Esélyegyenlőség, rugalmasság

2000. 12. 12. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Szabó S. András olyan gondolatokat fejtett ki e hasábokon (Válaszút előtt a magyar felsőoktatás – Magyar Nemzet, 2000. november 11.), amelyek mellett – noha indíttatása egy, a minőségért aggódó professzor részéről érthető – hivatalos vélemény nélkül nem lehet elmenni. Való igaz, hogy az oktatási tárca arra törekszik, hogy egyre szélesebb tömegek előtt nyissa meg a felsőoktatás kapuit. E törekvés szerves része egy szemléletváltáson alapuló, új felsőoktatási stratégiának. Mivel az oktatásügy a nemzet felemelkedésének záloga, így a felsőoktatás tömegessé tétele sem csupán oktatáspolitikai kérdés. A tömegképzés, illetve a minőség dilemmája, az elitképzés komoly kérdés, s megfelelő elemzést igényel.Sokan a tömegesedő oktatás lefelé nivellálását emelik ki a számok mutatói alapján, holott a mennyiség növekedése nem jelenti a tehetségeloszlás változását: a Gauss-görbén a nagyobb létszám miatt több lesz a gyengék, közepesek, de a tehetségesek száma is. Ennek következtében a felsőoktatás pedagógiai kultúráján is változtatni kell, és a különböző csoportoknál differenciált struktúrákat kell működtetni. A tehetségek gondozását kiemelt feladatnak tekintjük, ezért a tárca a normatíva jelentős részét fordítja tehetséggondozásra: tudományos konferenciák szervezésére, szakkollégiumok és doktori iskolák működtetésére.Az Európai Unióba igyekvő, a fejlett világhoz felzárkózni vágyó Magyarországon nincs alternatívája a munkaerőpiac igényeit kielégítő felsőfokú tömegképzésnek. Az oktatási tárca tervei közt szerepel, hogy 2010-re a 18–23 éves korosztály mintegy ötven százaléka tanuljon tovább főiskolákon, egyetemeken. Jelenleg ez az arány 34 százalék felett van, vagyis tíz év alatt megháromszorozódott. Ne feledjük, hogy korábban a képzés kirekesztő volta miatt kerültek be kevesen a felsőoktatásba. Ez olyan elitizmus volt, amire ráépülhetett egy minőségi felsőoktatás. Kívánatos azonban, hogy a jövő értelmisége szélesebb bázisból kerüljön ki. Hiszen tehetségek nemcsak a jómódú, városi családokban születnek. Ez nem csupán méltányossági kérdés, hiszen hazánk nem engedheti meg magának egyetlen tehetség elfecsérelését sem. A nyitás társadalompolitikai kérdés is: a társadalmi mobilitás, felemelkedési lehetőség megteremtésének szükségessége is indokolja. A statisztikák ugyanis azt mutatják, hogy a diplomások körében jóval magasabbak a keresetek, s szignifikánsan kisebb a munkanélküliség is.Hazánk kinyilvánított szándéka az uniós csatlakozás. A jövőben is alapvető érdekünk lesz, hogy a külföldi tőkét ide csábítsuk, hiszen ezzel tulajdonképpen munkahelyeket teremtünk. A tőke vonzásában az adókedvezményeknél van fontosabb tényező is: a megfelelő mennyiségben rendelkezésre álló, jól képzett munkaerő. Nem véletlen, hogy a világ legfejlettebb területei (például a kaliforniai Szilícium-völgy) mind olyan helyen jöttek létre, ahol magas volt az egyetemek és a már kiművelt emberfők koncentrációja. Nekünk tehát Európában nem a munkaerőnk olcsóságával, hanem annak minőségével kell kitűnnünk.A technikai fejlődés következtében az országnak sok jól képzett szakemberre van szüksége. Olyanokra, akik a modern technológiát alkalmazni, fejleszteni tudják. A technológiai fejlődés és a tudásanyag megsokszorozódása miatt ma már lehetetlen a hagyományos képzési rendszerben életre szóló s megfelelő mennyiségű tudáshoz juttatni a diákokat. Inkább a tanulás és a technológia gyors változásaihoz való rugalmas alkalmazkodás képességét és igényét kell magukkal vinniük az oktatási intézményekből.Magyarország demográfiai helyzete is szükségessé teszi, hogy ugyanahhoz a nyersanyaghoz, tőkéhez nagyobb szellemi értéket adjunk. Ha versenyképességünket meg akarjuk őrizni vagy növelni akarjuk, a