Olcsóbb villamos vontatás

Putsay Gábor
2000. 12. 11. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Kétezerötszáz kilométerre bővül a hazai villamosított vasútvonalak hossza, miután tegnap megnyitották a forgalom előtt a Székesfehérvár–Szombathely közötti szakaszt. A koncessziós formában villamosított, 170 kilométer hosszú vonal 25 milliárd forintba kerül, ezt az összeget tíz év alatt kell kifizetnie a MÁV-nak a dízel- és a villamos vontatás költségeinek különbözetéből.Három megyei központot, Székesfehérvárt, Veszprémet és Szombathelyet köti össze Budapesttel a vasútvonal. A vasi fővároson és Bobán keresztül két szomszédos országgal, Ausztriával és Szlovéniával teremt kapcsolatot. A MÁV 7600 kilométer hosszú vonalhálózatának 33 százaléka villamosított. Ezeken a pályákon bonyolítják az áru- és személyforgalom 80, illetve 76 százalékát. Tombor Sándor, a Közlekedési és Vízügyi Minisztérium közigazgatási államtitkára Szombathelyen elmondta: az elsődleges a nemzetközi és törzshálózatok rekonstrukciója. A villamosítás nem cél, hanem eszköz a gyorsabb és olcsóbb vasúti közlekedés megvalósításához. Szabó Gábor polgármester hangsúlyozta, hogy a legnagyobb munkaadó jelenleg a MÁV Rt., és minden vasúti beruházás a város fejlődését befolyásolja. Kiemelte továbbá a Szombathely– Szentgotthárd vonalat, amelynek villamosítása a nemzetközi kereskedelem miatt is indokolt lenne.A koncessziós villamosításról a 90-es évek elején döntött az állam, az olasz–magyar Viacom-Hungária Rt. – 51 százalékos tulajdonos a beruházó Compagnia Generale Construcione, 30 százalékos a MÁV Rt. – a szerződés keretében 3 év alatt 256 kilométer vasútvonalat látott el elektromos felsővezetékkel.A beruházáshoz szükséges pénzt a Kreditanstalt für Wiederaufbau német pénzintézet, valamint a Magyar Fejlesztési Bank Rt. biztosította. A koncepciós futamidő húsz év, a hiteleket a MÁV-nak tíz év alatt kell visszafizetnie. A költségeket az olcsóbb fenntartás és üzemeltetés megtakarításaiból fedezik: a három vonal esetében a MÁV évente 3,5 milliárd forintot takarít meg a villamos vontatással.A tervek szerint legközelebb a Hegyeshalom–Csorna–Porbác vasútvonalak villamosításához látnak hozzá, ezt követően – 2002–2004 között – kerülne sor a magyar– szlovén vasúti átmenetet képező Boba–Zalaegerszeg–Zalalövő szakaszra. A soron lévő villamosításoknál a MÁV európai uniós pénzek bevonásával számol.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.