Önkéntesen leírható közlekedési pontok

Putsay Gábor
2000. 10. 25. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A közúti közlekedési előéleti pontrendszer a tervek szerint jövő év elejétől lép hatályba. Mivel a hivatásos gépjárművezetők könnyebben elérhetik azt a határt, amely után elveszik a jogosítványukat, a Közlekedési Főfelügyeletnél felvetődött: az önkéntes utánképzés mellett továbbképzéssel is csökkenthessék a szabálysértés vagy közlekedési bűncselekmény miatt megszerzett pontok számát.A szabályozás alapján a közúti forgalomban részt vevők a gondatlanságból elkövetett közlekedési bűncselekményekért négy pontot, a szándékosnál hét pontot, a veszélyhelyzetet előidéző szabálysértéseknél egy büntetőpontot kapnának. Amennyiben a járművezető eléri a 18 pontot, automatikusan hat hónapra bevonják a jogosítványát és utánképzésen kellene részt vennie. Tizennégy pontnál figyelmeztetésben részesülne a gépjárművezető. Ha ezt megelőzően önként utánképzésre megy, pontokat vonnának le tőle, a tervek szerint kilencet. Amennyiben tizennégy pont és tizennyolc között megy a tanfolyamra, akkor várhatóan ötöt.Hivatásos járművezetőnek természetszerűleg nagyobb az esélye, hogy hamarabb összegyűjtse a bűntetőpontokat, mint az úrvezetőnek. S ha bevonják a jogosítványát, hat hónapig munkaképtelen maradhat. A Közlekedési Főfelügyeletnél felvetődött az a lehetőség, hogy a hivatásos gépjárművezetők az utánképzés mellett továbbképzésben való részvételért is kapjanak külön pontokat, ezáltal csökkenthetik a jogosítvány bevonásának esélyét – mondta el lapunknak Kiss István, a Közlekedési Főfelügyelet képzés- és vizsgafelügyeleti főosztályának vezetője. Ezeken a szakmai továbbképzéseken a hivatásos gépjárművezetők saját tevékenységi körükön belül szerezhetnének ismereteket, csökkentve a meglévő pontjaik számát.Utánképzésen a hivatalos indoklás szerint azért kell 1992 óta részt venni, hogy a súlyos szabálysértést elkövetett – ittas vezetés, gyorshajtás – gépjárművezetőt különböző személyiség- és vezetésfejlesztő programok során ismét alkalmassá tegyék a közlekedésre. Eddig akit utánképzésre küldtek, a kötelező elméleti, vezetési és pszichológiai teszteket – úgynevezett feltárást – követően a hét csoport valamelyikébe sorolhatták be. Az elképzelések szerint a pontrendszer bevezetésével az önkéntes utánképzésen a vezető választhatna a programok közül, tehát nem kell feltáráson részt vennie. Jelenleg a három ittas vezetői programon kívül elméleti, gyakorlati, beilleszkedési és magatartási utánképzést követően kaphat a gépjárművezető igazolást, és szerezheti vissza a jogosítványát. Mivel az ittas vezetői programok az érintettek számára ma is kötelezők – és ezen nem változtatnak a jövőben sem –, a pontrendszer bevezetése után az önkéntesen jelentkezők az utóbbi négy programból választhatnak.Ma az utánképzésen való részvétel 20–50 ezer forint, amit hatvan napon belül kell befizetni. Az önkéntes utánképzés során a díjak átlagosan 3-4 ezer forinttal csökkennének.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.