Az óbudai gázgyár

Gidró Kriszta
2001. 12. 24. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A XX. század legnagyobb óbudai ipari létesítménye volt a főváros által negyedikként létrehozott gázgyár, amely az 1910-es évek elején épült, az északi összekötő híd tövénél. Az akkor legmodernebbnek számító, hatalmas gyárépületet 1914-ben avatták fel a mai Keled út, Duna-part, Jégtörő utca és a Gázgyár utca háromszögében.
A XIX. század elején a közvilágítást mindössze 300 utcai lámpás, majd később a kovácsoltvas karról lelógó laterna jelentette, amelyet tizenkét lámpagyújtogató gondozott. Harminc évvel később ugyan számuk ötszörösére emelkedett, de az időközben megjelenő gázlámpák lassan kiszorították ezeket. Az első gázlámpa megjelenésétől, 1816-tól lassan álltak át erre, az 1837-ben megnyílt Nemzeti Színházat már gázlámpával világították meg. Ahogy Jókai visszaemlékezett: „Ennek a gáznak kicsit áporodott, savanyú káposzta szaga volt, de eltűrtük nemzeti büszkeségből.” A városatyák folyamatosan sürgették a közvilágítás átállítását gázra, ám az első komoly lépés csak 1846 szeptemberében történt, amikor Pest város tanácsa szerződést kötött a boroszlói Gáztársasággal egy gázgyár felépítésére, és amely 1849 júniusára ígérte az első városrész kivilágítását. A szabadságharc kitörése azonban keresztülhúzta a terveket és végül 1855-re sikerült megállapodni egy másik céggel, a Mayer-Kapferer nürnbergi gázgyár társtulajdonosával egy gyár létrehozásáról. Így épült fel 1856 decemberére Ausztriából és Németországból hozott berendezésekkel az akkori Lóverseny (a mai Köztársaság) téren a Józsefvárosi Gázgyár. Pesten először 1857. május 17-én, a Józsefváros és a Ferencváros utcáin gyulladt ki a gázközvilágítás. Néhány év múlva már Buda is részesülhetett az újdonságból, először csupán vezetékesen érkezett, majd 1866-ra kiépült a második gázgyár is az Országút (ma Margit) körúton, amely hamarosan már Óbudát is ellátta gázzal.

A növekvő igények azonban 1872-re új gyárat hívtak életre az újpesti Váci út és Zsilip utca sarkán. A következő évtizedekben ez a három gyár látta el a fővárost gázzal, ekkorra azonban már új igény jelentkezett egy új – az eddigieknél nagyobb, modernebb – gázgyár létrehozására és így esett a választás az egykori szőlőterületre, a Papföld dűlőre, az Aquincum mellett. A Weiss Albert által tervezett épület kívül-belül a kor egyik legkorszerűbb ipari létesítményének számított és az 55 méteres víztorony, valamint a két – egyenként százezer köbméteres – gáztartály Óbuda egyik jellegzetes építménye lett. Az óbudai Gázgyár volt az első olyan helyi ipari létesítmény, amelynek saját postahivatala, élelmiszerboltja, vendéglője, óvodája és munkásklubja volt. A huszonötmillió koronára tervezett beruházás azonban nem emésztette fel az egész rendelkezésre álló összeget és a megtakarításból több mint száz, kertes munkáslakást építettek fel. Az 1914-es megnyitó után nem sokkal meg is szűnt az újpesti és a józsefvárosi gyár az óbudai árnyékában. Az első világháború ugyan nehézségeket okozott, azonban a háború végeztével a gyár töretlenül fejlődött tovább. Amikor 1925-től Weiss Manfréd csepeli gyárában ráálltak a gáztűzhelyek gyártására, a fogyasztók száma egyre emelkedni kezdett. A második világháború alatt súlyos károk keletkeztek az épületben és a berendezésben, ami miatt átmeneti ideig szünetelt a gázszolgáltatás. Az 1952-es decentralizáció három részre szakította a gázműveket, amit azonban rövidesen visszaállítottak eredeti állapotába. A hatvanas években több bővítés és korszerűsítés is történt, elindult a gázfűtés és a következő évtizedekben a szénalapú gázgyártásról fokozatosan átálltak a földgázra, s 1978-ban a termelés végleg leállt. (G. R.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.