A közúti közlekedési előéleti pontrendszer a tervek szerint jövő év elejétől lép hatályba. Mivel a hivatásos gépjárművezetők könnyebben elérhetik azt a határt, amely után elveszik a jogosítványukat, a Közlekedési Főfelügyeletnél felvetődött: az önkéntes utánképzés mellett továbbképzéssel is csökkenthessék a szabálysértés vagy közlekedési bűncselekmény miatt megszerzett pontok számát.A szabályozás alapján a közúti forgalomban részt vevők a gondatlanságból elkövetett közlekedési bűncselekményekért négy pontot, a szándékosnál hét pontot, a veszélyhelyzetet előidéző szabálysértéseknél egy büntetőpontot kapnának. Amennyiben a járművezető eléri a 18 pontot, automatikusan hat hónapra bevonják a jogosítványát és utánképzésen kellene részt vennie. Tizennégy pontnál figyelmeztetésben részesülne a gépjárművezető. Ha ezt megelőzően önként utánképzésre megy, pontokat vonnának le tőle, a tervek szerint kilencet. Amennyiben tizennégy pont és tizennyolc között megy a tanfolyamra, akkor várhatóan ötöt.Hivatásos járművezetőnek természetszerűleg nagyobb az esélye, hogy hamarabb összegyűjtse a bűntetőpontokat, mint az úrvezetőnek. S ha bevonják a jogosítványát, hat hónapig munkaképtelen maradhat. A Közlekedési Főfelügyeletnél felvetődött az a lehetőség, hogy a hivatásos gépjárművezetők az utánképzés mellett továbbképzésben való részvételért is kapjanak külön pontokat, ezáltal csökkenthetik a jogosítvány bevonásának esélyét – mondta el lapunknak Kiss István, a Közlekedési Főfelügyelet képzés- és vizsgafelügyeleti főosztályának vezetője. Ezeken a szakmai továbbképzéseken a hivatásos gépjárművezetők saját tevékenységi körükön belül szerezhetnének ismereteket, csökkentve a meglévő pontjaik számát.Utánképzésen a hivatalos indoklás szerint azért kell 1992 óta részt venni, hogy a súlyos szabálysértést elkövetett – ittas vezetés, gyorshajtás – gépjárművezetőt különböző személyiség- és vezetésfejlesztő programok során ismét alkalmassá tegyék a közlekedésre. Eddig akit utánképzésre küldtek, a kötelező elméleti, vezetési és pszichológiai teszteket – úgynevezett feltárást – követően a hét csoport valamelyikébe sorolhatták be. Az elképzelések szerint a pontrendszer bevezetésével az önkéntes utánképzésen a vezető választhatna a programok közül, tehát nem kell feltáráson részt vennie. Jelenleg a három ittas vezetői programon kívül elméleti, gyakorlati, beilleszkedési és magatartási utánképzést követően kaphat a gépjárművezető igazolást, és szerezheti vissza a jogosítványát. Mivel az ittas vezetői programok az érintettek számára ma is kötelezők – és ezen nem változtatnak a jövőben sem –, a pontrendszer bevezetése után az önkéntesen jelentkezők az utóbbi négy programból választhatnak.Ma az utánképzésen való részvétel 20–50 ezer forint, amit hatvan napon belül kell befizetni. Az önkéntes utánképzés során a díjak átlagosan 3-4 ezer forinttal csökkennének.
A Patrióta néhány napja forgatott a berlini karácsonyi vásárban a terrorfenyegetettségről