munkaerő képzettségét, termelékenységét javítani kell. Ha szociális ellátórendszerünket és életszínvonalunkat fenn akarjuk tartani, illetve javítani akarjuk, akkor egy elöregedő és sajnos fogyó társadalomnak nincs más választása, mint a technológiába és az emberi erőforrásba való befektetés. Ha az egyén által megtermelt javak értéke nem nő, nem nő az országé sem, vagyis képzett szakemberek nélkül nincs nemzeti felemelkedés. A széles rétegek képzése mellett szól az is, hogy a munkaerő-állomány képzettségi struktúráját a munkaerőpiac megváltozott és változó igényeihez igazítsuk. Ehhez meg kell teremteni az élethosszig való tanulás lehetőségét, hogy bárki bármikor, bármennyiszer hozzáférhessen a felsőoktatáshoz.Szabó S. András a minőség iránt aggódik, s azt a mennyiség növekedésétől félti. Az Egyesült Államokban az adott korosztálynak több mint 60 százaléka kerül felsőoktatási intézményekbe, de Finnországban is 63, Írországban pedig 55 százaléka. Úgy gondolom, hogy a magyar fiatalok sem tehetségtelenebbek.A minőség a szolgáltatói szektorban és a közszférában úgy definiálható, hogy az adott szolgáltató milyen mértékig képes megfelelni a vele szemben támasztott elvárásoknak. A felsőoktatásban ez az esélyegyenlőséget, a rugalmasságot, a minőséget jelenti. Az oktatási tárca ezek megteremtésén fáradozik. Jelentős erőfeszítéseket teszünk a minőség védelmére, illetve fejlesztésére. Különböző intézkedésekkel próbálunk versenyhelyzetet kialakítani az intézmények között, hiszen a verseny a legjobb eszköz a minőség javítására. Ezt egyebek mellett a legfontosabb intézményi adatok közzétételével (végzettek elhelyezkedése, keresete stb.) kívánjuk elérni.Jövő ősszel bevezetik a diákhitelprogramot, amelynek legfőbb célja, hogy javuljon a felsőoktatás hozzáférhetősége, a bejutás lehetősége, vagyis növelje az esélyegyenlőséget. Emellett említést kell tenni a Bursa Hungarica-programról is. A 2001 szeptemberében induló új szociális felsőoktatási ösztöndíjrendszer azon tehetséges, tanulni vágyó, főleg kistelepülésen élő fiatalokat kívánja támogatni, akiknek felsőfokú tanulmányaik megkezdése, illetve folytatása e támogatás nélkül veszélybe kerülne.Ezzel párhuzamosan alakítjuk át a normatív finanszírozási rendszert. A normatívát a diákhoz kapcsoljuk, nem az intézményhez, így központi tervezés helyett hallgatói választáson alapuló piaci mechanizmust viszünk be az oktatásba. Mindez azonban mit sem érne a felvételi rendszer átalakítása nélkül. A diákok összehasonlítható módon, egységes rendszerben adnak számot tudásukról, ez alapján egy lista készül, s aki előrébb van, az választ előbb az intézmények között. Vagyis az intézmény érdeke jó minőségűnek lenni, hogy vonzza a diákot a normatívával. A modularizáció pedig arra hivatott, hogy mindenki saját ütemében, saját igényei szerint válogasson az intézmény(ek!) képzési kínálatából, maga is gondoskodhasson a jó minőségű diplomáról. Ami pedig a tanárokat illeti, az Oktatási Minisztérium már az oktatói bérek rendezéséhez is hozzákezdett (lásd: életpályamodell).S végül arról, hogy több oktató és több eszköz (terem, labor, számítógép) kellene. Az intézmények az intézményfejlesztési terveikben megvizsgálják, miből mennyi van, mit tudnak nyújtani, s céljaik eléréséhez mire lenne szükségük. Ennek megfelelően pályáznak, s alakítják ki képzési kínálatukat. Mi minden segítséget megadunk, hogy jó eséllyel szállhassanak versenybe a hallgatókért. A magyar felsőoktatás kimenetszabályozású. Ha ott fenntartjuk a képzési szintnek megfelelő színvonalat, a minőség nem kerülhet veszélybe. A felsőoktatás tömegesedése nemzeti érdek, korparancs. A helyes válasz tehát olyan feltételek teremtése, amelyek összeegyeztetik a tömegképzést a tehetségek kiemelt támogatásával.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.