Magyarország fotókrónikája

Rácz Judit
2001. 02. 23. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Lefényképezni azt lehet, ami létezik, és ez fordítva is igaz: amit lefényképeztek, az létezett. Történelmi dokumentum, bizonyíték, s mint ilyen, lehetséges történeti forrás mindaz a képi emlékanyag, amelyet az előző korok ránk hagytak, függetlenül a fényképező szándékától. E szavakkal kezdődik annak a könyvnek a bevezetője, amely nemrég jelent meg, igen nagy érdeklődést váltott ki, és kapcsolódik a napjainkban látható kiállításhoz.Mindkettő címe: Fénnyel írott történelem, s mindkettő létrehozása a Magyar Nemzeti Múzeum történeti fényképtára munkatársainak nevéhez fűződik. A hosszú évtizedeken át féltve őrzött, kivételesen gazdag fotógyűjtemény legjelentősebb darabjai most végre közkinccsé váltak egy hatásos tárlat és egy gyönyörű kiállítású, megrendítően szép album jóvoltából.A magyar történelem utolsó másfél évszázadának s egyben a magyar fotográfia fejlődésének „fénnyel írott” könyvében 388 fénykép beszél a múltról. A szerkesztők, Jalsovszky Katalin és Stemlerné Balog Ilona, illetve a közreműködő munkatársak, Baji Etelka, Cs. Lengyel Beatrix, Kiscsatári Marianna, Tomsics Emőke és Varga Judit a képek kiválasztásakor a nagy történelmi események mellett az emberi sorsok bemutatására helyezték a hangsúlyt. Több évet vett igénybe a fotók kiválogatása és a hozzájuk tartozó hiteles információk felkutatása, így egy-egy képaláírás valóságos történelmi kisesszé, nevekkel, dátumokkal.Szinte hihetetlen, hol és kikről készültek felvételek már több mint száz évvel ezelőtt. Van dagerrotípia 1849-ből Kossuth Lajos húgáról, Kossuth Lujzáról, akit Garibaldi-kalapban örökítettek meg, felvétel őrzi az utókornak 1859-ből a pesti Duna-sor klasszicista házsorát a Lánchídtól délre. Jó minőségű kép tanúsítja, hogy 1880 körül a Király utcában az urak velocipéden közlekedtek, ugyanebben az időben Pöstyénben gyaloghintón szállították a vendégeket a fürdőhöz. Megörökítette fotográfus az 1876-os árvíz napjaiban csónakkal közlekedő polgárokat a budai Fő utcában, s eljutott fényképészmester Torinóba, a száműzött Kossuth Lajoshoz.Frigyes főherceg lovon ülő leányairól a féltoronyi kastély előtt (1905) vagy a kárpáti automobil-verseny rajtjáról a Ferenciek terén 1914-ben készült kép a boldog békeidőket idézi. 1916-ban már hadirokkantakat mutat a felvétel, akik az orosz front hidege ellen szalmabakancsokat gyártanak a Podmaniczky utcában, s az angolkisasszonyok Váci utcai templomának harangját engedik le kötélen, hogy beolvasszák hadianyagnak. Azután 1919-ben Horthy Miklós bevonul Budapestre, Erdély elszakítása ellen tiltakozó jelvényt árulnak a Ferenciek terén, 1930-ban ondolált frizurát készítenek a Rákóczi téri fodrászszalonban, 1937-ben Jávor Pál jár csárdást a filmvásznon, 1944-ben kijelölik a zsidónegyedet Zalaegerszegen. A háború után kevés igazi szépségre bukkantak a fotósok. Az 1946-ban az Almássy téren csirkét legeltető háziasszonyok, az inflációs pengőt a Lehel téren söprő férfi, a három vezér képe alatt csecsemőjüket szoptató munkásaszszonyok (1953), majd a Corvin közi harcosok képei önmagukért beszélnek.Napjainkról kevés felvétel szerepel a könyvben, mindössze nyolc oldal dokumentálja a rendszerváltozás éveit: a három miniszterelnökről, a két köztársasági elnökről készült képek, egy-egy fotó a rendszerváltozás veszteseiről – a bányászokról, a tüntető agrártermelőkről és a hajléktalanokról –, illetve a nyertesekről: a Budapesti Értéktőzsdéről, egy bevásárlóközpontról és a pesti Rolls-Royce-szalonról. Az album terjedelmi kötöttsége miatt készítői inkább a múltra összpontosítottak, a jelen fotóit pedig gyűjtik tovább.Külön említést érdemel a kiváló szerkesztés. Minden korszakot egy jellemző képpel indítanak és zárnak le. Az 1945–1956 közötti évektől például a forradalom napjaiban az osztrák–magyar határon át menekülőket megörökítő felvétellel búcsúznak, a következő korszak kezdetét pedig az a kép érzékelteti, amelyen a Moszkvából hazatérő párt- és kormányküldöttséget (Kádár János, Dobi István, Münnich Ferenc, Révész Géza) köszönti a repülőtéren a munkásőrség őrezredének parancsnoka. A címlapon és a hátsó borítón a fotográfusok láthatók, akik nélkül ez a mű nem jöhetett volna létre – elöl az 1930-as fotóscsoport, hátul pedig a mai fotóriporterek. A „hazánk családi albumának” is nevezhető könyv létrehozását a Nemzeti Kulturális Örökség Minisztériuma, valamint a Nemzeti Kulturális Alapprogram támogatta, s nagyon sok munkát fektetett bele a művet megjelentető Helikon Kiadó.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.