terminológiával, egységes megszerezhető tudásanyaggal, megteremtve az átjárhatóságot”. Ennek kapcsán kulcskérdésnek nevezte a diplomák és a tudományos fokozatok Ukrajna és Magyarország közötti kölcsönös elismertetésének megteremtését.

Brenzovics László, a Kárpátaljai Megyei Tanács alelnöke erről elmondta, hogy Ukrajna és Portugália között már létezik a diplomák kölcsönös elismertetése. Amíg magyar–ukrán viszonylatban nem jön létre ilyen megállapodás, addig akár az is elképzelhető, hogy Portugálián keresztül, közvetve ismertessék el a magyarországi és az ukrajnai diplomákat és posztgraduális végzettségeket. Hangsúlyozta, hogy amíg nehézkes a diplomák elismertetése, addig a kárpátaljai magyar felsőoktatásba alig lehet bevonni a magyarországi egyetemi, főiskolai oktatókat.

Aáry-Tamás Lajos, az oktatási jogok országgyűlési biztosa szerint az oktatás közpolitikai ügy is, ezért azt is meg kell vizsgálni, „hogyan tudnánk igazán közpolitikai kérdéssé tenni a kisebbségi oktatást”. Ehhez alapot jelenthetnek azok a nemzetközi egyezmények, amelyek az oktatást úgy vizsgálják, hogy az egyes államokat saját magukhoz és egymáshoz képest is értékelni tudják. Ezeknek a nemzetközi normáknak a megvalósítása és betartása Ukrajna esetében is felvethető a kétoldalú, magyar–ukrán tárgyalásokon.

A tanácskozáson szóba került a vegyes, ukrán–magyar oktatási intézmények bővítésének ötlete. A témához hozzászóló Répás Zsuzsanna, Orosz Ildikó és Brenzovics László egyetértett abban, hogy ezek a kezdeményezések nem szolgálják a magyar nyelvű oktatást és csökkentik a magyar oktatási nyelv presztízsét. Répás Zsuzsanna a magyar nyelv visszaszorulását jelentő szlovéniai tapasztalatokat említette, Brenzovics László pedig beregszászi és técsői példát hozva fel azt hangsúlyozta, hogy rendkívül veszélyes a magyar tannyelvű iskolákba ukrán tanórákat beépíteni, mert ahhoz ukrán anyanyelvű tanárok is kellenek, és ennek következtében csökkenhet a magyar anyanyelvű tanárok száma.

(MTI)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.