Lomnici: Előtérben az uniós felkészülés

Lomnici Zoltánt, a Legfelsőbb Bíróság tanácsvezető bíráját és főtitkárát nevezte ki Mádl Ferenc köztársasági elnök december 4-én a Legfelsőbb Bíróság elnökhelyettesi posztjára. A kinevezés 2002. február 1-jén lép hatályba. A közigazgatási ügyekkel foglalkozó bíró lapunknak adott interjújában elmondta: a jövőben is tárgyalóbíróként vesz részt a legfelsőbb bírák munkájában, hiszen tanácsa már kitűzte a 2002-es év tárgyalásait. Korábban már közölte: a szóvivői feladatokat sem kívánja másra hárítani. Elnökhelyettesként az európai uniós tagsággal járó, a közösségi jog alkalmazására való felkészülést kívánja előtérbe helyezni.

2001. 12. 27. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Nagy változás elé néz a Legfelsőbb Bíróság, hiszen jövőre négy új kollégiumvezető kezdheti meg munkáját, ön pedig elnökhelyettes lesz. Mit tekint a legfontosabb feladatának?
– Több fontos változásra szeretném felhívni a figyelmet. Két-három éven belül tagja leszünk az Európai Uniónak, s ez jelentős mértékben módosítja az ítélkezési feladatokat valamennyi bíró esetében, de különösen igaz ez a legfelsőbb bírósági bírákra. Már 1999 óta folyik a bírák uniós felkészítése, ami a jövő év végéig befejeződik. De ez csak az alapokat biztosítja. Ezt a hatalmas joganyagot csak akkor tudja majd alkalmazni a bíró, ha egy olyan magyar nyelvű számítógépes rendszert használhat, amelyben tud keresni, s a legfontosabb négy-ötszáz európai bírósági döntés is le van fordítva magyarra. Én azon vagyok, hogy – különösen a legfelsőbb bírósági bírák esetében – a képzést folytatni kell, és ki kell alakítani ezt a számítógépes rendszert legalább a megyei bíróságokon és a Legfelsőbb Bíróságon az unióba való belépésig.
– Milyen terjedelmű ez a közösségi joganyag?
– Százezer oldalnyi anyag és az Európai Bíróság hatezerötszáz érdemi döntése, amit ismerni és alkalmazni kell.
– Mi lesz a szerepe a Legfelsőbb Bíróságnak a közösségi jog alkalmazásában?
– Ez lényeges kérdés, mert az uniós közösségi jogot a belépés pillanatától kell alkalmazni. Természetesen minden tagországnak van nemzeti joganyaga, de az Európai Bíróság kimondta azt, hogy a közösségi – európai – jog elsőbbséget élvez. Ha a közösségi jog ellentétes a nemzeti jogszabályokkal, akkor azokat félretéve is alkalmazni kell. A Legfelsőbb Bíróság szempontjából ez azért lényeges változás, mert ha azt észleljük, hogy a közösségi és a nemzeti jog között ellentmondás tapasztalható, akkor nekünk mérlegelés nélkül kötelességünk lesz megkeresni a luxemburgi Európai Bíróságot, hogy foglaljon állást a jogvitában.
– Ha 2003-ra feláll az ítélőtábla intézménye, a Legfelsőbb Bíróságnak az elvi döntések meghozatalára is marad „kapacitása”. Jelenleg nem sok ilyen döntés születik, viszont a társadalom igényli ezeket.
– Az elnökhelyettesi pályázatomban is leírtam, hogy növelni kell az úgynevezett jogegységi határozatok számát, mert számos olyan vitás kérdés van, amelyben eltérő a bíróságok gyakorlata. Az én területemről ilyen például a befektetési kedvezmények ügye, a belterületi ingatlanok kérdése vagy épp a legutóbbi, a gyorshajtó autósok adatszolgáltatási ügye. Három év alatt – amióta a jogegység intézménye működik – alig negyven jogegységi határozat született, de ennél sokkal többre van igény a bírók, az ügyvédek, de a társadalom részéről is. Lényeges, hogy a Legfelsőbb Bíróság alkotmányos feladatára koncentráljon. Ezen túl pedig a jogegységi határozatok és az eseti döntések elvi megalapozását is nagyon fontosnak tartom.
– Ez uniós elvárás is?
– Igen. Egyrészt azért is fontos, mert nemzetközi elvárás, másrészt pedig a legfelső bíróságok a világon mindenütt igyekeznek az elméleti eredményeket beemelni a konkrét döntésekbe, azaz a gyakorlatban is használni azokat. Fontos, hogy elvi tartalom is legyen a döntésekben.
– Marad majd idejük a legfelsőbb bírósági bíráknak elméleti jogvitákról értekezni, ugyanakkor tárgyalóbíróként ítélkezni?
– Nyugat-Európa legtöbb legfelső bíróságán a bírók munkáját elméleti jogászok is segítik. Olyan referensek, olyan felkészült, képzett jogászok ők, akik elkészítik a határozattervezeteket, amelyek egy-egy ítélet vagy jogegységi döntés elvi megalapozását jelenthetik. Magyarországon az alkotmánybírák mellett dolgoznak ilyen jogászok, mindegyik mellett három-három. Szerintem a Legfelsőbb Bíróságon is meg kellene nyitni ezeket a státusokat, ami főleg költségvetési kérdés.
– Mit tud tenni a bíróságok anyagi helyzetének javításáért elnökhelyettesként?
– Abban a vitában, amely szinte a rendszerváltozás óta folyik a harmadik hatalmi ág anyagi helyzetével kapcsolatban, én optimista vagyok. Óriási a társadalmi igény a munkánkra, gyakorlatilag minden létező hatáskört megkapott a bíróság, beleértve a közigazgatási bíráskodást. A döntéseink a társadalom nagy részét foglalkoztatják, szinte nincs olyan nap, hogy ne legyen bírósággal kapcsolatos hír a médiában. Arról nem is beszélve, hogy csak az az alig száz bíró, aki a közigazgatás területén ítélkezik, az eltelt tíz év alatt majdnem ezermilliárd forintról döntött. Tehát a gazdasági életben a bíróságok döntései meghatározók, így az ország költségvetésének sem mindegy, hogy milyen „minőségű” döntést hoz a bíróság. Én biztos vagyok abban, hogy a politikai szféra felismeri: a közvélemény hangulatát jelentősen befolyásoló tényező, a gazdasági élet területén pedig meghatározó tényező vagyunk. Ezért szerintem az elkövetkezendő években prioritást fogunk kapni a költségvetés szempontjából is.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.