Teljesült az elvárás, egymilliárdos plusszal zárt a BKV

1,018 milliárd forintos adózás előtti eredménnyel zárta a 2010-es évet a BKV, miközben az utasszám – részben a januári sztrájk miatt – alacsonyabb volt, és a jegyekből, bérletekből is kevesebb fogyott – derül ki a BKV 2010-es konszolidált üzleti jelentéséből.

MNO
2011. 08. 26. 9:25
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Budapest.hu-n publikált dokumentum szerint a BKV üzemi bevétele tavaly 135 milliárd forint volt, a ráfordítások pedig 130 milliárdot tettek ki, így az üzemi eredmény 5,2 milliárd forint lett. Mivel a pénzügyi és rendkívüli műveletek veszteségesek voltak, a BKV mérleg szerinti, adózás előtti eredménye 1,018 milliárd forintot tett ki. Ez 4,7 milliárd forinttal jobb eredmény, mint a tervezett 3,7 milliárdos veszteség. Bár a menetdíjbevételek a tervhez képest 4 százalékkal, az árkiegészítés pedig 3,4 százalékkal alacsonyabb volt, és az agglomerációs és kerületi bevételek is csökkentek, a BKV 2010-ben a Fővárosi Önkormányzattól 5 milliárd forint, az államtól pedig 17,5 milliárd forint támogatást kapott.

A cég a jelentésben rámutatott, hogy a BKV-cégcsoport üzemi eredménye 5,3 milliárd forint, mérleg szerinti eredménye pedig 610 millió forint nyereség volt. Ezzel a cégcsoport a 2010-es üzleti elvárásokat teljesítette.

Az adatok szerint a BKV 2010-re átállt a felszállóutasszám-mutató használatára, amely 13 százalékos növekedést jelentene az eddigi módszerrel számolt utasszámhoz viszonyítva. Ennek ellenére a 2009-es 1,435 milliárd utas helyett a BKV 2010-ben 1,374 millirád utast szállított, az utaskilométer pedig 5,1 milliárdra jött ki. Egy évvel korábban a BKV még 5,32 milliárd utaskilométert teljesített. Az alacsonyabb mutatók a BKV szerint annak köszönhetők, hogy az utasok nehezebb anyagi helyzetben vannak. A BKV átlagos járműállománya 2010-ben 2840 darabból állt, a járművek kihasználtsága pedig átlagosan 23,8 százalék volt, ami alacsonyabb a tervezettnél.

A legtöbben továbbra is a buszokkal közlekednek, ezt követi a villamos, a metró, a HÉV, a troli, a legkevesebben pedig a kisföldalattit használják. A menetkimaradások száma jelentősen több lett, az előző évi 276 ezer kimaradás helyett 551 ezer volt 2010-ben, ez jelentős részben a januári egyhetes sztrájk miatt alakult így. A sztrájk hatását kiszűrve a menetkimaradások száma 340 ezer, amely az előző évihez képest 23 százalékos emelkedés. Az idei évre a BKV üzleti tervében a menetdíjbevételek kismértékű növekedésével számol, elsősorban a jegyellenőrzési tevékenység fokozása miatt, és a fogyasztói árkiegészítésen, valamint normatív támogatáson felül 29 milliárd forint vissza nem térítendő támogatást igényel az államtól és a fővárostól. Mint hangsúlyozták, erre azért van szükség, mert a BKV tartósan forráshiányosan működik, a cégnek csaknem 29 milliárdos többletfinanszírozásra van szüksége.

A belső eladósodottságot a tervben nem kezelik, a külső hitelállomány 2011 végére várhatóan 68,3 milliárd, a teljes adósságállomány pedig 72,4 milliárd forint lehet. Ezen feltételek mellett a BKV elsődleges feladata 2011-ben a cég problémamentes működésének biztosítása lesz – olvasható a dokumentumban.

(MTI)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.