Százak várták a vonatot

Több száz ember tolongott a nagykanizsai vasútállomáson szombat délután, amikor befutott Budapestről az egykori Déli Vasút Buda és Kanizsa közötti szakaszának megnyitását ünneplő nosztalgiavonat.

MNO
2011. 06. 25. 16:48
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Szarvas Ferenc, a MÁV Zrt. elnök-vezérigazgatója a peronon felsorakozott érdeklődők előtt felidézte, hogy Széchenyi István vasútépítési törekvéseinek köszönhető, hogy másfél évszázaddal ezelőtt elkészült a Budát és Kanizsát összekötő vasútvonal, amely egészen az adriai kikötőkig, Fiuméig (Rijeka) és Triesztig vezetett. A gazdasági fellendülés motorja volt akkoriban a vasút, ezen a vonalon juthattak el a magyar termékek a tengeri kikötőkbe.

Sajnos a vasút pozíciója azóta megkopott, az évtizedek alatt elmaradt fejlesztések miatt ma már nem tud a MÁV olyan színvonalú szolgáltatást nyújtani, amilyenre az utasok joggal számítanának – ismerte el, de hozzátette, hogy ez talán megváltozhat. Úgy vélekedett, hogy az uniós és magyar állami támogatásoknak köszönhetően az autópályák évtizede után ismét a vasút évtizedei következnek.

Kovács Imre, a Rail Cargo Hungária Zrt. vezérigazgatója felelevenítette, hogy 1861. március 22-én haladt át ezen a vonalon az első teherszállítmány, amely 50 ezer mérő – mai mértékegységgel 356 tonna – gabonát vitt. Imponáló teljesítmény volt ez a gőzmozdonyok korában (ma 600-800 tonnás szerelvények közlekednek). A múltban egy személyzet vitte végig Budáról egészen Triesztig a vonatokat, a második világháború után viszont négy részre szakadt, vagyis négy országhoz került a Déli Vasút nyomvonala. Horvátország európai uniós csatlakozásával azonban megint eljön a lehetősége annak, hogy egy mozdony vigye végig a szerelvényeket a két végállomás között. A 150 éves vasútvonal nemzetközi jelentőségét méltatta a horvát és az olasz vasúttársaság egy-egy jelenlévő vezetője is.

Mario Musa, a horvát HZ vasúttársaság személyszállítási üzletágának igazgatósági tagja utalt is rá, hogy a horvát és a magyar vasút hagyományai azért közösek, mert az egykori Osztrák-Magyar Monarchia területén épült ki a hálózat, ami lehetővé tette az utazás és az árucsere fellendülését. Reményét fejezte ki, hogy hamarosan a magyar és a horvát vasút közösen versenyképessé teheti az adriai kikötőket is.

Alberto Mazzola, az olasz FS vasúttársaság nemzetközi menedzsere ugyancsak a közös jövőről alkotott elképzeléseket fejtegette, amikor elmondta: az Európai Unió a nagysebességű vasúti hálózat kialakítását szorgalmazza 2050-ig, hogy addigra a vonat legyen az első számú közlekedési eszköz a 800 kilométeresnél rövidebb távokon. A tervek szerint kiépítenék a Közép-Európát és Ázsiát összekötő gyorsvasutat, amelynek részeként fontos szerep juthat a Budapest és Trieszt közötti szakasznak.

A nagykanizsai ünnepség keretében Szarvas Ferenc és a város önkormányzata nevében Karádi Ferenc alpolgármester leplezte le a 150. évfordulóra készült emléktáblát. A rendezvény sok száz résztvevője ebből az alkalomból ellátogathatott a fűtőházba, ahol muzeális értékű, de ma is használható berendezéseket tekinthetett meg. Ugyancsak a jubileumhoz kapcsolódóan avatták újjá a nagykanizsai vasútállomás mellett lévő mozdonypark járműveit, amelyeket a Nagykanizsai Civil Kerekasztal Egyesület kezdeményezésére vasútbarát fiatalok újítottak fel a MÁV csoport cégei és helyi vállalkozások segítségével. Lengyák István, az egyesület soros elnöke elmondta: újra régi pompájában látható egy 1892-es tartálykocsi és két öreg gőzös, köztük egy 1938-ban készült legendás 424-es, amelynek újjászületésénél egykori fűtőjének fia is segédkezett.

(MTI)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.