Az egyebek mellett erről is szóló jogszabály a jövő év elején kerülhet az Országgyűlés elé. Elmondta, az ilyen cégek által rendszeresen befizetett összeg a biztosítótársaságoknál alapot képezne, amelyből egy esetleges baleset során fedezni lehet a következményeket, hogy ne az adófizetők zsebéből kelljen az államnak a kárelhárítást kifizetni.
Illés Zoltán példaként elmondta, hogy a vörösiszap-katasztrófát okozó Mal Zrt. biztosítása 10 millió forint volt, a kár pedig 35 milliárd forint körüli. Felhívta a figyelmet arra, hogy az elmúlt időszakban több ipari baleset történt a világban és Magyarországon is.
Mint mondta, az ipari balesetek hirtelen következnek be, nagyon nagy hatással bírnak rövid idő alatt, a következmények elhárítása viszont hosszú ideig tart. „A legjobb védekezés a megelőzés” – fogalmazott az államtitkár.
Emlékeztetett, hogy október 4-én lesz egy éve, hogy bekövetkezett a vörösiszap-katasztrófa, amely tíz halálos áldozatot követelt, és 150-160 ember sérült meg, köztük tűzoltók is. Bakondi György, az Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóság főigazgatója a vörösiszap-katasztrófa kapcsán elmondta: a veszélyes üzemek hatósági felügyelet alatt tartását más módon, egy egységes hatóság keretében kell elvégezni.
Másik fontos tanulságnak nevezte a károkozó magántulajdonban lévő vállalat állami felügyelet alá vonását. A főigazgató szerint a vörösiszap-katasztrófa kapcsán „ez egy világújdonság volt”, és sikeres.
Elmondta: új megközelítést, új forrást igényelnek a települési veszélyhelyzeti tervezések, és az ott alkalmazásra felkészíthető erők, felszerelések. Hozzátette: ezért a most elfogadott jogszabály szerint a veszélyes tevékenységet folytató üzemek éves nettó árbevételük 0,1 százalékát fizetik be.
Ismertette, hogy a hétfőn elfogadott jogszabállyal kibővült a katasztrófavédelem jogköre. Eddig csak a közúti veszélyes áruszállításra vonatkozott, de a törvény kiterjesztette a vasúti, vízi és légi veszélyesanyag-szállításra is. A törvény érinti a polgári védelmi és a veszélyhelyzet-irányítási rendszert is.
(MTI)
Itt vannak a friss számok, mutatjuk, hogy hol tetőzik a Duna