Reformra készülő vasutak

A magyar vasútreform egyik legfontosabb célkitűzése, hogy az áru- és személyfuvarozás részaránya ne csökkenjen, sőt a közlekedési munkamegosztáson belül néhány százalékkal emelkedjen, illetve a MÁV és a GYSEV a bővülő európai piacon fel tudja venni a versenyt a nagy vasutakkal, valamint a közúti járművekkel.

Putsay Gábor
2001. 11. 02. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A személyszállításban a jövő a nagy sebességű vonatoké, az európai kereskedővasutak pedig csak abban az esetben maradnak versenyben, ha az eltérő szabványok és a bürokratikus rendszerek felszámolásával nem országhatártól országhatárig hanem logisztikai központok között haladnak a szerelvények a mainál lényegesen rövidebb menetidővel – mondta el szerdán Sopronban az Országgyűlés európai integrációs ügyek bizottságának kihelyezett ülésén Ruppert László, a Közlekedési és Vízügyi Minisztérium helyettes államtitkára és Berényi János, a Győr–Sopron–Ebenfurti Vasút Rt. elnök-vezérigazgatója.
Európában valamennyi állam hosszú évek óta küszködik a vasúti rendszerek átalakításával, aminek két alapvető oka van: a teljesítmény folyamatosan csökken – az EU-ban a vasúti áruszállítás aránya ma 14 százalék –, eközben a közutak túlterheltek, ami nemcsak gazdasági, hanem társadalmi és politikai feszültségeket is okoz. A legfőbb cél – ami tízévi próbálkozás után eddig nem sikerült –, hogy a szervezeti reformmal és az infrastruktúra fejlesztésével megteremtsék az egyensúlyt a közlekedési alágazatok rendszerében. A nemzeti vasutak több évtizede alulfinanszírozottak, az országonként eltérő szabványok és az átalakulás problémáival küszködő szervezeti egységek nem felelnek meg a piaci követelményeknek. Ma a tehervonatok átlagos sebessége Európában mindössze 18 kilométer óránként. Mint azt Ruppert László hangsúlyozta: az átalakulás hazánkban is, Európában is jelentős forrásokat igényel, ennek viszont az a feltétele, hogy piackonform és átlátható módon gazdálkodószervezeti egységek jöjjenek létre. A magyar vasúti reformmal kapcsolatban elmondta, hogy a jövőben külön gazdasági egységként működik a pályavasút, a kereskedővasúton belül a személy- és az árufuvarozás. Ez lehetőséget teremt arra, hogy megszűnjön a keresztfinanszírozás. Az árufuvarozásnak teljesen piaci körölmények között kell működnie, a személyszállítás – ami közszolgálati szerepet tölt be – egészét nem lehet nyereségessé tenni, ezért a hiányt az állam mint megrendelő pótolja a jövőben is. Berényi János elmondta, hogy jövőre már forgalomba állítják a kétáramnemű mozdonyt – a GYSEV ötöt, a MÁV tízet rendelt –, ami külföldön is használható. Ezek a járművek alapjaiban változtatják meg a kereskedővasutak lehetőségeit.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.