Könyvesház

2001. 07. 20. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Pátria, a befejezetlen kísérletMagyar népzenei gramofonfelvételek CD-ROM-on„Minden művészet közül legkönnyebben és legegyszerűbben a zeneművészet nemzeti értékeinek nemzetközi kicserélése valósítható meg”, deklarálta 1931-ben a Népszövetség. Ám nálunk akadozva indult meg az olyannyira evidens kulturális csereforgalom: Bartha Dénes 1937-ben szemrehányóan panaszolja, mennyire megszégyenítő, hogy még a bukaresti népzenei archívum is messze lekörözi a miénket, és hogy a grandiózus berlini gyűjteményben hazánk egyetlen árva gramofonlemezzel sincs képviseltetve. Pedig a fonográf elavult, hangzása esetlenül torz, a faluvilág énekesei rohamosan fogynak – ütött az óra (s üt mind követelődzőbben azóta is). Új eszközre, új szemléletmódra volt szükség. Így indult a Pátria gramofonlemez-sorozat, amely hősies kísérlet volt a leletmentés, a végleges begyűjtés technikai, szellemi feltételeinek megteremtésére: hősies, de befejezhetetlen vállalkozás.A Fonó Records három multimédiás CD-ROM-ja a Pátria-lemezek teljes zenei anyagát teszi közzé, kincsesbányát nyitva meg zenetudós, muzsikus, népzenerajongó előtt. Nem lehet eléggé méltatni a kiadvány jelentőségét: a hangzó anyag népi énekkultúránk és muzsikánk mélyrétegeit tárja föl, eddig hozzáférhetetlen, feldolgozásokban, táncházi zenekarok interpretációiban közvetített dallamok bukkannak fel tisztán, sallangmentesen. Ha végigböngészszük a mellékelt szakirodalmat és a gyűjtők életrajzát, képet kaphatunk a népzenekutatás hőskoráról, elméleti problémáiról. Ha az „adatközlők”, a falusi muzsikusok élethistóriáját, fényképeit tanulmányozzuk, személyekre, egyéniségekre, sorsokra bontott történelmet, paraszti műveltséget látunk és értelmezhetünk. A mindenkori történelmi erők dibdáb játékát, a hétköznapi parasztművészt, aki, mint maga mondja, munkáját, sorsát, nehézségeit enyhíti énekekkel. Aki egy-egy hallgatónótát, csárdásdallamot megértő társként dédelget egész életén át: mivel tanulatlan, írástudatlan, emlékezetéből él. A CD-ROM-okkal körbejárhatjuk a ma már alig csillogó tiszta forrást. Semmi lózung, csak dalok a Dunántúlról, az Alföldről és a Felvidékről, Erdélyből és a regáti szórványokból, dalszövegek, kották, gyűjtők kéziratos lejegyzései, fotók, nagyszerűen bejárható, átlátható adathalmaz: valóban, egy 64 éve lezáratlan munka tisztázása.(Pátria. Magyar népzenei gramofonfelvételek. 3 CD-ROM. Szerk.: Sebő Ferenc. Fonó Records, Budapest, 2001. Ára: 7800 forint)/Margittai Gábor/***Pálca a magasbanNorman Lebrecht a karmestermítoszról„Ma alig tucat karmester kezében van a világ valamennyi vezető állása. Egymás között verekedhetnek, de menten egységfrontot alkotnak, mihelyt veszély fenyegeti közös érdeküket… A karmesterek kartellje mögött árnyékba burkolózva manipulátor áll, a neve ismeretlen a zenei hatalom folyosóin kívül, arcát sokszor még ott sem ismerik. Stratégiája segítette a hatalmat a kevesek kezébe összpontosítani, és a kapzsiság legmohóbb álmait is meghaladó vagyonra szert tenniük.” A Maestro! A karmestermítosz című könyv bizonyosan olvasókra talál azok körében, akik már találkoztak Norman Lebrecht angol zenei közíró egy esztendővel ezelőtt magyarul is megjelent, világszerte nagy vihart kavart művével, a Művészek és menedzserek című leleplező-elemző esszével.Lebrecht régóta belülről ismeri a világ zenei életét, két könyvét, így a karmesterekről szólót sem a botránykeltés, hanem a szomorúság és az aggodalom íratta vele. Mi lesz a közönséggel, amelynek művészek helyett showmanek veszik ki a pénzt a zsebéből, és mi lesz a klasszikus értékekkel, ha ma fontosabb a nagy pénz begyűjtése és a felületes csillogás?Pedig milyen jól kezdődött! Hans Guido von Bülow báró, a világ első nagy karmester-egyénisége alapította meg a mesterséget, ő vette ki először a zenekart dirigáló pálcát a zeneszerzők kezéből. Lebrechtnek nincs különösen jó véleménye Bülowról, és elég kegyetlen a későbbi nagy maestrókkal is. Kíméletlenül kutatja tehetségük, egyéniségük titkát a gyermekszobától a hálószobáig. Mindent tud, és mindent meg is ír a magyar származású Nikischről és Richter Jánosról, a legnagyobbnak tartott Toscaniniről, Klempererről, Mahlerről, Straussról, Karajanról, Stokowskiról, Soltiról, Bernsteinról és Boulezról, Maazelről, valamint a bennfentesekről: Mehtáról, Barenboimról és a „Kóser Nostrá”-ról meg a kintrekedtekről, akiket mert melegek, vagy mert nők, esetleg feketék, nem akarnak beengedni a világ nagy karmestercirkuszába.Letehetetlen olvasmány a Maestro!, mivel emberi gyarlóságunkra apellál. Szerzője tudja, hogy szeretünk nagy emberekről leleplező írásokat olvasni, miközben vágyunk arra is, hogy valakit fölállítsunk a dobogóra, és csodáljuk. Valami azért nyilvánvalóvá válik ebből a könyvből, és ez nincs is ellenére szerzőjének. Mester nem válhat mindenkiből. A történetet pedig éppen azért kellett megírni, hogy valóban a tehetség legyen a kapukat nyitó jelszó, és ne egy szűk kör dönthessen arról, hogy kiből legyen sztár. Mert Lebrecht szereti és félti a karmestereket.(Norman Lebrecht: Maestro! A karmestermítosz. Európa Kiadó, Budapest, 2001. Ára: 2800 forint)/Hanthy/***

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.