Dr. Goebbels közöttünk él

Minap a Népszabadság publicistája azt írta, hogy Michael Lake keményen nyilatkozott néhány hete, amikor ekként fogalmazott: ha minden így marad, Magyarország lemondhat az uniós tagságról. A „minden így marad” kitételen pedig a hazai médiaállapotokat kell érteni, amelyekért a távozó diplomata szerint minden parlamenti párt felelős. De – gombolyítja tovább Lake véleményét a publicista – , vannak felelősebbek is. Nevezetesen a kormánypártok. És a közszolgálati médiumok. És a féloldalas kuratóriumok.

Speidl Zoltán
2001. 10. 18. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Mert – mondja a lap munkatársa – igaz, hogy nagyon helytelenül cselekszenek a vezető szocialista politikusok, ha nem akarnak „különinterjút” adni a Magyar Televízió hírműsorainak, ám erről természetesen a köztévé tehet mindenekfelett, mert – ismétli meg a szerző a szocialisták felzúdulását –, az m1 meghamisítja az MSZP-s politikusok szavait. Hiszen rosszindulatú pályaképet rajzoltak Vancsik Zoltánról. (Tegyük hozzá: az összeállítás tényeit senki sem cáfolta, nem is cáfolhatta volna.) Ráadásul azt is híresztelik a köztévében, hogy a szocialisták adott esetben érdeklődhetnek a kisgazdák és a Munkáspárt iránt. A szocialisták tiltakozóit viszont egyáltalán nem zavarja, hogy a Munkáspárttal magas szinten tárgyaltak a legutóbbi választás óta, s Torgyán sem ok nélkül került és kerül manapság is az MSZP-vel való kollaboráció gyanújába.
A Népszabadság publicistája szerint: „Az ellenzéki politikusok felháborodása érthető. Csak azonosulni nem lehet vele. Nehéz például akkor, amikor az igazságérzetében megbántott ellenzék (ez a Lake által sérelmezett helyzet) a kuratóriumi sérelmek orvoslásáig nem szavazza meg azokat a törvénymódosításokat, amelyek az uniós normáknak megfelelően a gyermekeket védenék meg még a tévéelőzetesekben látható erőszaktól, vagy megakadályoznák, hogy a vásárlásra biztató reklámokban gyerekek szólaljanak meg. Ha álságos is, ahogyan a kormánypártok a MIÉP-et maguk előtt tartva kitolják a közmédiákból az ellenzéket, ilyen kérdésekben akkor sem lehet jó érzéssel nemet mondani.” (Csupán zárójelben: érdemes figyelni, hogy mily finoman dorgálja a publicista a szocialistákat, holott, mint ő is írja, magatartásukkal, sérelmi politizálásukkal az EU-csatlakozást veszélyeztetik. S korántsem mellesleg: ezzel a szocialisták magukat zárják ki a fontos kérdésekhez nagy nyilvánosság előtt való hozzászólásból, ellentmondva a demokrácia által rájuk is rótt kötelezettségnek.)
A cikk tehát azt sugallja: a szocialisták elhatározása talán nem helyeselhető, ám akceptálható, hiszen – kerül elő a sokszor használatos bunkó – még a Nemzetközi Újságíró Szövetség jelentésében is, mint a cikkíró idézi, ez olvasható: „ indokolatlan politikai befolyásolás már a sajtószabadságot veszélyezteti Magyarországon.” Tehát „…érthető volna, ha az ellenzék, látván, hogy már megint arra megyünk, mint 93–94-ben, elvesztené a fejét”. Ehhez csak annyit tegyünk hozzá: a publicista úgy kezeli a kérdést, mint Kuncze Gábor kezelte saját zseniális találmányát, a „megélhetési bűnözést”. Vagyis: lopni (felindulásból csúsztatni, netán hazudni) ugyan bűn, de kétségtelenül érthető, különösen akkor, ha egy megadott kör teszi ezt. Ilyenkor legrosszabb esetben is bocsánatos bűn. Nyilván a bocsánatosak közé tartozik az is, hogy a szocialisták, általuk meg nem nevezett forrásra hivatkozva újabban azt állítják: a közszolgálati rádió nemrég hivatalba lépett alelnöke, akinek fő bűne a miniszterelnöki interjúk készítése, olyan utasítást adott ki, amely korlátozza a hírműsorokban elhangzó kormány-kritikákat. Forrás tehát nincs, természetesen bizonyíték sincs; csupán egy állítás van, amit csak sokszor kell tálalni, s érvényesülhet a goebbelsi teória, miszerint nem baj, ha nem igaz, ha rágalom, csak sűrűn kell mondani, s az emberek igaznak hiszik.
