Szárazon és vízen

Az évszám ugyan bizonytalan, amitől fogva a Szent Korona – a szó mai értelmében vett állami jelképként – datálható lenne, hiszen még komponenseinek eredetét és korát is vitatja a történettudomány. A tény azonban kétségbevonhatatlan: a futó évszázadok során nemzeti jelképünkké vált, így a maga „tárgyi mivoltán” spirituális súlyával messze túlnövő és túlmutató szakrális szimbólum sorsa a nemzetéhez sokban hasonlítható. Menekítették szárazon és vízen, toldozták-foldozták, elásták és becsmérelték, felmagasztalták és kigúnyolták, rejtegették és felmutatták, ahogy az – változó határokon innen és túl – hagyományainkkal és magyarságunkkal is történt. Igaz, ajánlható itt némi óvatosság meg nagyvonalúság, hisz nem római hitű honfitársainknak a korona kicsit mást jelent, és másképp jelent mást, bár a történelmi háttér számukra is ugyanaz.

Szepesi Attila
2001. 08. 14. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az évszám ugyan bizonytalan, amitől fogva a Szent Korona – a szó mai értelmében vett állami jelképként – datálható lenne, hiszen még komponenseinek eredetét és korát is vitatja a történettudomány. A tény azonban kétségbevonhatatlan: a futó évszázadok során nemzeti jelképünkké vált, így a maga „tárgyi mivoltán” spirituális súlyával messze túlnövő és túlmutató szakrális szimbólum sorsa a nemzetéhez sokban hasonlítható. Menekítették szárazon és vízen, toldozták-foldozták, elásták és becsmérelték, felmagasztalták és kigúnyolták, rejtegették és felmutatták, ahogy az – változó határokon innen és túl – hagyományainkkal és magyarságunkkal is történt. Igaz, ajánlható itt némi óvatosság meg nagyvonalúság, hisz nem római hitű honfitársainknak a korona kicsit mást jelent, és másképp jelent mást, bár a történelmi háttér számukra is ugyanaz.

E sorok írója elmondhatja, hogy nagyszülei – mindkét ágon – katolikus-református „vegyes házasságban” éltek, így ismeri az évődések, fintorok és epésen ejtett hangsúlyok azon rendszerét, amelyek például a szentség és a szakrális szimbólumok fogalmához kötődtek. (Kálvinista nagyapám nem minden él nélkül emlegetett egy bizonyos „Szent Gógót”, aki negyvenfokos nyárban, lobogó tűz mellett és vastag bundába bújva megfagyott, mire pápista nagyanyám a fafejűségről kezdett elmélkedni, ami képtelen az anyagvilágon fölülemelkedni és a magasabb jelképek jelentőségét felfogni…)

De akárhogyan volt (és van) is, mára a Szent Korona olyan nemzeti jelképpé növekedett, amely messze túlmutat eredetének jellegén és esetlegességein. Miként például a csíksomlyói búcsú (ami épp a székelységnek a református János Zsigmond felett aratott győzelmét ünnepelte hajdan, ám ma a kálvinisták és mások is részt vesznek rajta, a magyarság megtartóünnepeként értelmezve az öszszejövetelt) vagy épp a szépséges Árpád-kori karcsai, vizsolyi és számolatlan más templomunk, amelyek eredetileg értelemszerűen katolikusok voltak. (E templomok mára feltárt középkori falfestményein szentek sora látható: Istvántól és Borbálától Lászlóig, Erzsébetig és Margitig, ám alattuk természetes hittel és derűvel zajlanak a református szertartások.)

Mára a Szent Korona – vagy akinek így elfogadhatóbb: a korona – ugyanolyan megtartó jelkép, mint a Kárpátok vonulata, a Tisza meg a Duna vagy épp Arany János költészete. Éljen valaki akár a Kárpát-medence toldott-foldott tájain, akár azokon messze túl, és magyarnak tudja magát, az említett – és említetlenül maradt – jelképek önazonossága biztos felismerésével ajándékozzák meg.

Azok a kultikus ünnepségek, amelyek a Szent Korona „átvitelével” kapcsolatosak, kezdve a koronázásoktól a korábbi millenniumi ünnepségsorozatig, az 1938-as jubileumi Szent István-évig, mára történelemmé váltak. Körülményeiket firtatni éppolyan értelmetlen, mint mondjuk azt, hogy kit illet a csíksomlyói búcsú, vagy kié is valójában a „református” Arany János.

Ma, amikor a Szent Korona újra elindul szárazon és vízen Esztergomba, talán egy-egy pillanatra érdemes elmélkedni eredetén és múltján, hányattatásain és tündöklésein, ám sokkal fontosabb azt megérteni, hogy e kultikus és nemzeti jelképünkké vált „tárgy” immár több, mint fémek, textíliák és drágakövek együttese. Egy jelkép értelemszerűen nem önmagától az, ami, hanem attól az erőtől és hittől, ami rá a környezetéből visszasugárzik. A Szent Korona pedig mára szövevényes évszázadok után megtartóerővé és egyetlen hagyománnyá növekedett

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.