Szakszervezeti öngólok

Molnár Pál
2000. 11. 09. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Ezúttal három résztvevőn áll a vásár. Az első kettő – a munkaadók és a munkavállalók – megegyezése híján a harmadik, az állam csak nehezen tud dönteni a minimálbér emelésről és a Munka Törvénykönyve módosításáról. Herczog László, a Gazdasági Minisztérium helyettes államtitkára a napokban már bejelentette: ha a két érdekvédelmi tömörülés nem tud egymás közt dűlőre jutni, a kormány még ebben a hónapban eleget tesz kötelezettségének, s határoz a minimálbérről és a törvénymódosítási javaslatról. Ám ha az Országos Munkaügyi Tanács két másik „oldala” november 25. előtt megegyezik, a kabinet ezt elfogadva teszi meg a további lépéseket.A szakszervezet az államtitkári bejelentésre a konfrontációs politika további erőltetésével reagált. Egy nappal később Sándor László, az MSZOSZ elnöke – aki a Horn-kormány idején többmilliós VIP-hitelt vett föl az adófizetői pénzekből konszolidált Postabanktól – „három büntetőre” ítélte a kormányzatot egy tatabányai fórumon. Vélekedése szerint a gazdasági fejlődés nem tükröződik a jövedelemelosztásban. A Munka Törvénykönyvének módosításával – mellyel egyébként az uniós jogharmonizációnak kíván eleget tenni a kabinet – „helyreállíthatatlan bűnt” követ el a polgári koalíció. Nehezményezte azt is a szakszervezeti elnök, hogy „a kormány mélypontra vitte a társadalmi párbeszédet...”Különösen ez az utóbbi állítás jelzi, hogy talán nem munkavállalói érdekvédelemről van szó az erőltetett konfrontációban. A társadalmi párbeszéd ugyanis éppen a baloldali kormány évei alatt halkult el. A polgári kabinet e területen is igyekezett helyreállítani az európai körülményeket. Még 1999 tavaszán, az érdekképviseletekkel egyeztetve alakult ki a szociális konzultáció új fórumrendszere: a Gazdasági Tanács, az Országos Munkaügyi Tanács, a Nemzeti ILO Tanács, az Európai Integrációs Tanács és a Szociális Tanács. Valamennyi háromoldalú fórum élénken tevékenykedett, az Országos Munkaügyi Tanács például tavaly április és ez év szeptembere között tizenötször ülésezett, e szerv szakbizottságai pedig 29 alkalommal egyeztettek.Amikor egy szakszervezeti főnök ennyire eltér a valóságtól, föléled a gyanú: nem szakszervezeti, hanem pártcsatározás zajlik. Az a „három tizenegyessel” hirdetett demonstráció, amelyet a tizenegyedik hó tizenegyedikén tizenegy órakor a fővárosban tartanak, mintha azt sugallná: a szakszervezetek inkább egyfajta ellenzéki pártként viselkednek. A gyanút megerősíti, hogy az 1995-ben meghirdetett Bokros-csomagot és a félszázalékos nyugdíjemelést szervilis módon tudomásul vették a mostanra harciassá vált érdekvédők.A társadalmi békét veszélyeztető politikai akcióval „büntetők” helyett alighanem inkább öngólokat lő az azt meghirdető hat szervezet. A társadalomban ugyanis mind világosabbá válik: a VIP-hiteles, a balatoni vasasüdülőt önmagának privatizáló, a budapesti palotát „szervezett” vasutasokkal építtető érdek-képviseleti vezetők elveszítették támogatottságukat. Leginkább már csak önmaguk érdekeit képviselik – szakszervezeti köpönyegben.Szembeötlő, hogy a munkáltatói érdekképviseletek rugalmasabban keresik a megegyezés lehetőségét. Noha túlméretezettnek vélik a 2001-re tervezett negyvenezer, illetve a 2002-re jelzett ötvenezer forintos minimálbért, tartanak az inflációs lökéstől, a feketemunka terjedésétől, mégis a szakszervezetekre jellemző konfrontációs politika helyett megoldási javaslatokkal is előállnak. Szeretnék három százalékkal csökkenteni a társadalombiztosítási járulékot, és lefaragnák a fix összegű egészségügyi hozzájárulást. A kisvállalkozók kompenzációt kérnek a minimálbér-emeléshez, s eltörölnék az egészségügyi hozzájárulást. A multinacionális vállalatok közönyösek e konfliktusban, őket ugyanis nem érintik a változások: ők túlnyomórészt negyvenezer forintnál nagyobb bérekért dolgoztatják embereiket.Éppen a multik érzékeltetik a nagyobb bajt: ezeknél a cégeknél úgyszólván nincs munkavállalói érdekképviselet. Az egyik áruházlánc például ellenállás nélkül vezette be a 24 órás nyitva tartást: a VIP-hiteles szónokok nem rúgtak „büntetőket” a menedzsmentnek. Csupán a zsugorodó állami szférában tudnak szerepelni a szónokok. E körben jelentheti be az MSZOSZ-elnök, hogy „tiltakozni akarnak a kiszolgáltatottság további fokozása ellen”.Vajon hol volt Sándor László 1995-ben és 1996-ban, amikor a baloldali blokk – a világon egyedülálló módon – külföldi kézbe adta a stratégiai ágazatot: az energiaipart? E lépést tömeges elbocsátások követték, és olyan folyamatos áremelés, amely nemcsak az MSZOSZ tagjait, hanem az egész társadalmat kiszolgáltatottá teszi. Miért nem vette észre a szakszervezeti csúcsvezetőség e hatalmas bajt? Miért hagyták akkor egyedül erőlködni a villamos ipari szakszervezetet, a VDSZSZ-t, amely a török, a szlovák vagy a francia szakszervezetektől is több támogatást kapott a kótyavetyélő privatizáció elleni föllépésben, mint az MSZOSZ-től?„Betelt a pohár” – fogalmazott pár napja Gaskó István, a Liga Szakszervezetek elnöke. Szerinte „a társadalmi párbeszéd még formálisabbá vált a jelenlegi kormányzat alatt, mint amilyen az előző kormányzat alatt volt”. E kritikában a Horn-kabinet is megkapja a magáét, de miért feledkezik el a Liga-vezető arról, hogy éppen a konfrontációs politikát folytató szakszervezetek teszik formálissá az alkut? A baloldali kormányzat alatt szervilizmus jellemezte őket, a polgári koalíció idején a munkáltatókkal való fáradságos egyeztetések helyett (párt)politikai akciót kezdeményeznek.Önmagában véve is abszurd itt, Közép-Európában, hogy nem a szakszervezetek kezdeményezik a minimálbér fölemelését, sőt ők azok, akik bírálják e kormányzati szándékot. Holott a munkavállalók elemi érdeke volna, hogy a magasabb bérrel ki-ki személyesen is csatlakozhasson az Európai Unióhoz. A várva várt integráció egyik nehezítője ugyanis az alacsony jövedelemszint: a Lajtán túl attól tartanak, hogy magyar munkások özönlik el a gyárakat olcsón kínált munkaerejükkel. (Vajon akkor kiknek az érdekeit védenék idehaza a mai konfrontálódók?)Az EU országjelentésében – a romakérdés mellett – a szociális párbeszéd hiányosságait kifogásolta Brüsszel. Elsősorban mégsem emiatt, hanem a hazai munkavállalók érdekében kellene megállapodni a minimálbérről: lehetőleg háromoldalú józan egyeztetéssel.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.