Alaptétel továbbá: keress egy prekoncepciókkal beetetett, tájékozódni rest szervezetet – esetünkben a Nemzetközi Újságíró Szövetséget –, tálalj elé féloldalas információkat, s biztos lehetsz a sikerben. Mert a NÚSZ jelentése szinte teljes egészében, helyenként szóról szóra megegyezik Bajomi Lázár Péternek, az Orbán-kormány médiapolitikájáról írott tanulmányával. Még az idézeteket is innét vették, melyet maga a szerző is liberális szempontú kritikai analízisnek minősített. (Nem baj, hogy használták. A baj az, hogy felrúgva a sokoldalú tájékozódás kötelezettségét – melyről, minden valamire való újságíró-tanfolyamon szó esik –, csakis ezt használták.) Arról pedig, és esetünkben ez így volt természetes, tudomást sem vettek, hogy egyetlen mértékadó nemzetközi szervezet sem vitatja, miszerint a magyar kormány tiszteletben tartja a szólásszabadság és a véleményalkotás jogát. Ezt az Európai Unió országjelentése is megállapítja. Az Amerikai Egyesült Államok külügyminisztériuma értékelésében pedig az áll, hogy Magyarországon az alkotmány elviekben, a kormány pedig gyakorlatban is tiszteletben tartja a véleményalkotás szabadságát. S végül, de korántsem mellékesen: a Nemzetközi Újságíró Szövetség akkor nem vizsgálódott, s értelemszerűen dörgedelmes jelentést sem fogalmazott, amikor a Horn–Kuncze-kormányzat idején a Freedom House a magyarországi médiát háromszor is csupán félig szabadnak minősítette.
A kép teljességéhez tartozik: a csonka kuratóriumok miatt az EU-jelentés valóban rosszallását fejezte ki. Nézzük tehát, miért féloldalasak, vagy ha tetszik, csonkák a kuratóriumok? Nézzük annál is inkább, mert a közvélemény túlnyomó része az okokat, azok gyökereit nem ismeri, hiszen ezekről vajmi keveset szokás beszélni.
Ma a három közszolgálati médiumban (Magyar Rádió Közalapítvány, Hungária Televízió Közalapítvány, Magyar Televízió Közalapítvány) működik kuratórium. Ha a helyzet olyan, amilyen, s érteni akarjuk az okokat is, az 1996-os médiatörvény szövegéig kell visszanyúlnunk. Eszerint: a közszolgálati médiumok kuratóriumának legalább nyolctagú elnökségét az Országgyűlés választja. A törvény 55. paragrafusa értelmében a tagok felét a kormánypártok, másik felét pedig az ellenzéki képviselőcsoportok jelölik. Mégpedig úgy, hogy minden képviselőcsoport legalább egy jelöltjét meg kell választani. A kuratórium elnöksége a törvény szerint akkor alakul meg, ha minden tagját megválasztják. Ám a szövegben az is olvasható, hogy az elnökség megalakulásának nem akadálya, ha az ellenzéki vagy a kormánypárti oldal valamelyike nem állít jelöltet.
