A Kultúra és üzlet Budapesten alcímet kapott film nemcsak az 1998-ban, a Rudas Gyógyfürdőben indult partysorozat történetét eleveníti fel, hanem mélyebb társadalmi és gazdasági kérdéseket is tárgyal. A 41 perces dokumentumfilmben megszólal az alapító-főszervező L. Laki László mellett többek között Erdélyi Zsolt, Gerendai Károly és Palotai Zsolt is. A videovetítést, a gyógyvizet, a zenét és a táncot összekapcsoló rendezvénysorozat születése után nem sokkal külföldiek kiemelt célpontjává tette Budapestet. Ebből a hangulatból is ízelítőt kapunk, hiszen az interjúrészletek mellett archív felvételek színesítik a filmet.
A három plusz egy blokkból álló dokumentumfilm első részében a rendezvénysorozat születésével ismerkedhetünk meg, valamint azzal az úttal, amelyen haladva a Cinetrip nemzetközileg is ismert magyar márkává vált. Aztán hamar elérkezünk a gondokhoz, először a fürdő vezetésével folytatott vitákhoz, majd ezek következtében a Cinetrip megszűnéséhez. Az utolsó rész központi témája a Lakiék által szervezett 2004-es GluGlu fesztivál kudarca, valamint a vita a Szigettel. A forgatás 2006-ban lezárult, így az azóta eltelt idő eseményeiről, így a Cinetrip 2007 végi újraindulásáról, valamint a Szigettel folytatott pereskedés eredményéről már csak a filmvégi feliratokból értesülhetünk.
A Fékezett habzás rendezője és producere Flór Péter, a gyártó Publikum Kft. ügyvezető igazgatója, az operatőr Kabán Benedek, a zenét Moldován Mo Miklós szerezte, a dramaturg Laboda Kornél. Az internetes platformon való forgalmazás merőben új hazánkban. Bár az utóbbi időben készültek magyar websorozatok – mint például a Mab névre hallgató thriller vagy a Csalfa karma című romantikus sorozat –, a dokumentumfilm ilyenfajta megosztásának célja a modell kipróbálása.
Mint Papp Kinga Lívia sajtóreferens az MNO-nak elmondta: bár a forgatással már 2006-ban végeztek, többször is elkeveredett a felvétel, valamint egyéb gondok is hátráltatták a munkát. Az utómunkálatokat a Magyar Filmlabor segítségével, 2010-ben tudták befejezni. Állami támogatást ugyan nem kaptak, de nagyon alacsony költségvetéssel dolgoztak, ezért aztán a cél az volt, hogy minél több emberhez eljuthasson az elkészült film – tette hozzá a sajtóreferens. A mára már igencsak elterjedt internet pedig adta magát, mint a vetítés platformja.
Így született az ötlet, hogy miközben bemutatják az alkotást, egyúttal kipróbáljanak egy új forgalmazási modellt is, amivel reményeik szerint irányt mutathatnak a nehézségekkel küzdő ismeretterjesztő dokumentumfilmes ágazatnak is – mondta Papp Kinga Lívia. A sajtóreferens hozzátette: a Publikumnak több hasonló terve is van.
A film július 16-ig lesz látható a videa.hu portálon, ezt követően szűrik le a tanulságokat. A csütörtök esti részeredmény mindenesetre biztató, csaknem 35 ezer kattintás áll a film neve mellett. A gyártó cég reményei szerint az egy hónap letelte után valamelyik televízióval is sikerül megállapodni a vetítésről.
Orbán Viktor: Elérjük az egymilliós átlagbért - videó