Milyen lehet egy negyvenezer lakosú város, amelynek egyetemén több mint százezer diák tanul? Fiatal. Fiatalok tömege nyüzsög gyalog, kismotoron, biciklin az utcákon. Fiatalok ülnek a földön, jegyzetfüzettel az ölükben, a professzorukkal együtt Bologna egyik legszebb terén, a Szent Istvánról elnevezett, hét egymás mellé épült templom és kolostor bejáratánál. Igaz, ma már nem kizárólag diákok igazgatják az egyetemet, mint hajdanán, de ők határozzák meg ennek a terrakotta- és okkerszínű városnak a hangulatát. Pedig itt minden a múltat és a hajdani gazdagságot idézi, és azt az igyekezetet mutatja, hogy minél többet őrizzenek meg abból az örökségből, amely Bolognát híressé tette:
A több évszázad stílusjegyeit mutató árkádos épületek (csak a belvárosban 34 kilométernyi van belőlük). A híres nemesi családok erődítménynek is beillő palazzói. A márványmozaikos járdák. A Piazza Maggiore a befejezetlenségében is gigantikus San Petronio-bazilikával. A XVI. századi Neptunus-kút, a városháza, amelynek főbejárata fölül a bolognai születésű XIII. Gergely pápa tekint le a térre… És persze a régi egyetem, a XVI. századi Archiginnasio (ma ritka kincseket őrző városi könyvtár), amelynek árkádjait és falait több mint ötezer címer díszíti: az egykori diákok családjának címerei, köztük magyaroké is. Első emeletén a két aula magna: az egyik a jogászoké (legisti), a másik a szabad mesterségeket művelőké (artisti) volt. Ez utóbbi ma olvasóterem. A falakon itt is címerek. A belső udvar fölött körbefutó galéria északi oldaláról lépünk be a teatro anatomicóba, az anatómiai előadóterembe, amelynek teljes berendezése és díszítése fából készült. Középen boncasztal. Fölötte, a mennyezeten lebegő Apolló. Körben a kor híres orvosainak remekmívű szobrai. A régi egyetemnek ezt a részét a második világháborúban bombatalálat érte, de az újjáépítők a legapróbb töredékeket is gondosan megtisztították és újra felhasználták.
Valahogy így, darabonként rakták össze tudós emberek azokat a régi és új elemeket, amelyekből az eszményi egyetem felépülhet(ne). A Pepoli család XIV. században épült palotájában fogadta Bologna polgármestere és az egyetem rektora a múlt hét végén azt a hatvan vendéget – volt oktatási minisztereket, professzorokat, rektorokat, az UNESCO, az Európa Tanács, az európai diákszervezet, az ESIB képviselőit és egy csapat újságírót –, akiket a Magna Charta Universitatum obszervatóriumának felavatására hívtak meg. A pozsonyi Comenius Egyetem rektora most írta alá a chartát, az elődjének 1988-ban ezt megtiltották.
Az obszervatórium létrehozását Fabio Roversi-Monaco, a Bolognai Egyetem előző rektora, a Magna Charta Universitatum „motorja” és mai elnöke szorgalmazta. Eltökéltek arra, hogy az összefogásban rejlő erkölcsi erejükkel fellépjenek minden olyan törekvés ellen, amely ellentétes az egyetemek autonómiájáért és a felsőoktatás szabadságáért kiálló chartával, amelyre az 1993-as magyar felsőoktatási törvény preambulumának első mondata is hivatkozik. Egyik fő támogatója az a Josef Bricall, a Barcelonai Egyetem előző rektora, aki öt éven keresztül külső szakértőként vett részt az Országos Akkreditációs Bizottság munkájában, és állítja, hogy a kelet-közép-európai országokban bekövetkezett politikai változások adtak lendületet a Bolognában megkezdett munkának.
Mit jelent az egyetemi autonómia? Létezik-e gazdasági önállóság nélkül? Mi történik, ha az egyetem az autonómiára hivatkozva elzárkózik a világtól? Hogyan lehet tömegeket bejuttatni a felsőoktatásba úgy, hogy a legjobbak az átlagnál színvonalasabb képzést kaphassanak? Hogyan lehet kezelni a népek, országok közti gazdasági egyenlőtlenséget? Hogyan kaphat diplomát valaki, aki tanulmányai egy részét Bolognában, más részét a Harvardon vagy Budapesten végzi? Hogyan függ össze a klasszikus oktatás és a távoktatás? És így tovább… Bánatosan néz maga elé az orosz Alma Mater című lap főszerkesztője, és azt mondja: nagyon kritikusan fog írni erről a találkozóról, merthogy hol vannak mindezektől a problémáktól az olyan országok, mint például Türkmenisztán. A charta kitalálói, az obszervatórium kollégiumának vezetői erre viszont biztosan így felelnének: lefelé nem licitálunk.