A mondottakból világosan következik, hogy a parlament két oldala egyenlő arányban ajánl kurátorokat. Ezt a kormánykoalíció úgy értelmezi – és ezt az Alkotmánybíróság határozata is megerősíti –, hogy a két oldalnak először meg kell állapodnia a jelöltekben, majd a jelöltekről az Országgyűlés szavaz. Az MSZP és az SZDSZ tehát az Alkotmánybírósággal szemben is úgy véli: az ellenzéki egyetértés híján a parlamentnek kell döntenie az ellenzéki oldal jelöltjeiről. (Ismeretes: a szociálliberális csoportosulás a MIÉP-et kvázi kormánypártnak tekinti, így jelöltjét sem fogadja el ellenzékiként.) Az Alkotmánybíróság 22/1999. határozata így fogalmazott: „A képviselőcsoportok közös jelöltet tehát csak akkor állítanak, ha a parlament egyik vagy másik oldalán lévő képviselőcsoportok száma négynél kevesebb… Vagyis nincs törvényi akadálya annak, hogy a közös jelöltállítás helyett a képviselőcsoportok több jelöltet állítsanak, és ennek folytán nagyobb létszámú elnökséget válasszon az Országgyűlés.” (Emlékeztetőül: egyik oldalon sincs négy képviselőcsoport.) A testület leszögezi: „Az már nem alkotmányossági, hanem a képviselőcsoportok együttműködésére és politikai felelősségére tartozó kérdés, hogy az Országgyűlés a jelöltek létszámában az alkotmányos keretek között megegyezzen.”
Egyértelmű, világos szövegezés.
A kormányzati többség és a házelnök megpróbált megoldást találni. Többször szorgalmazták a megegyezést az ellenzéki pártokkal, javasolva a kuratóriumi elnökség létszámának növelését, hiszen törvényi akadálya ennek nincs. A javaslatok eddig süket fülekre találtak. Jelen helyzetben ezért nincs is más lehetőség, mint a nyolcnál kisebb létszámú, csonka kuratórium. Mivel az ellenzéki pártok minden lehetséges egyéb kiúton barikádot emeltek, marad a status quo, mert, mint az Alkotmánybíróság is megfogalmazta: ez „…alkotmányos szempontból »kisebb veszélyt jelent« a véleménynyilvánítás szabadságjogára, mint az, ha az elnökség megalakulásának hiányában a közszolgálati médiakuratóriumok egyáltalán nem működnének”.
Vitathatatlan: valódi változást csak a médiatörvény módosítása hozhatna. A törvény azonban kétharmados, tehát a változtatáshoz az ellenzék együttműködésére is szükség van. A kisebbség eddig azonban minden erre vonatkozó javaslat elől elzárkózott. Az ok pedig nyilvánvaló: addig jó a szocialista–szabad demokrata blokknak, ameddig – mint egyéb kérdésekben is – azzal vádolhatja a kormányoldali többséget, hogy összejátszik a MIÉP-pel. Ez része annak a taktikának, melynek végcélja összemosni a kormánypártokat a szélsőségesnek minősített MIÉP-pel, s a sikeres EU-integrációs tárgyalások finisében ez által tenni hiteltelenné a Fidesz vezette koalíciót. Továbbá: végig lehet nyilatkozni, panaszkodni a világot a sajtószabadság magyarországi hiányának vádjával, a hazai szélsőjobboldali veszéllyel. Ebben, mint ismeretes, az ellenzékieknek és médiahátországuknak hatalmas praxisa van. Tán kevésbé ismert azonban, hogy a MIÉP meg sem szavazta a kuratóriumok elnökségi tagjait, tehát nem támogatta a kormánypártok javaslatait. S nem elhanyagolható szempont, hogy az ellenzéki MIÉP delegáltjai éppúgy nem foglalnak helyet a kuratóriumokban, mint a többi ellenzéki pártokéi. Ám az ellenzéki publicisztikákban, s a nemzetközi újságíró szervezet(ek) itthonról sugallt beszámolóiban minderről nem beszélnek!
Ebben a választási ciklusban változás aligha lesz. Az ellenzéknek mindennél fontosabb a jelenlegi helyzet fenntartása, hiszen egy jól bevált politikai fegyverről ki mondana le szívesen a választási harc hajrájában? Csak emlékeztetőül: az Antall-kormány idején sokszori egyeztetés majd megegyezés után, a végszavazás előtti percekben rúgták fel a szabad demokraták az akkori médiatörvény szentesítésére tett ígéretüket. Rájöttek ugyanis, hogy számukra – tekintve nyomasztó médiatúlsúlyukat – legjobb megoldás, ha minden marad változatlan. Most sincs ez másképp.

A szerző újságíró

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.