Saját szurkolói ássák meg a Barcelona sírját? + Képek

A szurkoló nagy úr, mondják a „futballbölcsek”. Magyarországon ezt talán kevésbé érzékelik a télen-nyáron a lelátón olvadozó-fagyoskodó drukkerek, Nyugat-Európában azonban zongorázni lehet a különbséget. Barcelonában például úgy áll a helyzet: amennyiben a szurkolók nemet mondanak az új szponzorra, a klub jövője is veszélybe kerülhet.

Gabay Balázs
2011. 09. 07. 5:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A gránátvörös színekért rajongók gyakorlatilag „előkarácsonyt” tartottak a tavalyi évben: december közepén érkezett a bejelentés, a Barcelona futballcsapatát öt éven keresztül támogatja majd a Qatar Foundation. A katalánok nyilvánosságra hozott kötelességei között csupán a befektetési társaság logójának viselése állt, a szponzor pedig cserébe 165 millió euró átutalását vállalta.



Manapság alig találnánk labdarúgócsapatot a földkerekségen, mely ne rogyott volna térdre a szponzor előtt a számok hallatán, a Barcelona azonban egyértelmű kivételnek számít. A „Mas que en club” ugyanis nem csupán a katalán összetartás egyik leghangsúlyosabb jelmondata, de olyan „szűzi fogadalom” is, melyet az elmúlt 112 évben egyszer sem hágott át az aktuális vezetés.

A gazdasági realitás azonban a Barca-vezérek számára is új utat jelölt ki. A tavaly nyilvánosságra került adatok szerint a katalánok 420-430 millió eurós adósságban úsznak, mellyel az élmezőnyben foglalnak helyet, de még így sem közelítik meg például a tavaly márciusban még 700 millió fontos (!) mínuszban járó Manchester Unitedet.

Csupasz mezt akarnak

A katalánok szurkolói, szűkebben véve a klub tagsága a minap kifejezte ellenérzését a katari támogatóval szemben, és kijelentették: 165 millió ide vagy oda, a logómentes mez mindenek felett áll, és ha a vezetők nem hajlandók felbontani a szponzori szerződést, ők fogják ezt megtenni. A katalánok elnöke a tagsági bejelentésre úgy reagált, meg kell húzni a nadrágszíjat: „nem engedhetjük meg majd a legjobb játékosokat vagy a legjobb edzőket maguknak”.

„A racionális közgazdasági modellben a döntéshozóknak, jelen esetben a Barca irányítóinak mérlegelniük kell, mekkora veszteséggel jár, ha szembemennek a szurkolói akarattal – kezdi Dénes Ferenc sportközgazdász. – A 165 milliós szponzori díj rövid távon előnyös, azonban ilyen szintű szurkolói ellenállás esetén hosszú távon biztosan nem lesz az. Magyarországon eltérő a helyzet, hiszen több olyan klubot is ismerünk, melynek játékosai a pályára kifutva úgy festenek, mint egy hirdetőoszlop. Ha egy szponzor távozik a sok közül, talán még nem dől össze a világ, és a mez sem változik meg teljesen. A gránátvörösöknél egészen más a helyzet, az ő dresszük ugyanis olyan, mint a zászló egy nemzet számára. A klub alapítása óta nem került rá olyan szponzor, mely fizetett volna a felületért.”

Az MU a másik véglet

Dénes egy másik fontos tényre is felhívja a figyelmet. „Barcelonában egyedülálló ereje van a lokális közösségi érzésnek. Az emberek büszkén vallják, hogy a klubhoz tartoznak, a tagsági kiváltásával pedig joggal követelhetik, hogy beleszólhassanak a legfontosabb ügyekbe is. Egészen más mondjuk a helyzet a Manchester Unitednél, ahol kereskedelmi alapokra építették fel a klubot. A világ legértékesebb futballmárkájának nevét nem »adják a szurkolók kezébe«.”



Barcelonában tehát gyorsan kell számolgatnia az illetékeseknek. Szigorúan pénzügyi alapon azt kell meghatározniuk, az esetleges negatív döntés esetén elmaradó, a szurkolók által befizetett tagsági díj, jegybelépő, eladott mezek, pólók, kulcstartók stb. nagyobb hiányt eredményeznének-e, mint 165 millió euró. „A mérleg mindkét serpenyőjében van valami – mondja Dénes Ferenc –, így a problémára nincs is tökéletes megoldás. De hát ahogy mondani szokták, ettől szép játék a futball.”

A Fradin nem segítettek

No de mi lehet az oka, hogy a hazai klubokat nem gyötrik effajta gondok? Emlékezhetünk, az adósságcsapdában vergődő Ferencváros a részvények eladásából befolyó összegből kívánta fedezni költségei egy részét, a terv azonban csúfosan megbukott – a szurkolók egyszerűen nem kívántak saját pénzükkel hozzájárulni a klub megmentéséhez. Vajon miért nem?

„A Ferencvárosnál ugyan kudarcba fulladt ez a próbálkozás, de ettől függetlenül a szurkolók bevonása a fenntartásba egyáltalán nem lehetetlen feladat. Itthon az a legnagyobb probléma, hogy a futballmeccsre járás egyáltalán nem közösségi érzés. Külföldön ha valaki magára húzza a mezt, megveszi a jegyet, befizeti a tagságit, érzi, hogy a klub megbecsült tagjává vált. A »merchandising« ezért nem működik itthon megfelelően, a szurkolók egyszerűen nem szeretnék annyira kifejezni a közösséghez tartozás élményét. Az internet ráadásul felerősítette, megkönnyítette a szervezés lehetőségét, erre azonban Magyarországon még nem ébredtek rá igazán a szakemberek. Üdítő ellenpélda a Videoton. Székesfehérváron komoly lépéseket tettek a nyugati példa útján, ez pedig egyértelműen erősíti majd a magyar futball erejét.”

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.