Az egyik nagy kérdés a jó helyzetben lévő országokban is az, hogyan férhet hozzá a felsőfokú tanulmányokhoz a fiatalok legszélesebb köre, ha valóban meg akarjuk valósítani a tudás társadalmát, amely a világ nagy részén egyelőre csak jelszó vagy még az sem. A felsőoktatásra fordított pénz szinte mindenütt kevés. A fejlett nyugat-európai társadalmakban is csak annak az összegnek a felét költik rá, mint amennyit az Egyesült Államokban. Olaszországban sokkal kevesebbet, mint Franciaországban. A Távol-Keleten és Kínában viszont amerikai léptékű beruházásokkal fejlesztik az felsőoktatást, de Európa erre nem figyel eléggé – mondják a tudós rektorok. És nem figyel arra sem, hogy az egyetemet néhol parkolónak használják, míg másutt elemi szükségleteket sem tudnak kielégíteni.
Olaszországban is parkolópálya volt az egyetem az utóbbi időkben, 1993-ig, az ingyenes rendszerben – magyarázza Paolo Blasi, a Firenzei Egyetem volt rektora. Most az egyetemek költségvetésének hetven százaléka az államtól származik, ezzel szabadon gazdálkodnak. Húsz százalék a tandíjakból folyik be – ez konkurenciát teremtett az egyetemek között –, tíz százalék a kutatási szerződésekből, a régiótól, a városi önkormányzattól. Törvény határozza meg, hogy a tandíj nem lehet több, mint annak az öszszegnek a 20 százaléka, amelyet az állam az illető egyetemnek ad. Az államtól kapott pénz összege viszont nemcsak a beiratkozott diákok számától, hanem az egyetemi épületek méretétől és az egyetem eredményeitől is függ.
Az új törvényt Ausztriában alig öt éve fogadták el, és máris készül a még újabb. Szlovákiában hamarosan a kormány és a parlament elé terjesztik az új törvényjavaslatot, amelynek fontos része a gazdasági autonómia követelése. A minisztérium azonban két lényeges ponton már megváltoztatta a rektori konferencia által elfogadott szöveget, de ebbe a rektorok nem akarnak belenyugodni. A Zágrábi Egyetem a Magna Charta Universitatumhoz fordult segítségért autonómiájának megsértése miatt. A testület állásfoglalásáról azonban a sértettek kormánya nem vett tudomást, ezért a zágrábiak újabb közbenjárást kérnek. Ehhez képest szinte jelentéktelen problémának látszik a fizető-nemfizető képzés egymás mellett élése. Bulgáriában eltörölték az első diplomáért indított fizetőkurzusokat, mert úgy ítélték meg, hogy lehetetlen helyzetet teremtenek, de Magyarországon és Romániában megvannak. Eltérnek a vélemények az anyanyelvi oktatást illetően is, noha elvben az ehhez való jogot senki sem vitatja. Andrei Marga volt román oktatási miniszter, aki Budapestről érkezett Bolognába, azt mondja, orvosolták a magyar kollégák által korábban felvetett gondokat. A Babes–Bolyai Egyetemen 44 szekcióban lehet magyarul tanulni, a jogi és a közgazdasági karon is, amire sokáig nem volt lehetőség, de azt elismeri, hogy nincs elég magyar anyanyelvű professzor, a fiatalok pedig inkább romániai vagy magyar nagyvállalatoknál keresnek jobban fizető állásokat. A pozsonyi egyetem – magyar anyanyelvű – rektora szerint sem lehet diszkriminációról beszélni.
Aligha gondoltuk volna, hogy az 55 milliós Nagy-Britannia egyetemi integrációs gondokkal küszködik, ahogy Magyarország is (küszködött?). Diákjai 114 felsőfokú intézményben tanulhatnak, és ezt ott soknak tartják, annál is inkább, mert az angliai egyetemek európai mértékkel mérve kicsik. A legnagyobb harmincezer hallgatót fogad. A társulásokat az egyetemek kezdeményezik, és ők is határoznak róla, de a segítséget ott is az államtól várják hozzá. Az integráció ugyanis drága. Roderick Floud, a londoni Guildhall egyetem első embere az egyetemek iránti bizalom fontosságáról beszél. Meg kell győzniük a társadalmat – mondja –, hogy az egyetemek gondosan gazdálkodnak a rájuk bízott pénzzel, ez az érdekük, ettől függ, mennyire sikeresek. A nemzetközi diákszövetség svéd elnöke szerint ideje volna felhagyni azzal a mostanában divatos kifejezéssel, hogy a diák a „fogyasztó” az oktatási rendszerben. Szó sincs róla, az iskola nem szupermarket, ahol csak úgy lekapkodjuk a tudást a polcról. A diák nem passzív szereplője a rendszernek. A tanulás tanár és diák közötti interaktív kapcsolat, ha már divatos szavakat akarunk használni.
Hogy a tudás terjesztése veszélyes lehet, sőt fizikai fenyegetettséggel is járhat a nem demokratikus társadalmakban, alighanem közhely. De azt már ritkábban szokták bevallani, hogy az egyetem kritikai funkciója még a demokratikus társadalmakban is okozhat gondot. Bolognában elhangzott. Az egyetemek sok helyen ma is nehezen függetlenednek a kormányoktól, egyházaktól, ezért az autonómiájuk inkább vágyálom, mint valóság, ezt Claude Allègre volt francia kulturális miniszter mondta ki. Ő hívta fel a figyelmet azokra a visszásságokra is, amelyek abból következnek, hogy az egyetem a fejlett országokban a gazdaság motorja, gazdasági hatalom is. Ha különböző cégeknek végez kutatásokat, máris felmerül a kérdés – és ez csak egy a sok közül –, publikálhat-e szabadon a megrendelésre dolgozó kutató. A volt miniszter szerint viszont épp most olyan lehetőség nyílt meg az egyetemek előtt, amelyet nem volna szabad elszalasztaniuk. Amikor Európa egységesítését politikusok, üzletemberek, gazdasági, pénzügyi szakemberek irányítják, s a kulturális integráció, a sokféleség megőrzésének fontossága háttérbe szorul, az egyetemek mint a kulturális Európa kulcsszereplői tehetnek sokat az egységesülés politikai folyamatának meggyorsításáért. Biztos benne – mondta –, hogy a fiatalabb nemzedék erre az övénél sokkal fogékonyabb, ezért nagyon fontos, hogy a fiatalok minden lehetőséget megkapjanak arra, hogy világot lássanak. Mutatis mutandis, úgy, ahogy hajdan természetes volt.
Amint elbúcsúzik egymástól a társaság, a régi diákok nyomába eredek Miliczky Erzsébet tiszteletbeli konzul útmutatásait követve. Bolognába a világ minden sarkából jöttek tanulni. Volt magyar–horvát (illirico–ungarico), flamand és spanyol kollégium. A spanyolokét 1365-ben alapították, és azóta csak két-három évre zárták be a napóleoni háborúk idején. Könyvtárosuk kedvesen kalauzol a Via Colleggio di Spagnán álló pazar épületben, egyfolytában irigykedem. Működik a XV. században alapított flamand kollégium is. De a magyarokét és horvátokét, amelyet 1553-ban hívott életre Szondy Pál esztergomi kanonok, 1781-ben eladta a magyar állam. Elzarándokolok a Via Centotrecento 4. szám alatt ma is álló épülethez. Bemenni nem lehet, tatarozzák. A falon olasz nyelvű emléktábla őrzi az eredeti rendeltetés emlékét. Egy másik pedig arról tudósít, hogy a palota a város kiváló építésze, Angelo Venturoli nevét viselő alapítványé, fiatal képzőművészek tanyája, és itt őrzik a Venturoli-levéltárat.
Lakást ma sem könnyen találnak a diákok. A Bolognai Egyetem a 900. évfordulóra készülve több régi épületet megvásárolt és felújíttatott, hogy könnyítsen a kollégiumgondokon. Az egyiket magyar diákok elhelyezésére szánta. 1995-ben Fabio Roversi-Monaco adta át az új kollégiumot (Collegio Erasmus – Colleggio Ungarico) a magyar és más idegen nyelvek, irodalmak tanszéke mellett, ahol alig lehet előrejutni a vidám tömegben. Visszafelé jövet, a Via Archiginnasión ismerős dallamok ütik meg a fülemet. Egy szőke lány és három fiú muzsikál. Magyarok, a Benta együttes tagjai. A lány a Zeneakadémia szegedi tagozatán végzett, a fiúk főiskolások. Népzenét játszanak. Körülöttük jókora csoportosulás. Népszerűek. Visszajárnak.
Ami a hagyományokat illeti, az is lehet, hogy Bolognában, a dominikánusok kolostorában „vetette hártyapapírra” egy ismeretlen magyar szerzetes legrégebbi nyelvemlékünket, a Leuveni-kódexben fennmaradt Ómagyar Mária-siralmat, amint Ruffy Péter írja. A múzeumokban, az Archiginnasio kéziratos könyvremekeit és ritkaságait őrző termeiben járva ez nem is tűnik elképzelhetetlennek.
Trouble Ahead: Peter Magyar Could Be Removed from Chessboard, Brussels Unhappy with His Performance
